Monte Cristo a Margitszigeten - megnéztük
Július 20-án, pénteken landolt először a Margitszigeten Monte Cristo grófja, ráadásul légballonon érkezett. Meglepő volt és egyben kellemes is, hogy szinte időben kezdődött az előadás és az eső is elkerülte azt, minden adott volt egy fantasztikus produkcióra a békéscsabai Jókai Színház tolmácsolásában.
Az X-faktorból már jól ismert Vastag Tomi Dumas-t játszva énekelte a prológust, majd rögtön megismertük a történet főbb szereplőit: az ifjú szerelmes utazót, Edmond Dantest (Gulyás Attila), szépséges menyasszonyát, Mercedest (Gubik Petra) és kettőjük „hű” barátját, Fernandot (Csomós Lajos). Boldogsággal kezdődik a darab, kétévi tengeren való utazás után a két szerelmes úgy dönt, hogy összeházasodik, ám ennek Fernand nem örül olyan nagyon. Danglars (Bartus Attila), az irigy első tiszt segítségével meg is akadályozza a frigyet. Összefognak Edmond ellen és árulással vádolják, Villefort ügyészhez eljuttatva egy levelet. Az fiatal kapitányt börtönbe zárják, sőt egyenesen azt állítják, hogy meghalt maláriában.
A RAM Colosseumban is sikeresen futó darab számos hangzatos melódiával örvendeztette meg az ott lévőket Szomor Györgynek köszönhetően, aki nemcsak a darab rendezője, hanem a zeneszerzője, dalszövegírója és az idős Edmond Dantes megformálója. Az egyik legfelemelőbb rész az ő első dala, amikor először lép színre a már meggyötört Dantes, és a börtöncellájából elmeséli egy rockos dalban, hogy ő már csak „egy árny”. Óriási átéléssel alakítja a megtört, életunt börtönlakót, aki nem tud belenyugodni az élet igazságtalanságába, aki úgy gondolja, hogy muszáj ebből a kilátástalan helyzetből kijutnia és ebben lesz a segítségére Faria abbé (Szőke Pál), aki a fényt jelenti neki a sötétben.
Szereted a musicalaket? Csatlakozz!
A Mercedest alakító Gubik Petra már többször próbált betörni a zene világába, kisebb-nagyobb sikerrel, talán ez a darab végre felhívja a figyelmet rá. Csodálatos hangja elkápráztatja a publikumot, főleg a szólója a második felvonás végén („Egy élet, egy halál”), amikor „szem tényleg nem marad szárazon”.
Csomós Lajos jól hozza a szerepét, a barátot, aki már megunta a lány vigasztalását, olyankor, amikor Dantes hajón van, és rádöbben, hogy ő saját magának akarja Mercedest. Bartus Attila Danglarsként szintén hűen prezentálja a pozícióra éhes, bármit és bárkit átlépő figurát, ahogy ebben jó társa a szintén korrupt Villefort, Vasvári Csaba zseniális megformálásban. Érdekes módon ezt a sok romlott alakot ellensúlyozza a három kalóz, Gerner Csaba, Katkó Ferenc és Lapis Erika. Humoruk kicsit oldja a feszültséget, miközben ők is ostorozzák az erkölcstelen embereket finom kiszólásokkal.
Hogy a Monte Cristo-ként visszatért Edmond Dantesnek sikerül-e megtorolnia a neki okozott fájdalmakat, vagy hogy egyáltalán a bosszú volt-e a célja vagy az ellenségeit rádöbbenteni önnön gonoszságukra, mindenki eldöntheti maga a darab végén. Mindenképpen elgondolkodtató, ami ritka a musicaleknél.
Látványos és tanulságos művet vittek színre, fantasztikus betétdalokkal teletűzdelve, miközben a prózára is nagy hangsúly fektettek, megérdemli a sikert.
-Anonymus-
[2012.07.23.]