Tudósok koncert és drMáriás könyvbemutató az Akváriumban
Az egynapos mini fesztiválon a legmegdöbbentőbb irodalomtól a legszokatlanabb jazz-ig, a szédületes pop-punktól a zaj-swing-ig sok-sok ritkán látott és hallott produkcióval találkozhatunk.
drMáriás A balkáni tahó című új regényéről
A „balkáni” szó ma leginkább valami csiricsáré kavalkádot, vicces cirkuszt, szédületes mulatozást értelmező ártatlan jelző, s azoknak, akik ilyenként használják, általában fogalmuk sincs az ottani törzsi rendszerről, a vérbosszúról, a nők rituális kivégzéséről vagy a kábítószer- és fegyverkereskedelemről. Hasonlóképpen a „nyugati” szó hallatán, a „balkáni” ellenpólusaként, valami nagyszerű, igényes, kényelmes produktum jut az eszünkbe, kevésbé a plasztikai műtétjükre gyűjtögető transzvesztiták, a Foglald el! mozgalom romantikus forradalmárai, meleg hegymászók és hűvös szervkereskedők, vagy a sznob életmód elől elhagyott házakban békés kommunákat létesítő fiatalok, akiket onnan is kiűz a szabadosságot nem tűrő prűd hatalom.
drMáriás a Balkán mélyrétegeit néprajzkutató tudósként és a háború vérzivatarából elmenekülni kényszerülő civilként is alaposan megismerte, ahogyan zenészként a Nyugat foglalt házaiban élő fiatalok életét és a nagyvárosok pénzes csillogását. Ebben a szédületes sodrású, tragikomikus jelenetek garmadáját felsorakoztató, egyszerre véresen komoly és kacagtatóan groteszk regényében e két világ ütközését mutatja be, s írja le róluk mindazt, amit sem Kusturica a Balkánról, sem Lars von Trier a Nyugatról nem mondott el.
Tudósok
A Tudósok az egyetlen olyan vérbeli magyar underground zenekar, amely ma is ugyanolyan sokkoló, mint sok-sok évvel ezelőtt. Úgy borítják rád az asztalt, hogy azonnal ráadást kérsz. Egyesek Basszál című örömódájukról, mások kiváló dubstep-jazz-be oltott indie-punkjukról, megint mások forradalmár szövegeikről ismerik őket, amivel Dávid Ibolyát kiűzték a politikából.
A bandában megtalálod a Brains alapító ritmusszekcióját Endrei Dávid basszusgitáros és Jeli Gergely dobos személyében, míg a billentyűknél a Péterfy Bori & The Love Band vezetőjét, a kiváló Amorf Ördög Tövisházi Ambrust. Mellettük énekel, fúj, ordít, megdöbbent és feloldoz drMáriás, az őstudós.
A zenekar ebben a felállásban és új számaival ezúttal mutatkozik be a nagyközönségnek. Kegyetlenül beindító őrületükre vidáman fogsz ugrálni, s magad is meglepődsz majd, milyen hangosan lehet térdet csapkodva nevetni és önfeledten üvöltözni.
ParaNoiZ
A ParaNoiZ egy olyan zenei projekt, melyben a masszív, improvizatív zajzene egy unikális zenészi felállásban valósul meg. Az együttes jelenlegi tagjai, Pongrác Kálmán /aka Rovar17- laptop, élő elektronika/, Tóth Gábor /aka tgnoise - élő eletronika/, Bartha Krisztián /dob/ egy "harsh-", és "ambientnoise" alapú, erős ritmikájú hangzást építenek fel koncertről koncertre. A projekt egyik célja, hogy a zenészek a zajzenei hangzást újabb, kísérleti jellegű hangzásokkal szélesítsék ki, további zenei strukturális dimenziókat keresve. Ezért a trió rendszeresen hív meg vendégzenészeket, akik nem kifejezetten, vagy nem feltétlenül a zajzene világában tevékenykednek.
Sławek Janicki
Janicki hol Sydney-ben, hol Bydgoszcz-ban élő nagybőgős. A 80-as évek elején kezdett zenélni, több zenekarban, később tagja lett egy független körökben jól ismert zenekarnak, a Henryk Brodaty-nek. Első lemeze a Trytony klubhoz kötődik, melynek létrehozásában jelentős szerepet vállalt, majd 1994-ben megnyitotta a "Mózg"(magyarul az Agy) klubbot, mely immár 15 éve segíti elő a kortárs művészetet, különösen a kortárs zenét. Olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Kazik Staszewski, Jon Dobie, Karoline Crabel, Wojciech Zamiara, Grzegorz Pleszynski, Zdzisław Piernik a világhírű tubás, és még sokan mások.
Michał Dymny
Improvizatív zenész, egyedi technikával játszik egy különlegesen megszerkesztett elektromos gitáron. Olyan fesztiválokon játszott, mint az Audio Art, az Unsound, a Sound Exchange, a PAFME Fesztivál, a Paprika Jam (improv festival), a Laboratory of Intuition, Budapesten a RELATÍV ÁTHALLÁSOK Nemzetközi Független Kortárs Zenei Találkozón, Szentendrén a NEMZETKöZI KIS MAGYAR PERFORMANCE éS NEHéZ ZENEI FESZTIVáLon, és a Jászberényi Művésztelepen.
Dóra Attila
Dóra Attila, a buddhista teológusként végzett muzsikus alt-, tenor-, és bariton szaxofonon játszik, de laptop, iPhone és sampler segítségével hanginstallációkat is készít. Zeneszerzőként és muzsikusként rendszeresen közreműködik színházi előadások létrehozásában, dolgozik táncosokkal, performerekkel, képzőművészekkel, és több filmzenét is jegyez. Érdeklődésének középpontjában a szabad improvizáció áll, a hazai és nemzetközi improvizatív jazz és kortárs zene szinte minden kiemelkedő muzsikusával játszott már.
Żaklina Piechanowska
Żaklina Piechanowska a Poznan Képzőművészeti Főiskolán diplomázott médiaművésznő, a vizuális művészetet alkalmaz a zenei, színházi produkciókra. Fő érdeklődési területe az emberi állapot, az emlékek, és az idő múlása.
HATI
Rafal Iwanski és Rafal Kolack akusztikus duója, audiovizuális eszközökkel, autentikus népi hangszerekkel (gongok, harangok, dobok, fúvósok) saját készítésű zeneszerszámok, valamint talált tárgyakkal zenélnek. Zenéjük átmenet a modern improvizatív akusztikus zene és a szertartásos, meditatív hangzás között. Lengyelországon kívül megmutatkoztak már szinte az egész Nyugat Európában, az Egyesült Államokban, olyan zenészekkel játszottak együtt, mint Z'EV, PAS, John Zorn, PURE, Steven Buchanan & Heike Fiedler, Robert Curgenven, WEREJU, Phil Maggi, Patrick Mcginley & Maksims Shentelevs.
[2012.09.27.]