Az A38-on mutatja be legrissebb anyagát az amerikai Rupa & The April Fishes
„Ha Manu Chao nő lenne, ő lenne” - mondja a koncertplakát, de ez nem a szokásos reklámtúlzás. A Rupa & The April Fishes bűbájos énekesnő-dalszerzője éppolyan változatos, skával, reggae-vel, sanzonnal, latin zenével, helyenként punkkal átitatott, friss és sodró muzsikát játszik, éppen akkor társadalmi elkötelezettséggel, mint a Mano Negra egykori legendás vezetője. A Rupa & The April Fishes többször lépett már fel Magyarországon, többek között a Szigeten is, most egészen friss, idén októberben megjelent Build című nagylemezét mutatja be az A38 Hajón. Előzenekar a magyar „posztsanzon” egyedi hangú képviselője, az Elefánt.
„A női Manu Chao” - ha kicsit zsurnál-ízűen ezt mondanánk a Rupa & The April Fishes énekesnő-dalszerzőjéről, Rupa Maryáról, nem is járnánk messze a valóságtól. Ska, reggae, punk, latin és keleti hatások kavarognak az együttes élettel teli, többnyelvű és multikulturális muzsikájában, amibe ugyanakkor belefér a társadalmi elkötelezettség és markáns véleménynyilvánítás is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a zenekar első nagylemezének címe: eXtraOrdinary rendition, azaz „különleges kiadatás”, ami az USA-ba szállított terroristagyanús személyekkel szembeni eljárás hivatalos elnevezése.
A kaliforniai illetőségű, ám etnikailag teljesen vegyes zenekar bűbájos és hiperokos vezetője az év felében belgyógyászként praktizál egy San Franciscó-i kórház intenzív osztályán, a másik felében pedig zenét szerez, turnézik, stúdióba jár és énekel. Az „április bolondjait” (az „April Fishes” a francia „poissons d'avril” tükörfordítása) a kétezres évek elején alapította amolyan szabadidő-utcazenekarként, ám az együttes vérbő spanyol-francia-indiai-roma muzsikája hamar túlnőtt az utcasarki gitározgatás keretein, olyannyira, hogy az April Fishes minden évben nagyszabású turnékat bonyolít, és közkedvelt fesztiválvendég, többek között a Sziget Fesztiválon is, és tartott közös koncertet a már említett Manu Chaóval is.
Rupa és zenekara többször járt már Magyarországon, és sanzonos, reggae-s, világzenés produkciója mindig meleg fogadtatásra talált. Ezúttal egészen friss, október elején megjelent, Build című albumát mutatja be az A38 Hajón.
„Az Elefánt hosszú évek óta az első magyar zenekar a Kispál és a Quimby óta, amely a dallamokat gondolatokkal, finom humorral is átszövi” – írta a Népszabadság az akkor frissen alakult Elefánt januári bemutatkozó koncertje után. Az esemény apropója voltaképp a Szimlert Bálint és Rév Marcell által létrehozott kapcsolódó, komoly szakmai elismerések és közönségérdeklődés mellett működtetett Kodály Method projekt egyik állomása, a Magányos című szám felvétele volt. A klip pillanatokon belül hatalmas siker lett, amit aztán ugyancsak a Kodály Method projekt által szervezett debütáló koncert követett 2012 januárjában. A sikert követően az Elefánt „igazi” zenekar lett.
Az Elefánt a saját maga által kreált posztsanzon névvel illeti műfaját. Ez egyszerre utal a szövegközpontúságra, a szomorkás tartalomra és a dalokat meghatározó a sajátos lüktetésre, a háromnegyedes alapú keringő-újraértelmezésekre, de az Elefánt zenéjében fellelhetőek a manouche jazz elemei, de a pszichedélia vagy az elektronika nyújtotta lehetőségek is. A különleges dallamvilág és a ritmusváltások teszik változatossá a zenekar muzsikáját, amelyet az énekes sajátos hangja és a tartalmas szövegek tesznek igazán egyedivé.
[2012.11.23.]