2024. április 20. | szombat | Tivadar nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Képgalériák
Kovács Benjámin
Kapcsolatok
Kovács Benjámin

˝Egyetlen zongorán született meg, egyetlen fejben˝ - interjú egy fiatal zeneszerzővel

Az alkalmazott vagy experimentális zeneszerzés úgymond reprezentálni kívánja a kortárs zeneszerzők fejében összeállt deviáns zenei gondolatokat, formációkat, amikre a zongora vagy a hegedű helyenként már nem képes. Az e fajta partitúra kezelés és írás ugyan nem tér el a klasszikus szerkezettől ,de variálja, átformálja és helyenként kiegészíti. Kovács Benjámin a Legyek Ura című szimfonikus költemény vagy a készülő Kísértetház zeneszerzője egy egészen érdekes világot fogalmazott meg ezen a téren ,hogy mit is jelent kortárs viszonylatokban, ma az ,hogy alkalmazott zeneszerzés.

– Túlzás , ha azt szeretném mondani, hogy Bécsben imádták A Legyek Urát ?
– Igen, mindenképpen túlzás , mert nem igazán imádták, inkább csak felfigyelt rá a Theater an der Wien egyik zenei vezetője, aki megjegyzem, hogy magyar kollégám és egyben kedves barátom is. A kis kamarateremben bemutatott szösszenet William Golding regényét szinte pláne realistán kívánta visszaadni, ahogy majd ezt szeretném elérni a Kísértetháznál és a Csehov : Sirálynál is.

– Hogyan tudnád megfogalmazni általánosan ezt, hogy experimentális zene és ez mit jelent a te zenédben?
– Maga a szó ugye mint experrimentális azt jelenti, hogy kísérlet-szerű, kísérletre szánt. Nos ezen én már túlléptem. Gyakorlatilag zene-tudományi szempontból felépített hipotézis arra, hogy vajon a klasszikus szekció képes e megférni egy elektronikus – zajszint-szerű világ mellett . Nálam ez azt jelenti, hogy az úgynevezett klasszikus szekciót kiegészítem realistának tűnő hangi elemekkel – tengerzaj, hullám-moraj, madarak, kutyák, város zaj...stb. és néhány hangszert lecserélik – hol praktikus, hogy kényszer-béli okok miatt- számítógéppel gerjeszett hangszerekre. Így visszaadok például egy sokkal könyebben kezelhető klarinétot hangmérnöki szempontból – hiszen nálam ez az első szempont, hogy jól szóljon. Zongorát, hegedűt már ritkábban váltok le, ugyanis azokat én magam is tudom rögzíteni.

Nyomj egy tetsziket, ha szereted a zenét. 


– Akkor tulajdonképpen a te zenéd milyen stílusirányzatot képvisel?
– Az enyémet úgy neveztem el, hogy "alkalmazott impresszív komolyzene".

– Ez röviden mit takar?
– Impresszív mint hatás és érzelmi benyomás-keltő zene. Alkalmazott mivel célja van, célra szánom, elakarok vele érni valamit, nem CSAK  zene. És komolyzene, hiszen számomra minden klasszikus szekcióval rendelkező zenekar komolyzenét ad elő, és ennek ellenkezőjéről senki nem tud meggyőzni  hiszen ahogy komolyzene Mussorgsky, úgy komolyzene Puccini  és Lehar is . Így miért ne lehetne komolyzene Williams, Shore és miért ne csinálhatnék én is komolyzenét ?

– Mikor elkezdted csinálni 4 éve a zeneszerzést , akkor tudtad mi ez, amit te csinálsz?
– Nem. Ez csak úgy jött , ezt csak úgy elkezdtem csinálni. Volt a fejemben valami, azt lejegyeztem, felénekeltem és számítógépen rögzítettem, még mondjuk anno 2009-ben. Nem volt zenekarom, nem tudtam felvenni másképpen. Ma már rendelkezésemre állnak egyébb lehetőségek is, példa erre a Legyek Ura, ami egyetlen zongorán született meg és egyetlen fejben.

– Lehet ezt tanítani?
– A zeneszerzést? Kizárólag a technikáját, a fogásait, módszereit ... a többi a tehetségen és az affinitáson áll. Nem hiszek abban, hogy van rossz zene, hiszen minden, ami zeneszerzés, annak van útja és módja. Azt, amit NEM lehet hangjegyekkel megfogalmazni, azt nem tartom zenének, mert a zene nálam ott kezdődik, hogy HANG.

– Úgy tudom van egy alapítványi és egy kuratóriumi elismerésed is, melyek ezek ?
– Az egyik a Junior-Artisjus, a másik a Magyar Élőzene –díj , és van egy harmadik is igazából, amit megvontak a Hungaropus junior-pálca-díj, ami az év alkalmazott zeneszerzésben nyújtott kitűnő teljesítményért jár, ám bizonyos megjegyzések miatt - és egyébb konfliktusok miatt az interneten keresztül - megvonták a díjat, de gyakorlatilag már nem érdekel az egész.

– Min dolgozol jelenleg ?
– A Kísértetház című impresszionista hangzásvilágon. Azt akarom, hogy aki hallja az féljen tőle. A Csehov: Sirály című drámája nyomán készülő klarinét-játékon és a legújabb tervem Stephen King és Joyce Reardon története alapján musicalt írni a Rose Red-ből. Már készül a zongorakivonat és elkezdtem már hangszerelni is.

– Mit üzennél a korodbelieknek, akiknek terve a zeneszerzés világa?
– Azt, hogy merjenek bátrak lenni és alkotni olyasvalamit, ami kicsit is eltérő és zavaróan deviáns, szinte botrányos. Nem szégyen ha kapkodó a zene, ugráló és veszekednek a kürtök és a trombonok, tépik a hegedűk a húrt, közbe üvöltenek a fafúvósok és az egészet áthatja valami bizarr hangzásvilág is, ami akár még disszonáns is lehet. Sokat olvassanak, hallgassanak klasszikus zenét, figyeljék a kortársakat, a versenytársakat és mindenképpen tudjanak szakmai véleményt alkotni akár hangszerelés, akár zeneszerzés terén.

– Zákonyi Sándor Tamás –

[2013.04.08.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.19.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.18.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Nem jó érzés rádöbbenni, hogy minden hiábavaló - Az ügynök halála a Centrál Színházban
...

A Quimby 33 év után sem hagyott fel a kísérletezéssel
Ha három-négy éve valaki azt mondja...

Megnéztük a Triász együttes koncertjét - képekkel
Lángba borult a Barba Negra a Hooligans koncertjén - fotókkal
Megnéztük Majka 360°-os koncertjét az MVM Dome-ban - képekkel
Szörnyek és Valhalla harcosok szeánsza a Barba Negraban
Újra egy varázsos éj - Loreena McKennitt ismét Budapestre látogatott
beszámolók még