2024. november 22. | péntek | Cecília nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Illényi Katica

Illényi Katica: "a módszerem nagyon sokat segített neki"

A hegedűművész négy évvel ezelőtt ismerkedett meg az új hangszerrel, és azóta nincs megállás, a theremin életének fontos része lett. Többek mellett erről is kérdeztük interjúnkban.

Mióta tanul thereminezni, és mióta szerepel a koncertjein is ez a hangszer?
Két éve koncertezem. Körülbelül egy másfél év gyakorlás után álltam ki a színpadra. Először az volt a nagy kihívás, hogy megszólaljanak a darabok, úgy ahogyan szeretném. Ma már más a helyzet; most az a cél, hogy úgy tudjak játszani a hangszeren, ahogy a hegedűn, és azt a darabot adhassam elő, amit csak szeretnék. A közönség természetesen már nem fogja érezni, hogy mennyire nehéz a zene, amit játszom. 

Önnel együtt világszinten mindösszesen hat művész van, aki profi szinten koncertezik thereminen. Miért olyan nehéz ezt a hangszert megszólaltatni?
A theremin egy tipikus „glissando”-s hangszer, amiben sok csúszás van, mert nagyon nehéz a levegőben pontosan eltalálni a hangokat. Egy Bachot vagy Vivaldit eljátszani ezen a hangszeren különösen nagy kihívás… Ennyi év után eljutottam odáig, hogy már nem a darab bonyolultságát nézem, hanem magát a zenét, hogy én mit szeretnék thereminen megszólaltatni. Most a stúdióban játszom fel Vivaldi „A négy évszak - A tél” lassú tételét. Ez volt életem eddigi legnagyobb theremin-es kihívása. Egy egyszerűnek tűnő dallam, de nem thereminre való. Vivaldinál pontos precíz, hangok jönnek katonás sorrendben, ahol a hangok szépen elválnak egymástól. 

„A volt egyszer egy Vadnyugat” című szerzemény theremin átirata nemzetközi elismerésben is részesült nemrégiben (The Akademia Music Awards), valamint Morricone menedzsere is gratulált a felvételhez a 'Mesterrel' együtt, akinek megmutatta a darabot.  Miért pont ezt a dalt választotta? 
Azért mert ez a legelső dal volt, amit eljátszottam a thereminen. Úgy éreztem, hogy ez az ének ária nagyon hasonlít a theremin hangjához. Úgy dolgoztam ki a darabot, hogy egy az egyben leutánoztam az énekesnő előadását. A mai napig úgy gyakorlok egyébként, hogy egy az egyben próbálom imitálni az énekhangot. Pont ettől jövök lázba a hangszert illetően. 

Úgy tudjuk jelenleg új theremin albumán dolgozik.  Mesélne a készülő lemezről? Milyen dalok lesznek rajta?
Ez egy karácsonyi album lesz. Szerepelni fog rajta a „Winter Wonderland”, a „White Christmas”, Bárdos Lajos „Karácsonyi bölcsődala”, Gounod „Ave Maria-ja” és még sok más gyönyörű ünnepi dal… 

Magyarországon nem tudok hasonló kiadványról. Európában van másik megjelent theremin album?
Én három emberről tudok, aki adott ki albumot Európában. Az egyik Lydia Kavia (Léon Theremin, unokahúga), a másik egy német hölgy, Carolina Eyck. A harmadik pedig Thorwald Jorgensen Hollandiából, de ők nem karácsonyi albumot készítettek. 

Úgy szokott fogalmazni, hogy a thereminezés egyfajta misszió az Ön számára. Követői lettek itthon?
Sokszor megkerestek már a hangszer kapcsán. Volt olyan, hogy egy úr a feleségének akart venni hangszert, mert látott engem a tv-ben, és beleszerettek. Amerikából segítettem neki rendelni egyet. Mostanában volt zenész kolléga is, akinek megmutattam az alapokat, majd elirányítottam Franciaországba, a Colmar-i kurzusra. Sokan keresnek meg a világból, hogy tanítsam őket, és sok zenekar hív szólistának ezen a hangszeren. Ősszel például Vietnámban képviselem Magyarországot, a Vietnámi Nemzeti Szimfonikus Zenekarral koncertezem, természetesen kérték a theremint is, illetve egy theremin kurzust is tartok Hanoiban, a Zenekadémián. 

Jöttek új barátságok is az új hangszer kapcsán?
Abszolút. Többek között megismertem személyesen Léon Theremin (a hangszer feltalálója) unokahúgát, Lydia Kavinát. A hölgy elbűvölő személyiség, velem egykorú, Angliában él, és az egyik leghíresebb előadó és tanár. De gyakorlatilag az összes theremin művészt ismerem személyesen. Ez egy nagyon pici világ, van évente három-négy kurzus, ahol összejövünk. Szeretjük és tiszteljük egymást, és rengeteget tanulunk egymástól. Vannak thereminesközösségi oldalak, így amellett, hogy az európaiakat ismerem személyesen, a facebook jóvoltából az amerikaiakkal is kapcsolatban állok. Nagyon összetartó közösség, ha valaki feltesz egy kérdést, rögtön érkezik rá válasz. Például amikor a Fábry Show-ban szerepeltem, leírtam a videó mellé, hogy hogyan gyakoroltam ki a számot technikailag (Puccini - O mio babbino caro). Az egyik kurzuson odajött hozzám egy svájci hölgy, és megköszönte ezt, mert a módszerem nagyon sokat segített neki. Nagyon lelkes, jó közösség. 

Nagyon sok kitűntetésben részesült az elmúlt években. Melyik jelentett a legnagyobb elismerést?
Mindig visszaigazolás, és mindig nagyon jól esik az elismerés, önbizalmat ad egy művésznek. A Liszt Ferenc-díj a legmagasabb zenei díj például, ezért ez szakmailag volt számomra visszajelzés. Az Érdemes Művész kitüntetés azért esett jól emberileg és művészként, mert megértettem hogy odafigyelnek rám az országban, ahol éle

[2016.08.02.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
-Billentyűs zenész [2024.10.28.] apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Megnéztük - szuperhősök és vikingek metal bulija a Barba Negraban
November 03-án két...

Megnéztük az Animal Cannibalst a Zene Házában - képekkel
Élő zenekaros koncertet adott az...

Megnéztük Horváth Tomi Halloween partyját a Barba Negraban
Valóban verhetetlen - Frank Turner visszatért Budapestre!
Álom Színházban jártunk - megnéztük a Dream Theater koncertjét Mike Portnoy visszatérésével
Hans Zimmer legendás zenéi élőben: Ilyne volt a New Dimension koncert Budapesten
Brit Floyd koncertbeszámoló - Ha nincs ló, tényleg jó a szamár is!
beszámolók még