2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Képgalériák
Metronóm Jazz Klub: Juhász Márton 5tet feat. Byron Wallen
Kapcsolatok
Juhász Márton

Juhász Mártonék nagyon megmutatták mi az a jazz!

Juhász Márton, a Berkley University-n végzett tehetséges fiatal dobos, zenei „nagyágyúknak” számító zenésztársakkal érkezett nemrég Pécsre, a Zsolnay negyed-beli E78 koncertterembe. Az ifjú muzsikus nem véletlenül hozott létre jazz-t afrikai zenével ötvöző együttest: nem titkolt célja a nyugat-afrikai zenét az európaiak szívébe belopni.

Igazi „multi-kulti” formáció fogadta a nagyérdeműt ezen az estén: Matthew G Mitchel, újzélandi gitáros, Byron Wallen, angliai jazz-trombitás, Ibrahima Cheikh Fall, szenegáli perkás, valamint egy magyar dobos, billentyűs és basszusgitáros (Juhász Márton, Tálas Áron és ifjabb Tóth István) alkotta a jazz-együttest. Egy rendkívül sokszínű társaság, sokféle hangszerrel teli színpadon, egzotikus ütőhangszerek társaságában – ez az egyveleg szokatlan volt némileg a maga nemében. Ahogy egy afrikai bennszülött zenészt jazz zenészek körében látni is az volt. Noha mindkét zenei stílus a szabadságban működik, mozog, teljesedik ki, mégis távolinak tűnhetnek egymástól. A szenegáli rasta-fiú, Ibro töretlen mosolyából ítélve azonban úgy tűnt, valóban élvezi és megtalálta helyét ebben a kicsit “civilizáltabb”, eklektikusabb zenében is. Látszólag oda nem illő percussion-szólamokkal tarkította a jazz-zene meglehetősen eltérő stílusát – amely azonban könnyedén befogadta azt -, és játékos-vidám, egyedi, „hadonászós” stílusával táncművészetté formálta a dobolást.

Bemelegítő körökkel kezdett az együttes - vagy inkább vonalakkal, hiszen egyenesvonalú, lassan felépülő hangokkal vezették be zenei mondandójukat. Nem valamiféle cél elérése felé vitte a zene a zenészeket (és így a nézőket), hanem maga az út volt a cél, és az adott élvezetet, nem a kiteljesedő vég. Az első számban mégis elért a muzsika egyfajta csúcsot, majd lassan átfolytunk a második számba, melyben csodaszép marimba-szerű (bulafon?) hangélményben, valamint afrikai énekben volt részünk. Üdítő volt emberi kéz által ismételve újra és újra hallani egy szép dallamot – nem pedig elektronikai kütyükbe bele-loopolva és onnan visszakapva azt. Ibro szorgosan és kitartóan játszotta századszorra is a motívumot – mint a kisdiák, akinek kirótták feladatul, hogy “most százszor leírod azt, hogy…”

Meryl Streep beszéde ihlette Byron Wallen következő dalát, amely szerint a művész szerepe műalkotássá változtatni azt, ami a szívéből jön. A tottenham-i jazztrombita-virtuóz és népszerű zeneszerző az őt megihlető angliai zenészközeg energiáival inspirálta válogatott zenésztársait, ők pedig méltó partnerek voltak ebben – és természetesen kölcsönösen adták-kapták egymástól a lendületet, mindenki elzenélve azt, ami a szívén, a száján. Vagyis a hangszerén. Heart to Art. És valóban, talán nem is kell ezt jobban túlcifrázni, túlmisztifikálni: ez a művészet, ez a zene csodája is. A nézőközönséget elnézve pedig az a sejtésünk támadhat, hogy egy jazz-koncerten elegendő lehet ennyi cél: megrezdülő, majd bólogató fejek, egyre bátrabban, ritmikusan biccentgető lábfejek, doboló ujjak az asztalokon, karfákon… Így bújik át a zene a zenészből a zenét hallgatóba és lesz immár az övé is.

Gitárcsere után Matthew G Mitchel egyik ifjúkori dala csendült fel, majd az „Afro-magic” Tálas Áron billentyűstől (bár ez a nóta számomra csak attól tűnt „afro”-nak, hogy volt benne afrikai dob is…). A szünet után következett a „Dig”, Nelson Mandelának címezve-ajánlva: üzenete szerint a mai kor emberének minden azonnal kell ebben a felgyorsult világban. Mégis, ha sikerül kicsit mélyebbre ásnunk a dolgokban, magunkban, türelemmel lennünk és lelassítanunk, értékes kincsekre és békére lelhetünk.

Jött aztán még egy Herbie Hancock-ihletettségű blues-os, reagge-s, funk-os nóta is. Ebben a számban végre eljutottunk egy röpke basszusgitár-szólóig, melyet ifjabb Tóth István „abszolvált” kiválóan – ahogy addig is minden basszusgitár-hang a helyén volt, alázattal és pontosan kísérve zenésztársait. Ezután Ibro egyik szerzeménye következett, amely igazi afrikai hangulatot teremtett, jazzel átitatva. Érdekes ízélmény volt – de jól csúszott! Egy nyugat-afrikai királyról szólt a dal, melynek során egy dob-szólóban is részesülhettünk, melyet a zenekaralapító, - aki addig abszolút biztos kézzel hozta az alapokat is - virított teljes szakértelemmel. Ugyanebben a számban hangzott fel váratlanul egy tengeri kagyló-szóló is, ami megkoronázta az estét, nagyszerű kuriózumként fűszerezve azt meg.

Az utolsó szám a Freedom struggle volt, erős basszus-ütős összhangban, egy mindenre elszánt basszusgitárossal megalapozva. Az eksztatikus végkifejletbe minden zenész beleadott apait-anyait, a perkás „varázslást” pedig immár a dob is lekövette: együtt virtuózkodott a két ritmusszekciós és mint villám csaptak le egy-egy hangra.

Ráadásként még egy „Bálnázó” dalt hallgathattunk meg, majd elbúcsúztak az est vendégei.

Tulajdonképpen nem történt semmi világmegváltó dolog ezen az estén. Megismerhettünk azonban egy érdekes kis világot: a Juhász Márton kvintett univerzumát. S habár zenéjük nem is talált be a szívem összes legrejtettebb zugába, azért átjárta jónéhány szegletét, és ez éppen elég volt egy kellemes estéhez. 

– Zsenilla –
Fotók: Szentendrei Antal 
 

[2017.04.05.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még