2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Képgalériák
Schnöller Szabina magyar-svájci szoprán
Kapcsolatok
Schnöller Szabina

Schnöller Szabina: Hiányzott a hazai közönség!

A magyar-svájci szoprán, Schnöller Szabina a Győri Nemzeti Színházban a Figaro házassága című vígoperában a Grófné főszerepét énekli. Különleges élmény ez a művésznőnek, hiszen Győrből indult el karrierje, amely Svájcban folytatódott, s töretlenül halad felfelé.
 

– Budapesten született, mégis Győrben tanult. Hogy lehet ez?
– Mindig tanárt választottam, soha nem intézményt. Németh Judit miatt jöttem a városba, ő volt az énekmesterem. Győr az egyik legjobb döntés volt a karrierem szempontjából. Nem csak mert rengeteget tanultam Judittól, hanem az egész főiskola felejthetetlen. Az itt eltöltött négy év talán a legszebb volt az eddigi életemben. Gábor József volt a korrepetitorom végig a négy év alatt, s amit tőle tanultam, azt nem lehet szavakba önteni. Nagy álmom volt vele egy közös koncert, ám sajnos ez már nem tudott megvalósulni. Ha kimondom Győrt, nekem egy szívecske jelenik meg a gondolatomban...

– Győrből az út egészen Svájcig vezetett. Zürichben folytatta a tanulmányait. Szintén tanárválasztás történt?
– Németh Judit Budapesten vitt el Polgár Lászlóhoz, aki meghallgatott, s azt mondta, menjek Zürichbe. Örömmel végeztem ott a mesterképzést, hiszen tőle tanulhattam. Hivatalosan két év volt, de kaptam tőle még egy évet ajándékba. Haláláig együtt dolgozhattunk, én pedig kint ragadtam...

– Nem volt ijesztő egy fiatal, szárnyait bontogató művésznőnek a messzi Svájcban?
– Az, hogy Polgár Lászlónál tanulhattam, az olyan hihetetlen élmény és elismerés volt, amit nem is nagyon lehet elmondani. Óriási lehetőség volt! Ám természetesen nagyon izgultam, hiszen a nyelvet sem beszéltem. Franciául tudtam, mert 10 éves koromban egy iskolaévet kint tölthettem Franciaországban, s már belekóstolhattam kicsit, milyen idegenben élni. Azért Svájc más. Nem volt könnyű beilleszkedni, sokkal zárkózottabbak, mint mi, magyarok. Itthon melegszívűbbek az emberek. Nagyon fontosak a gyökereim, a hazám. Boldog vagyok, ha hazajöhetek, nekem egészen más hazai közönség előtt szerepelni.

– Erről álmodott egykor a magyar kislány?
– Egyáltalán nem! Zenei általános iskolába jártam, s nagyon hamar kiderült, hogy nem csak jó fülem, hanem hangi adottságom is van. Nem tűnt ez fel senkinek különösebben, a családban mindenki muzikális volt, noha senki nem lett zenész. Ennek ellenére művész família vagyunk, képző- és iparművészek a családtagjaim, én vagyok egyedül a kakukktojás. Tizennégy évesen, egy iskolai ünnepségen énekeltem először színpadon a Légy jó mindhalálig! című musicalből, a Nyilas Misi „áriáját”. Akkor éreztem, hogy mérföldkőhöz értem. Szinte mindenki egyszerre rohant meg, s mondták, hogy ezt azért nem gondolták volna rólam... Egy kicsit én is úgy éreztem, hogy na ez tényleg volt valami, de nem tartott sokáig. Négy évvel később viszont a nem létező véletlennek köszönhetően – az érettségi évében – vakbélgyulladást kaptam, lemaradtam minden felvételiről, s az éneklés mellett döntöttem. A családom rengeteg klasszikus zenét hallgatott, szinte a csapból is komolyzene folyt. Én pedig lázadásból csak azért sem szerettem ezt az egészet. A sors viszont úgy hozta, hogy az első magántanárom operaénekes volt, persze vele szemben is lázadtam. A harmadik órán elém tett egy Scarlatti darabot, én mondtam neki: na ne, csak ezt ne! Azt reagálta, hogy vagy ez, vagy pedig ott az ajtó. Szóval szépen lassan „megmérgezett”, s kiderült, hogy ez az, amit kerestem...

– A tehetség és a szorgalom Svájcban pedig utat tört...
– Hihetetlen volt megélni, hogy milyen korrekten álltak az emberhez, s mennyire elismerték, ha valaki jól dolgozott. Egy hónapja voltam kint, s kis újoncként „A csavar fordul egyet” című operában főszerepet kaptam... Utána pedig sorra jöttek a szerepek. Elkerültem Biel-be, az Operastúdióba, s országos turnékon is részt vettem olyan operákkal, mint a Don Giovanni, a Traviata, a Mosolyország és még lehetne sorolni. Ahányszor már éppen indultam volna haza Magyarországra, mindig jött valami lehetőség. Ráadásul megismertem kint a magyar férjemet – aki hála Istennek nem szakmabeli – s most már 12 éve kint élek a családommal.

– Amiért keményen meg is küzdött. Mesésnek hat, de ott van mögötte a verejték, ha jól sejtem...
– Mindenért meg kellett küzdeni. Hálás vagyok a családomnak, mert tudtak támogatni. Ám ha éppen nem gyakoroltam, akkor takarítottam, bébiszitterkedtem, borítékot nyálaztam s minden olyan munkát elvállaltam, amit iskola mellett el lehetett. Tisztára, mint a filmekben. Nagyon kemény időszak volt, de nagyon megerősített minden szempontból. Egy percét sem bánom. A legtisztább lelkiismerettel mondhatom, hogy mindenért megdolgoztam, s nekem semmi sem hullott az ölembe. S ez egy jó érzés.

– Mi kívülállók nehezen képzeljük el, hol gyakorolhat egy operaénekes akkor, ha nem színházban vagy énekteremben van?
– Otthon nem nagyon, hiszen az operaénekesi hang tényleg átmegy az emeleteken. A tanítási intézményekben „verekedtünk” hogy ki mikor kerül be a terembe. A zongoristákhoz elő lehetett jegyeztetni magunkat, akik viszont hetekkel előre beteltek. Volt egy másik intézmény kilométerekkel arrébb, akkor oda kellett eljutni. Ha este 8-10-ig volt szabad hely, én akkor mentem. Operastúdiósként már egy kicsit könnyebb volt. Most szabadúszóként már megtehetem, hogy bérlek magamnak egy termet és ott gyakorlok. Otthon most sem lehet, mert a négy és fél éves kisfiam szerint túl hangos vagyok, s mindig sírva fakad. Nekem is van egy civil életem. Anya, feleség, háziasszony vagyok, s akkor kell megoldanom a gyakorlást, amikor időm van rá, s elvégzem a feladataim. Mindent meg lehet oldani, csak akarni kell. Persze kell hozzá a családom és a kompromisszumok.

– Ezek nélkül nem lehetnek olyan sikerek sem, mint a brémai újévi koncert?
– Másfél napig álltam a csomagjaimmal készenlétben, hogy most mennem kell, vagy sem?! Idegtépő állapot volt. Ugrásra készen vártam, gyorsan a repülőre, s csodálatos élménnyel lettem gazdagabb.

– Most pedig már itthon hallhatjuk és láthatjuk...
– Az elmúlt másfél évben kezdek egyre gyakrabban megjelenni Magyarországon. Hiányzott már a hazai közönség, a családom, a barátaim. Egy évvel ezelőtt ismerkedtem meg Vadász Dániellel, s akkor került képbe a Figaro házassága. Voltam a meghallgatáson, s főszereppel a kezemben jöttem ki. Nagyon nagy élmény volt ez is. Több mint tíz év után újra megjelentem. Az énekes kislány visszatért, mint kész művésznő. Újra felfigyeltek rám, régi ismeretségek éledtek újra, s újak is köttettek. Egyre több minden van kilátásban, de össze kell egyeztetnem a svájci és németországi munkáimmal.

– S milyen Győrben, a szerepben?
– Nagyon jól! Kicsit volt időm sétálgatni, volt időm felfedezni a régi helyeket. Nevettem is, mert az egyik régi kedvenc butikom most 12 év után is még nyitva van, s bemehettem. Érnek ilyen apró örömök, s majd sorra szeretnék még a premier, az előadások után szerezni ilyeneket. A találkozásokat is várom, a főiskolára is szeretnék majd visszatérni kicsit. A színházban is nagyon jó a légkör, a kórus is szuper, szakmailag is a legjobbakat tudom elmondani.

– Komfortosan érzi magát a Grófné szerepében a színpadon?
– Nagyon tetszik Szabó Máté rendezése. S bár némileg modernizálta, megmaradt benne az, amiért én is szeretem az ilyen előadásokat: kiszakít a hétköznapokból, s elfelejtet mindent arra az időre. A Mozart darabok majdnem mindegyike időtálló, s minden korra átültethető mondanivalójuk. A Figaro házassága pedig végképp. Ezért is hívom úgy: AZ OPERA. Ebben az előadásban mindent úgy találtak ki – a rendezéstől a díszletig, a kosztümökig – hogy minden megfelelő. Gyönyörű ruhákban énekelhetek, a menyasszonyi ruha egészen fantasztikus. Megnéztem a többi szereposztással is a darabot, s nem jön az az érzés, hogy kifordították volna. Finom, ízléses, csak áthelyezték a mai korra. Megvan a gazdag, tehetős közeg – ami itt nem egy grófi udvar, hanem egy borbirtok -, s az ő beosztottjaik. Tetszik, mert magyarul énekelünk, ezt nagyon fontosnak tartom. Szerintem Szabó Máté is azt szerette volna elérni a rendezésével, amit én is érzek, ha nézem az előadást: a közönséget teljesen beszívja a darab. Mindenki tud valakivel azonosulni, esetleg több szereplővel is. S ez a lényeg. Hogy elfelejtsen mindent, s önmagát kezdje érezni a darabban. Drukkoljon valakinek, vegyen részt benne, aktív résztvevőként. Ez pedig maximálisan megvalósulhat itt, Győrben…

Cikk forrása: Lokál
Fotó: Orosz Sándor

[2019.02.01.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még