A kezdetektől a reptéri parkolásig
Hazánkban, amikor a repülőteret emlegetjük, egyértelműen Ferihegyre gondolunk. Ezalatt a komplex létesítmény alatt nem csupán a kifutópályát értjük, hozzátartozik a hatalmas épület, a különböző szolgáltatóegységek, az éttermek és a reptéri parkolás is.
Hosszú út vezetett a reptéri parkolásig
Ahhoz, hogy ma lehetőségünk legyen arra, hogy Magyarországról indulva bejárjuk a világot, hosszú út vezetett. Mostanra az olyan kényelmi funkciók is helyet kaptak a piacon, mint a Budapest Reptér Parkoló reptéri parkolás szolgáltatása, amely által az utazásunk igazán komfortos lehet. Sőt arra is lehetőségünk van, hogy az indulás előtti utolsó percekben még bekapjunk valamit a reptér éttermeiben.
Hosszú út vezetett addig, amíg a reptér elérte a ma is ismert formáját. Ferihegy átadása 1950. május 7-éhez köthető, miután Budaörs megnyitása után adódó problémák miatt új helyszínt kellett keresni a nemzetközi repülőtér számára.
Hogy is volt?
A Ferihegyre vezető gyorsforgalmi utat 1943. november 3-án adták át, és kizárólag személyautók használhatták, a teherforgalom mindkét oldalon külön utat kapott. A légiforgalom számára egy 2700 m hosszú és 60 m széles betonpáya épült. A főépületben minden lényeges szolgáltatás helyet kapott, mint a vámhivatal, a posta, jegyiroda, információs szolgálat, szabóság és fodrászat is.
A hangár és a szerelőműhely 1944 végéig elkészült, de a háborús események számos kárt okoztak bennük. Az amerikai hadsereg az objektumot katonai létesítménynek tekintette, így a hangárt és a főépületet is bombázta. A károk miatt a világháború után a légiforgalmat ismét Budaörsre terelték, és a MASZOLVET ott rendezte be bázisrepülőterét. A kormány a háborút követő első három évben 40 millió forintot irányzott elő az újjáépítésre, és az 1950. május 7-i megnyitóra el is készült az új betonpálya, a hangár és a forgalmi épület egy része.
Ferihegy szinte mindig modern repülőtérnek számított
A fejlesztések által Ferihegy 1960-ra Közép-Európa legmodernebb repülőtere lett, azáltal, hogy elkészült a tranzitváró, bevezető fénysor, a radarberendezés, és meghosszabbították a kifutópályát. A fejlődés egy időszakra megállt, azonban 1983-ban elkészült az új kifutópálya, a hozzá tartozó gurulóút-hálózat, az irányítótorony, a Malév-gépek karbantartására szolgáló műszaki bázis, továbbá az ország teljes légterét ellenőrizni képes radarok is.
Később az idő előrehaladtával felépült Ferihegy 2, illetve 2000 decemberében átadták a Ferihegy 2B terminált is, továbbá Ferihegy 1 is felújításon esett át.
A jövőre nézve egy angol befektető érkezésével tervbe vették az esetleges 2C terminál, illetve a gyorsvasút építését is.
Ez a rengeteg fejlesztés és az utasforgalom folyamatos növekedése lehetővé tette a különböző kapcsolódó szolgáltatások létrejöttét és terjeszkedését. Ilyen például a reptéri parkolás is, amelyet bár nem közvetlenül a reptér üzemeltet, nélkülözhetetlen a működéshez.
[2022.06.21.]