2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Legnépszerűbb csengőhangok

Folytatódik a Rock története

A legerősebb hajtásokat kétségkívül a progresszív rock (King Crimson, ELP, Genesis, Yes), a hard rock/heavy metal (Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath), a Miles Davis kísérletei nyomán elinduló jazz-rock (Weather Report, Mahavishnu Orchestra), illetve a korszak intellektuális líráját képviselő új szerző-előadói hullám (Joni Mitchell, Neil Young, Van Morrison) hozta. Szintén ekkor született meg a latin rock (Santana), élte virágkorát a southern rock (Allman Brothers), a swamp rock (Creedence Clearwater Revival), a boogie-rock (Status Quo), s adta ki legjobb lemezeit Frank Zappa és John Mayall.

Aztán 1973/74-re a rockzene fősodrában beköszöntött a pangás időszaka. Az évtized derekán azonban már formálódtak azok az új irányzatok – és működtek azok az új előadók –, amelyek hatására az évtized második felében alaposan átrendeződtek az erőviszonyok. Az Egyesült Államokban – mindenekelőtt New York-ban – a „jövő zenéjének” egyik lehetséges iránya, a punk bontogatta szárnyait (Ramones, Television, Patti Smith), amely aztán 1976/77-ben Nagy-Britanniában elementáris erővel robbant be (Sex Pistols, Clash, Damned). Nyugat-Németországban pedig már a nyolcvanas-kilencvenes években meghatározóvá váló elektronikus popzene alapjait vetették meg a főként a stockhauseni minimal zenéből táplálkozó fiatal muzsikusok (Kraftwerk, Tangerine Dream, Can).”

Sebők János így vall a műről

„A könyv másik vonulataként – a rock, mint újművészet és az ellenkultúra tárgyalásának kiegészítéseként – a showbnizniszt, a zeneipar kialakulását és gyors változását mutatjuk be. Azt a folyamatot, amely a middle of the road popstílustól a diszkón át a punk gyors elüzletiesedéséig vezet.

Ez a „fejlődési folyamat” nemcsak azzal van összefüggésben, hogy a rock az évtized folyamán mindinkább populáris műfaj lett, és a hetvenes években az újabb generációk belépésével tömegessé vált, hanem azzal is, hogy big biznisszé válásával megkezdődött máig tartó kommercializálása, piacosítása. A zene a klubokból, a fesztiválokról átköltözött a stadionokba, a koncerttermekbe, a művészeket, az előadói típusokat „kitalálták”, a karriereket tervszerűen felépítették, a koncertprogramokat vizualizálták, a show-t megkoreografálták kitalálták. Az angolszász zenepiac ugyanakkor terjeszkedni kezdett a világban, amelynek következményeként előbb kialakult az egyes országok folk-rock zenéje, majd a következő évtizedben ezt is piacosították, s megjelent a "világzene.”

A könyvben ezt a törvényszerűen bekövetkező folyamatot is igyekeztünk végigkísérni, s a felszíni trendek, divatjelenségek mögött igyekeztünk bemutatni a mélyrétegeket is. Például, hogy a new yorki klubkatakombákban létrejövő kisebbségi gay ellenkultúrából miként alakult ki a diszkópalotákba költöző új divattrend olyan hímpáva idolokkal, mint John Travolta. Vagy miképpen vált az ellenkultúrát megújító, társadalmi-szociális és zenei gyökerekkel rendelkező punkból alig két év alatt a legkelendőbb divatcikk.”


A szerzőkről

Jávorszky Béla Szilárd (1965) – újságíró, szerkesztő. 1989-ben a Magyar Rádió zenei és ifjúsági osztályán kezdte, később dolgozott a Magyar Hírlapban, az Új Magyarországban, 1996 és 2005 között a Népszabadság munkatársa. Alkalmanként publikált a Magyar Narancsban, a Kritikában és több zenei szaklapban (Muzsika, Wanted, Z Magazin, Rockinform). Fő szakterülete a rock, a folk-, a jazz és a kísérleti zene, doktori disszertációját zeneszociológiából írta. Könyvek: Nagy Sziget-könyv (2002), A blues története (ford, 2002).

Sebők János (1951) – újságíró, szerkesztő. Fő szakterülete az ifjúsági kultúra, ezen belül a popzene. A nyolcvanas években a Világ Ifjúsága munkatársa, rovatvezetője, a kilencvenes évek elején a Popcorn, a 100xSzép, a Top Gun főszerkesztő helyettese, 2000-2003 között a Zene.net és a She.hu internetes portál főszerkesztője. Az utóbbi években szabadúszóként rendszeresen publikál a Népszabadságban, a HVG-ben, különböző folyóiratokban, lexikonokban, kiadványokban. Főbb művei: A Beatlestől az új hullámig (1981), Ki kicsoda a rockzenében (társszerző, 1982), Magya-rock I-II. (1983-84), Volt egyszer egy Ifipark (1984), A daltulajdonos (1988), Madonna (1989), Rock a vasfüggöny mögött (2002), A Horthy-mítosz és a holokauszt (2004), A Dakota-ház fantomja (2005).

(SO-GK)

[2007.12.06.]

« előző oldal  (2. oldal)  

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még