2024. november 25. | hétfő | Katalin nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Mitilineou Cleo
Magyar Állami Operaház
Kapcsolódó események
Puccini, G.: Bohémélet
[2006. március 11.
szombat 19:00]

Az Operaház repertoárjának legnagyobb kincse


Kelen Péter ugyanolyan legendás alkotóeleme a produkciónak, mint Tokody Ilona Mimi szerepében. Együtt csodálatosan összehangolt, harmonikus, egymás minden rezdülését érző alakítást nyújtanak. Ez a köztük lévő harmónia adta az áprilisi előadás többletét. Kelen Rodolphe-ja érzékeny, a megfelelő helyeken humoros színészi játékkal párosul s váratlan helyzetekben is ötletesen találja fel magát. Tenorja nem zengett olyan erővel, mint Kovácsházié, de összességében átfogóbb, jellegzetesebb Rodolphe-ot sikerült ábrázolnia. Ha egy-egy jellegzetes részlet, mint a „Che gelida manina”, vagy a gyönyörű negyedik felvonásbeli Marcel-Rodolphe duett (két bánatos férfi megérintő lírai, nosztalgikus sóvárgása. – az operairodalom kivételesen érzékeny, lélektanilag egyedülálló finomsággal megkomponált férfi duettje) az előadásokból kiemelve kerülne vizsgálat alá, akkor sem lehetne összehasonlítani a két Rodolphe-ot, oly különböző és egyszerre remek stílust képviselő tenorokról van szó.
Colline-ok (Fried Péter, majd Palerdi András), valamint Schaunard-ok (Rezsnyák Róbert, majd Ambrus Ákos) között hasonlóan fennállnak a stílusbeli különbségek. A filozófus és a zenész megformálói között azonban kézzelfoghatóbbak és könnyebben kijelenthetőek bizonyos különbségek. Palerdi András valamivel többszínűbb egyéniség Friednél. Trubadúrbeli Ferrandójával hiteles vén harcos, Colline-jával pedig szeretetreméltó, fiatal filozófus. Szemléletes példa ez sokoldalúságára. Fried Péter éneklésében és alakításaiban is jóval egysíkúbb basszusként értékelhető. Ugyanilyen módon emelendő ki Rezsnyák Róbert, aki hitelesebben formálja meg a minden lében kanál zenészt, első felvonásbeli mókás elbeszélése lebilincselőbb éneklés. Karakterében Ambrus is csintalan figurának tűnik, ám (hogy ez előny-e vagy hátrány, ki-ki maga döntse el), hogy az említett példánál, Schaunard legfőbb számánál maradjunk, kevesebb sikerrel hívja fel magára a figyelmet, több idő marad a háttérben már bolondosan lakmározó bohémek tréfáinak meghallgatására. Viszont, ami lényegesnek mondható, az, hogy mindkét előadás bohémtársasága remekül töltötte be az operairodalom egyik legszeretnivalóbb kompániájának jellegzetes szerepét. Mosolyt csalni a hallgatók arcára az opera első felében, amire temérdek szellemes szituáció és szellemes zenei ábrázolás ad lehetőséget már az első pillanattól kezdve, majd a záró képben ennek kontrasztjaként alkotni egyik elemét az operairodalom talán legmegríkatóbb fináléjának. Ez a finálé, Mimi gyászzenéjével és Rodolphe „Mimi” kiáltásaival, színpadképtől függetlenül, rádióban, vagy lemezen meghallgatva minden befogadót mélyen megérintő melódia. Meggyőződésem, hogy a két gyönyörű előadás alkalmával sem volt hiány könnycseppekben…

Az effajta összehasonlító beszámolóknál elengedhetetlennek tűnik a publikum visszajelzéseinek ismertetése. Kijelenthető, hogy az áprilisi előadást, Kelen és Tokody főszereplésével jobban szívébe zárta az este közönsége. Ekkor a második és a harmadik felvonás díszletét a függöny felgördültével még lelkes tapsban is részesítették. „Bravókban” és örömujjongásokban mérve márciusban mindebből csak az előadás legvégén jutott Kovácsházinak és Tokody-nak, áprilisban viszont már a második felvonásban járt Fülöp Zsuzsanának az operairodalom legrövidebb de annál mozgalmasabb felvonásában nyújtott kulcsszerepéért, főleg a keringőért. Ugyanilyen fogadtatásban részesült Tokody és Kelen is harmadik felvonásbeli valóban megérintő jelenetükért.

A Bohémélet az operairodalom első tíz legnépszerűbb operájának képzeletbeli listáján biztos helyet kapó alkotás, nem csoda, hogy CD-ken és DVD-ken is rengeteg különböző tolmácsolásban forog a világ lemezpiacain. A két ismertetett előadásnál biztosan állítható, hogy némelyik valamivel magasabb színvonalú zenei élményt okoz, ám az operaházi rendezésnek DVD forgalomban kellene lennie, hogy örömére váljon a világ összes operarajongójának. Több előadás-felvétel megtekintése után is a budapesti Bohéméletet tartom a leggyönyörűbb színpadravitelnek.

Don Luis de Vargas

[2006.04.30.]

« előző oldal  (2. oldal)  

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
Súlyos kölcsönök magánszemélyek között szolgáltatás [2024.11.23.]
Súlyos kölcsönök magánszemélyek között szolgáltatás [2024.11.22.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Megnéztük - szuperhősök és vikingek metal bulija a Barba Negraban
November 03-án két...

Megnéztük az Animal Cannibalst a Zene Házában - képekkel
Élő zenekaros koncertet adott az...

Megnéztük Horváth Tomi Halloween partyját a Barba Negraban
Valóban verhetetlen - Frank Turner visszatért Budapestre!
Álom Színházban jártunk - megnéztük a Dream Theater koncertjét Mike Portnoy visszatérésével
Brit Floyd koncertbeszámoló - Ha nincs ló, tényleg jó a szamár is!
Megnéztük Reviczky Gábor visszatérését a Magyar Színházban
beszámolók még