2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Mitilineou Cleo
Magyar Állami Operaház
Kapcsolódó események
Puccini, G.: Bohémélet
[2006. március 11.
szombat 19:00]

Az Operaház repertoárjának legnagyobb kincse


Kelen Péter ugyanolyan legendás alkotóeleme a produkciónak, mint Tokody Ilona Mimi szerepében. Együtt csodálatosan összehangolt, harmonikus, egymás minden rezdülését érző alakítást nyújtanak. Ez a köztük lévő harmónia adta az áprilisi előadás többletét. Kelen Rodolphe-ja érzékeny, a megfelelő helyeken humoros színészi játékkal párosul s váratlan helyzetekben is ötletesen találja fel magát. Tenorja nem zengett olyan erővel, mint Kovácsházié, de összességében átfogóbb, jellegzetesebb Rodolphe-ot sikerült ábrázolnia. Ha egy-egy jellegzetes részlet, mint a „Che gelida manina”, vagy a gyönyörű negyedik felvonásbeli Marcel-Rodolphe duett (két bánatos férfi megérintő lírai, nosztalgikus sóvárgása. – az operairodalom kivételesen érzékeny, lélektanilag egyedülálló finomsággal megkomponált férfi duettje) az előadásokból kiemelve kerülne vizsgálat alá, akkor sem lehetne összehasonlítani a két Rodolphe-ot, oly különböző és egyszerre remek stílust képviselő tenorokról van szó.
Colline-ok (Fried Péter, majd Palerdi András), valamint Schaunard-ok (Rezsnyák Róbert, majd Ambrus Ákos) között hasonlóan fennállnak a stílusbeli különbségek. A filozófus és a zenész megformálói között azonban kézzelfoghatóbbak és könnyebben kijelenthetőek bizonyos különbségek. Palerdi András valamivel többszínűbb egyéniség Friednél. Trubadúrbeli Ferrandójával hiteles vén harcos, Colline-jával pedig szeretetreméltó, fiatal filozófus. Szemléletes példa ez sokoldalúságára. Fried Péter éneklésében és alakításaiban is jóval egysíkúbb basszusként értékelhető. Ugyanilyen módon emelendő ki Rezsnyák Róbert, aki hitelesebben formálja meg a minden lében kanál zenészt, első felvonásbeli mókás elbeszélése lebilincselőbb éneklés. Karakterében Ambrus is csintalan figurának tűnik, ám (hogy ez előny-e vagy hátrány, ki-ki maga döntse el), hogy az említett példánál, Schaunard legfőbb számánál maradjunk, kevesebb sikerrel hívja fel magára a figyelmet, több idő marad a háttérben már bolondosan lakmározó bohémek tréfáinak meghallgatására. Viszont, ami lényegesnek mondható, az, hogy mindkét előadás bohémtársasága remekül töltötte be az operairodalom egyik legszeretnivalóbb kompániájának jellegzetes szerepét. Mosolyt csalni a hallgatók arcára az opera első felében, amire temérdek szellemes szituáció és szellemes zenei ábrázolás ad lehetőséget már az első pillanattól kezdve, majd a záró képben ennek kontrasztjaként alkotni egyik elemét az operairodalom talán legmegríkatóbb fináléjának. Ez a finálé, Mimi gyászzenéjével és Rodolphe „Mimi” kiáltásaival, színpadképtől függetlenül, rádióban, vagy lemezen meghallgatva minden befogadót mélyen megérintő melódia. Meggyőződésem, hogy a két gyönyörű előadás alkalmával sem volt hiány könnycseppekben…

Az effajta összehasonlító beszámolóknál elengedhetetlennek tűnik a publikum visszajelzéseinek ismertetése. Kijelenthető, hogy az áprilisi előadást, Kelen és Tokody főszereplésével jobban szívébe zárta az este közönsége. Ekkor a második és a harmadik felvonás díszletét a függöny felgördültével még lelkes tapsban is részesítették. „Bravókban” és örömujjongásokban mérve márciusban mindebből csak az előadás legvégén jutott Kovácsházinak és Tokody-nak, áprilisban viszont már a második felvonásban járt Fülöp Zsuzsanának az operairodalom legrövidebb de annál mozgalmasabb felvonásában nyújtott kulcsszerepéért, főleg a keringőért. Ugyanilyen fogadtatásban részesült Tokody és Kelen is harmadik felvonásbeli valóban megérintő jelenetükért.

A Bohémélet az operairodalom első tíz legnépszerűbb operájának képzeletbeli listáján biztos helyet kapó alkotás, nem csoda, hogy CD-ken és DVD-ken is rengeteg különböző tolmácsolásban forog a világ lemezpiacain. A két ismertetett előadásnál biztosan állítható, hogy némelyik valamivel magasabb színvonalú zenei élményt okoz, ám az operaházi rendezésnek DVD forgalomban kellene lennie, hogy örömére váljon a világ összes operarajongójának. Több előadás-felvétel megtekintése után is a budapesti Bohéméletet tartom a leggyönyörűbb színpadravitelnek.

Don Luis de Vargas

[2006.04.30.]

« előző oldal  (2. oldal)  

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még