2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Képgalériák
André Chenier bemutató
Kapcsolatok
Magyar Állami Operaház
Kapcsolódó események
Umberto Giordano: André Chénier
[2007. február 17.
szombat 19:00]
Umberto Giordano: André Chénier
[2007. február 18.
vasárnap 19:00]

André Chenier remekül debütált az Operaházban

Amint a bőséges képi dokumentációk is mutatják, az előadás kosztümös, klasszikus rendezésű, szép kiállítású produkcióra sikeredett, melynek díszletei között mondhatni, az előzetes várakozásokat is felülmúlva kelt életre a cselekmény.

A szereposztásról
A két Chénier – Maddalena - Gérard szereplőhármas között volt egy alapvető különbség. Amíg az első szereposztás (Kiss B. Atilla, Lukács Gyöngyi, Fokanov Anatolij) az inkább a múltba vesző hősök romantikus küzdelmét mutatta be – mindhármuk óriásnak mondható a maga szerepében – addig a Fekete Attila – Bátori Éva – Kálmándi Mihály trióban sokkal nagyobb volt az emberközeliség, az esendőség. Általuk jóval közelebb került a 18. század végi figura a mai emberhez, míg Fokanovék figurái haláluk után a Pantheon heroikus szobraivá válhattak volna. Mindehhez az összevetéshez hozzátartozik, hogy ez a különbség az éneklésben is megmutatkozott. Anatolij Fokanov Gérard-ja kíméletlen fortékban zengett, míg Kálmándié lágyabban szólt. Pont ezáltal vált viszont megérintőbbé vált Fokanov felejthetetlen monológja, amely képes volt előhozni a szobor mögül a legmélyebb emberi lelket, s amely monológ, meg merem kockáztatni, a legnagyobb Gérardok, Capuccilli és Bastianini sorába emelheti még a művészt.

Lukács Gyöngyi hangi kvalitásai elsöprők, minden kétséget kizáróan ő az új premier sztárja, éneklése hibátlan, pianissimói lélegzetelállítóan hatnak, mégis tud hiányozni az esendősség, a Bátori Évára jellemző törékenység, amely Lukácsnál kevésbé erős hangja ellenére árnyaltabb Madeleine-t fest. A szólamból adódik, hogy a szerencsétlen grófkisasszony jellemfejlődésében nincs egy olyan pont, mint a Gérard monológ, s Lukácstól a La Mamma morta is sokkal inkább heroikus, mint emberi szenvedést, majd szerelmi reménysugarat megéneklő ária.
Kiss B. Atilla romantikus hős, titáni harc az övé a törvényszék előtt. Egész jelensége karizmatikusabb Fekete Attiláénál, aki egy visszahúzódó, finom lelkű, ifjú poétát alakít. Természetesen mindkét variáns lehetséges interpretációja a figurának, s az ügyes szereposztásnak köszönhetően minden énekes jó helyen formálhatja meg szerepét. Érzésem szerint Fekete éneklése volt egy halvány árnyalattal egyenletesebb, de a zenei csúcspontok Kiss B. esetében hatottak igazán. A premier előadása után azonnal megjelent kritikák nekiestek ugyan Kiss B.-nek, ám én védelmembe venném a tenort, a hat előadásból hármat láttam, köztük Kiss B. premierjét, s nekem tetszett az éneklése, nem éreztem különösebb fáradtságot sem a negyedik felvonásra.

A kisebb szereplők közül első helyen és mindenek előtt emelném ki a mindig nagyszerű Gál Erikát Bersi szerepében, s a fiatal Rouchert, Horváth Ádámot, az első szereposztásból. Friss lényükkel, szép éneklésükkel, szellemes alakításaikkal, s nem utolsósorban ízléses kiállásukkal lágy zephyrként hatották át az előadás számukra kijelölt részeit.

Kesselyák Gergely híven az örömteli küldetéséhez, az André Chénier bemutatásához, felelősségteljesen, érzékenyen dirigálta a zenekart. A négy felvonás két részben játszása okán, a felvonásközökbe még zenekari közjátékot is kreált, az első felvonás balettzenéjében, majd egy másik Giordano zenekari műben csillogtatta meg karmesteri tudását. A közjátékok beiktatását a magam részéről jó elképzelésnek tartom, de egyben félre is vezetheti a Chénier-t csak az adott estén megismerő, netán a műbe beleszerető, s hangfelvételt vásárló nézőt… Ám ez legyen az egyetlen megszólnivaló az új produkcióban, amelyet tiszta szívvel vagyok kész az utóbbi évek remek új előadásai (Jenufa, Kisvárosi Lady Macbeth) fölött is a legcsodálatosabbnak nevezni, s lélekben babérkoszorúval koronázni…

Don Luis de Vargas

[2007.02.28.]

« előző oldal  (2. oldal)  

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még