A Gogol Bordello kedden Budapesten zenél
A Gogol Bordello az egyik legfurább, egyben az egyik legfigyelemreméltóbb új társaság a kortárs zenei porondon, amely hatalmas sikerrel lépett fel a Sziget Nagyszínpadán. A tavalyi immár harmadik magyarországi koncertről legalább annyi ember szorult ki, mint amennyien a színpad előtt voltak. A szervezők bíznak benne, hogy most kárpótolni tudják őket.
A
Gogol Bordellót leginkább egy gipsy-punk zenekarnak neveznénk, de stílusa annyira egyedi, hogy a zenéjükben mindent megtalálhatunk, még talán a magyarok őseinek segélykiáltását is. Az egyik jellemzés szerint a zenekar hangzása olyan, mint amikor ”a The Clash és a The Pogues veszekszik egymással Kelet-Európában”.
Az eredeti tagok nagy része kelet-európai menekült volt. A zenekar alapítója Eugene Hütz, akit kitelepítettek Ukrajnából a csernobili katasztrófa után. Menekültként élt Lengyelországban, Magyarországon, Olaszországban és Bécsben, majd New Yorkban települt le. Itt talált rá a gitáros Vlad Solofar-ra és a squeezbox-on ügyeskedő Sasha Kazacskofra. Az amerikai dobos Eliot Fergusen erőteljes rockhangzással gazdagította a produkciót, amelyhez egy volt moszkvai színházi rendező, Szergej Rjabcev is csatlakozott lantjával. Szergej közreműködése nemcsak zeneileg volt hasznos, de sokban hozzájárult a Gogol Bordello bizarr show-jának kialakításához, amelyet leginkább a brecht-i színházhoz hasonlítanak.
Nyikolaj Gogol, az együttes névadója leginkább ideológiai szempontból járult hozzá a sikerhez, hiszen ő volt az, aki ”becsempészte” az ukrán kultúrát az orosz társadalomba, ahogy a cigány és kelet-európai zenét a Gogol Bordello próbálja népszerűsíteni az angolszász területeken. A ”Bordello” pedig a barátságra, az ”ugyanabba a klubba való tartozáshoz” utal. A csapat neve eredetileg egyébként Hütz és a Béla Bartóks volt, de mivel ezt sokan nem értették, az állítólag sokkal megjegyezhetőbb Gogol Bordello-ra változtatták.
A kis csapat először kifejezetten cigányzenét játszott orosz esküvőkön, de hamarosan a New York-i külvárosi hippik kedvencei is lettek. Első albumuk megjelenése után a gitáros Jurij Lemesev lett, aki a Sakhalin nevű orosz szigetről disszidált a tengerentúlra, majd még két izraeli, a Kaplan-testvérek valóban ezerszínűvé varázsolták a zenekar hangzását. A sikerükhöz minden kétséget kizáróan hozzájárult ”DJ Hütz” extrém viselkedése, aki csütörtök esténként egy bolgár étteremben a helyi hírességeket szórakoztatta. Ukrán, cigány és bolgár népzenével dúsított zenét szolgáltatott, miközben egész este soha nem látott módon táncolt és halomra törte a tányérokat.
Első kislemezüket 1999-ben jelentették meg, amelyet négy album követett. Különcségükre
Madonna is felfigyelt, akivel Hütz és Riabcev fellépett az énekesnő London Live Earth koncertjén a La Isla Bonita című dalban. Az első európai turnéjuk után a Kaplan-testvérek távoztak a csapatból, és a basszusgitáros Rea Mochiach csatlakozott hozzájuk, valamint a dobos-táncos lányok, Pam Racine és Elizabeth Sun. A Gogol Bordello népszerűségének filmes karrierjük is jót tett. Hütz eljátszotta Alex szerepét az Everything is Illuminated című filmben és onnantól kezdve több producer is felkereste őket. Legutóbbi albumuk a Super Taranta! volt, amellyel még az eddigieknél is jobban belevethetjük magukat az etno-punk-cigány-keleti-popzene eklektikus őrületébe.
A Live Earth rendezvénysorozat, tavaly július 7-én, a Föld valamennyi kontinensén, 0-tól 24 óráig igazi sztárok közreműködésével próbált meg rávilágítani a globális klímaváltozás fenyegető jeleire. Ennek keretében a londoni Wembley Stadion záró-attrakciója Madonna volt, aki ismét – névéhez hűen – minden várakozást felülmúlt: műsorának utolsó előtti dalánál a Gogol Bordello zenekarral lépett színpadra. A legnagyobb meglepetés volt a La Isla Bonita átdolgozása, az orosz illetve ukrán motívumok igazi ínyencséget varázsoltak a pódiumra.
-zene.hu-
[2008.04.08.]