Ilyen a Uriah Heep 10 év pihenő után: meghallgattuk a Wake the Sleeper-t
Leszámítva a koncert-, ill. válogatásalbumokat, a Uriah Heep tíz év szünet után vadonatúj stúdiólemezzel örvendeztette meg a hard-rock szerelmeseit.
A jövőre épp’ a negyvenedik születésnapjukat ünnepelő brit hard-rock csapat zenészei az 1998-as
Sonic Origami album megjelenése óta eltelt tíz esztendőben nem igazán törték össze magukat, hogy új anyaggal hallassanak magukról. A hűséges, kitartó koncertlátogatók legnagyobb örömére viszont – kisebb-nagyobb hullámvölgyeket átvészelve – ma is aktív szereplői a hazai és nemzetközi rock-pódiumoknak.
Lemezkérdésben, végre megtört a jég: a hosszú hallgatás kiérlelt, ütős, vérbeli rock- kiadványt szült –
„Wake the Sleeper” címmel. Ami a legszembetűnőbb: a szokásos kliséktől megszabadulva – eközben a
Heep legnemesebb hagyományait megőrizve, sőt továbbfejlesztve – törekednek a változatosságra. A demokrácia jegyében minden hangszer, vele az ének, és a zenekarra ősidők óta jellemző ötfős vokális hangzás, egyenlő arányban jut megszólalási lehetőséghez.
Már az indulás a földbe döngöl: a hangszórókból egy vadul felpörgetett, szöveg nélküli rock and roll támadja meg a füleket, melynek kezdő riffje az egész (címadó) szerzeményen végigvonul. Az egyszerű dallamszerkezetet csupán vokálok, semplerek erősítik.
A világ könnyei„A világ könnyei” – címével ellentétben – dinamikus, húzós megszólalású, slágergyanús melódia, kőkemény alapokkal, a közepén
Mick Box zenekarvezér „előírásos”, ízes gitárszólójával. Az alapító-gitáros a jelek szerint erősen kötődik a hagyományokhoz, hiszen invenciózus szólói alatt (és ezt nagyon jól teszi) szinte le sem száll a wah-pedálról.
Még mielőtt megunnánk az amúgy nagyszerű dallamsorokat, a könnyedebb, játékosabb, ám feszes hangszerelésű
”Heavens Rain” számol be nekünk az „odafönti” időjárásról. Továbbra is a biblikus témánál időzik a
„What Kind of God” szerzemény, melynek indulószerű ritmusképlet, valamint jellegzetes Hammond-orgonaszőnyeg (felelőse:
Phil Lanzon) ad különös színezetet.
„Az Óceán szelleme” - néhány taktus erejéig – belekóstol kissé a gót-metálba is, az V. szimfónia fő témájával idézve meg Beethoven szellemét. Hasonló hangulatot áraszt a
Trevor Bolder basszusgitáros által
Rory Gallagher szövegre komponált
„War Child” záró tétel, mely
Bernie Show énekes jutalomjátéka.
Az 1986 óta – tavalyig - változatlan felállásban működő együttes, 2007-ben tagcserére kényszerült;
Lee Kirslake-t
Russell Gilbrook váltotta a dobok mögött. Személyében olyan vérátömlesztést kapott a zenekar, melynek hatása magával ragadta a jól összeszokott társaságot. Többek között ennek tudható be, hogy a veterán rock-csapat az 1995-ös
„Sea of Light” album óta kiadott legerősebb anyagát tette hozzá a (nemcsak) Uriah Heep-fanok gyűjteményéhez.
- Hegedűs István -
[2008.06.25.]