Status Quo: Háromakkordos rock and roll a Petőfi Csarnokban
A már 1962-ben létező, de csak 1968-tól „nagylemezes” brit rock and roll banda 2008. július 3-án, 95 percen keresztül, vérpezsdítő koncerttel tartotta lázban a Petőfi Csarnok közönségét.
Az első meglepetés akkor ért, mikor a szabadtérre meghirdetett előadás a katlanná forrósodott belső terembe kényszerült. Igen – kényszerült, – hiszen a némi jóakarattal is félházasra becsült közönségnek (egy Bikini idézettel) igencsak
„Széles, tágas (lett volna) a tér”.
Az introt követő
„Caroline”-nál ütősebb kezdőnótát keresve sem találhattak volna
Francis Rossiék. A gitáros-zenekarvezető, 59. életévét meghazudtolva, tisztán, erőteljesen vezette fel a pörgős r & r-t, miközben a betét-gitárszólóról sem feledkezett meg.
Dion és a
Belmonts egykori sikerét, a
„Wanderers”-t,
Rick Parfitt, a második szólógitáros – helyenként elcsukló, bizonytalan - énekével hallhattuk.
Némi kárpótlásul szolgált, hogy a kezdeti, nagyjából egy Sokol-rádió frekvenciatartományának megfelelő hangzás ekkorra szépen kitisztult, és mindvégig így is maradt. Mondjuk a színpad teljes hátsó részében csatasorba állított Laney hangládák arzenálját tekintve, ez teljes mértékig elvárható is volt. Az angol technikai személyzet munkáját dicséri a dalokra szabott, látványos, színpompás színpadi világítás is. Ebben a blokkban még felhangzott a
„Rain” az 1976-os
„Blue for You” albumról, majd a dallamos
„Don’t Drive My Car”, aztán…
Aztán egy kicsit megtört a lendület. Pedig 40 év gazdag repertoárjából könnyedén válogathattak volna populárisabb, ismertebb nótákat is azoknál, amit a műsor közepe táján nyomtak. A négy érdektelen darab után, a
„Proposin Medley” egyvelegével kissé megrázták magukat. A három
(időnként négy) gitár
(ugyanis Andrew Bown billentyűs is átváltott hathúrosra, ha kellett) megtette a magáét.
A négyfős vokál – ami a zenekar egyik védjegye - kellemesen dúsította a hangzást. A
„Livin’ On An Island” segített szinten tartani a feltunningolt hangulatot, hogy aztán tetőzzön az
„In The Army Now” 1986-os, örökbecsű tételével. A refréneket az énekes Rossi kitüntelőleg meghagyta a jókedvű zsűrinek, aki annak rendje-módja szerint élt is a lehetőséggel.
Az inkriminált részeknél egy emberként zengte:
„Stand up for fights!”- vagyis
„Álljatok föl és harcoljatok!” (Ismét asszociáció a Bikinire). Szinte észrevétlenül csapott át a nóta egy dobszólóba, amit a kitűnő
Matthew Letley prezentált a nagyérdeműnek; aki, feszes ritmusszekciót képezve, mindvégig figyelemre méltó összhangban dolgozott
John „Rhino" Edwards basszusgitárossal. Innentől kezdve, a fináléig sorjáztak a r & r-ok:
„Roll Over Lay Down”, a
„Dow, Down”, majd befejezésül, a
”Whatever You Want”.
Nyilvánlóan a közönségnek is maradt némi hiányérzete, mert szűnni nem akaró tapssal és egyöntetű skandálással újra színpadra hívták a veterán zenészeket. A tizenkét perces ráadásban a kevéssé ismert
„Juniors” után feldübörgött a
Status Quo himnusz, a „
Rock and roll Over the World”, középen – a gitár mellett - egy jó kis Hammond-orgona szólval. Végleges záró nótaként a
Chuck Berry által írt (
melyet a Beatles is sikerre vitt) „Rock and roll Music”, valamint a
„Johnny B. Good” rocky-klasszikus, a közönség hathatós közreműködésével, egyvelegben került terítékre.
A saját bevallásuk szerint is „háromakkordos”, egyszerűsített r & r-t játszó banda, a tavaly megjelent
„In Search of the Fourth Chord” album tanúsága szerint, keresi a negyedik akkordot. Magam részéről, a koncert tanulságait levonva, javasolnám nekik, hogy ezt a feelinget, jókedvű muzsikálást megtartva, továbbra is elégedjenek meg azzal a hárommal, amellyel negyven esztendőn át olyan jól elvoltak.
- Hegedűs István -
[2008.07.05.]