2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
Linkek
Mahasz

Chart-elemzés 2005. március 11.

A szokástól eltérően most nem az eladási, hanem a rádiós listával kezdeném. A legnagyobb „bomba” ugyanis itt robbant. Bár olyan értelemben nem feltétlenül kell bombának neveznünk, hogy meglepetést okozott volna, hiszen vitán felül Magyarország egyik legnépszerűbb csapata pillanatnyilag a Hooligans, és számíthattunk rá, hogy a várva várt új dal, a közelgő album beharangozójaként igen komoly érdeklődésre tarthat számot. Az azonban mégiscsak figyelemre méltó, hogy a „Szabadon” harmadik helyen nyitott a súlyozott, és tizenharmadik helyen a súlyozatlan („Editors’ Choice”) listán. Ez azt jelenti, hogy mind a nagy országos és regionális, mind a helyi rádiók nagy része rögtön kiemelten kezdte forgatni a felvételt. Az elmúlt héten huszonkét rádió játszási listáján jelent meg, ez a szám minden bizonnyal jelentősen tovább fog növekedni a következő hétre... Ilyen sikeres nyitást a súlyozott listán csak az R.E.M. „Leaving New York”-ja tudott produkálni, de ez tavaly októberben annak volt köszönhető, hogy az együttes budapesti koncertjére való tekintettel a két meghatározó országos rádió egyaránt kiemelten játszotta a dalt az adott héten.

Anastacia ugyan a súlyozott lista ötödik helyén debütált tavaly májusban, de eddigre már tíz hete szerepelt az („Editors’ Choice”)-on; vagyis az országos rádió(ko)n előtte nemigen forgott. Az „Editors’ Choice” listán az eddigi legmagasabb helyen Christina Aguilera és Lil’ Kim debütáltak a „Nobody Can’t Hold Us Down”-nal, méghozzá a tizedik helyen, bár akkor még csak harminckilenc rádió listája szerepelt az összesítésben, szemben a mostani ötvennel. Ezt az egy esetet leszámítva tehát a Hooligans itt is csúcsot állított föl, lekörözve olyan előadókat is, akik az elmúlt hetekben-hónapokban majdnem ilyen magasan debütáltak – de csak majdnem. Gáspár Laci a tizenötödik, K’maro a tizenhatodik, a Destiny’s Child a tizennyolcadik, Zséda a tizenötödik helyen jelent meg a listán. Abban pedig végképp egyedülálló (ezidáig) a Hooligans teljesítménye, hogy egyszerre debütáltak mindkét rádiós listán – még K’maro átütő megaslágere, a „Femme Like You” is egy hetet késett a súlyozott listán.
És bizony, az újdonságok hónapokon át tartó hiánya után az előző héten kezdődött „debütálási láz” a TOP 40-es eladási listán folytatódott ezen a héten is. Jennifer Lopez régen várt újjászületése a kilencedik, a Judas Priest szintén újjászületése (bár ők a lemeznek nem ezt a címet adták) a tizennegyedik, a roma-mulatós zene legújabb feltörekvő reménysége, az erdélyi származású Kaly pedig a huszonkettedik helyen mutatkozik be. És van még egy „újoncunk”: a Grammy-díjas Ray Charles életéről szóló, „Ray” című film zenéje a negyvenedik helyen jelent meg. Csak érdekességképpen: ugyanez az album Amerikában már jócskán túl van a platinán (1 millió darab), jelenleg a Billboard 200-es listán a tizenkilencedik, eddigi legjobb helyezése a kilencedik, és tizenkilenc hete tanyázik a chart-on. Van azért még mit tanulnunk… (Bár nagyon örülünk Kalynak és Postás Józsinak is.)

Szintén észre kell vennünk mind az O-Zone, mind a Rammstein visszatérését a TOP 40-be. Előbbi valószínűleg raktárkészleti-logisztikai okokkal magyarázható, a Rammstein viszont egyértelmű a fantasztikus Aréna-beli koncertnek köszönheti újabb listás szereplését. És a koncertre a „fantasztikus” jelző abszolút találó, sőt, tán kissé eufemisztikus is: egészen elképesztő hangzás- és látványvilágban volt része annak a jó nyolcezer rajongónak, aki kiment erre a nem mindennapi koncertre, amely feltétlenül a hónap legnagyobb zenei eseménye volt Magyarországon, Bocelli ide vagy oda… Ami magát az albumot illeti, érdekes volt az észrevétel, amit Richard Kruspe-Bernstein gitáros tett az interjú kapcsán: ti. hogy a „Reise Reise” lemezből kb. 2000 db fogyott nálunk, míg a koncerten négyszer annyian voltak. Ez sajnos rossz hír a zeneipar számára, hiszen a maradék hatezer is ismerte a dalokat, tehát nyilvánvalóan lemásolta azokat, és egy kicsit rossz bizonyítvány magukról a rajongókról is. Ezek szerint kedvencük zenéje nem eléggé fontos nekik ahhoz, hogy eredetiben meg KELL, hogy legyen… Pedig a rock rajongók még mindig sokkal elkötelezettebb és kitartóbb vásárlói az eredeti lemezeknek, mint mondjuk a dance- és house zene kedvelői: egy több ezres partit megtöltő aktuális sztárcsapat vagy DJ-producer albumának eladásai sajnos sokszor a százas nagyságrendet is alig-alig érik el.

És ha már a dance-nél tartunk? Ezen a listán nagy változásokkal ezúttal nem találkozunk: az újdonságok között Gáspár Laci dala mindenképpen érdekes, hiszen ezek szerint a klubokban is egyre népszerűbb, s míg a bemutatkozó slágere („Hagyd meg nekem a dalt”) decemberben csak a harmincharmadik, addig a „Sosem vagy egyedül” most már a huszonkilencedik helyen tudott debütálni. A hét két nagy nyertese viszont feltétlenül a Shapeshifters és az A Studio: előbbi huszonhárom, utóbbi huszonnyolc helyet lépett előre az előző héthez képest – köszönhetően bizonyára annak, hogy a lemezlovasok (elsősorban a Magyar Lemezlovas Egyesület tagjai) hivatalosan is megkapták a két zenét, és intenzíven elkezdték játszani őket. Ugyanez igaz Arman van Helden „My My My” c. felvételére is, amely szintén impozáns, tizenöt helyet lépett előre.

És végül egy öröm a major kiadók számára: ezen a héten talán kicsit kevésbé értetlenkednek/elégedetlenkednek külföldi főnökeik azon, hogy a nemzetközi szinten taroló sztárok nálunk miért szerepelnek ilyen gyengén a listán: összességében ezen a héten rég nem látott jó helyeket foglalnak el a nemzetközi előadók. Még mindig ambivalens eme kérdéskör megítélése, hiszen igazi tökös magyar gyerekként a szívem nekem is örülne, hogy itthon inkább a sok jó hazait veszik a vásárlók, mint a külföldi multi-gagyit. Csak sajnos míg mindez tök igaz az ásványvízre, a joghurtra, a chips-re (evett már valaki Cerbonát? – kenterbe veri a Chio-t, a Lay’s-t és az összeset együttvéve), addig a zenére sajnos nagyon nem. Tisztelet a kivételnek, a hazai produkciók jelentős része még mindig a nemzetközi trendek középszerű leképezése a hazai valóságra, vagy egyszerűen eleve s**r. De nézzük csak egy kicsit ezeket a nemzetközieket… Azt már tudjuk, bár sosem fogjuk tudni túltenni magunkat azon, hogy a több százezres, akár milliós nemzetközi sztárok lemezeiből nálunk túró sem fogy, a kereskedelmi média pedig „alternatívnak”, kilógónak tartja őket, s úgy érzi, az ő homogenizált világába és a nézők homogenizált agyába ezek nem férnek bele. A legfrissebb UFI (Utolsó Figyelmeztetés) című lapban van egy kitűnő rövid írás az EMI kiadó „Best Of Reklámzenék” című friss kiadványa kapcsán arról, hogy milyen szomorú, hogy míg a londoni metrón minden második fiatal Dandy Warhols-t hallgat, akik ugyanúgy abszolút a mainstream-be tartoznak, mint mondjuk az ausztrál Jet, addig nálunk ez nagyon nincs ez, és egy-egy nagy multicég reklámja kell ahhoz, hogy a közönség megismerhesse és megszerethesse a dalaikat. Az előbb említett jelenségről nem is beszélve, amikor Ray Charles halála után poszthumusz Grammy-díjat kap, albuma hetekig listavezető, több, mint három millióan veszik meg az USA-ban, de ez a lemez nálunk még listára sem kerül, s a „Ray” is bizonyára csak azért debütálhat az „előkelő” negyvenedik helyen, mert egy film is „tartozik” hozzá. Enélkül a zene önmagában nem érne ennyit, illetve nem jutna el a közönséghez. Viszont Zámbó Jimmy halála tizenhárom különböző albumát is az első tizenhárom helyre juttatta… Vagy: amikor Amerikában a Led Zeppelin „How The West Was Won” című dupla Best Of lemeze első helyen debütált a listán, nálunk épp ugyanezt tette ugyanezen a héten. – a Nagy Mulatós Lemez... Na, ezért örülök (tökös) magyar legény létemre mégis, amikor a Rammstein-t, a Green Day-t vagy a Judas Priest-et találom a chart-unkon. Ja igen, Judas Priest: az „Angel Of Retribution” minden szempontból egy legenda feltámasztására tett – reméljük sikeres – kísérlet: hangulatában, hangzásában tökéletesen idézi a klasszikus Judas Priest fénykorát, és persze némi viszontagságok után ismét Rob Halford az együttes frontembere, teljes szívvel és lélekkel.

 Jeszenszky Zsolt

[2005.03.12.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még