Bemutatjuk DJ AXL-t
Sokallja a vizsgadíjat, tehát csak hobbiDJ, a szerkesztőszoftverei viszont legálisak, bár méregdrágák.
- Első elektronikus zenei élmény?
- Közvetlen környezetemben senki sem foglalkozott a zenével. Én csak akkor kerültem szorosabb kapcsolatba a zenével, amikor egyik távoli családtagom egy zenei vállalkozásba kezdett: diszkót alapított Dunakilitin, akkor még Pleasuredome Dance Club Dunakiliti néven. A diszkó akkori nyitódala Tank azonos című száma volt, ami nagy hatással volt rám, de úgy gondoltam, hogy kissé átalakítva a számot sokkal jobb lehetne. Akkor még fogalmam sem volt a zenélésről, így azt se tudtam, hogy vágjak bele. Kezdetleges hangszerkesztő programokkal, számítógépes mixprogramokkal kezdtem szórakozni, és az eredményt bemutattam a diszkótulajdonosnak. Ő látott benne fantáziát, felajánlotta, hogy minden diszkó alkalmával fényképezzek buliképeket, és személyesen is találkozhatok a dj-kkel. Megtudta, hogy internettel is foglalkozom (elektronikai műszerész szakon tanultam Győrben), és azonnal beindult az egész: rákötöttem a diszkó hálózatát az internetre, létrehoztam az e-mail címeit és megszerkesztettem az első, kezdetleges weboldalát is.
- Miért kezdtél remixeket csinálni?
- A német élvonalbeli producerek szerint egy, általad jónak ítélt zenét nagyon nehéz remixelni, mert neked is tetszik. De ha van egy szám, amiben van kifogásolnivalód, akkor rögtön tudod, hogy mi benne a rossz, mit kellene rajta átalakítani, hogy jobb legyen. Ezért azokat a számokat próbálom átdolgozni, amik tetszenek ugyan, de én jobban, másképp is el tudom képzelni, egy kicsit durvább, gyorsabb stílusban.
- Első zeneszerzői tapasztalatok?
- A diszkóban jöttek-mentek a djk, fontolóra vettem, hogy megpróbálom az elektronikus zeneírást, és bemutatom a "nagyoknak". 2000-ben készítettem első mixeket, borzalmas hangzásban és összevisszaságban. Volt pár üresjárati hónap, amikor csak hallgattam a CD-imet otthon, és nem csináltam semmi mást.
- Könnyen szerzel zenét?
- A zeneírásra való hajlam teljesen véletlenszerű: ha csak úgy leülök, hogy most csinálok valamit, úgy semmi sem sikerül. Inkább kell hozzá valami hang a hétköznapokból, vagy valami ritmus, ami alapján a fantáziammal együtt elképzelek egy pörgős számot.
- DJ gyakorlatot hol szereztél?
- 2003-ban a diszkó élére új rezidens került: Dj. Hores személyében. Ő volt az, aki szombat délelőttönként, buli előtt a diszkóban hagyta nekem a pultját a lemezeivel, hogy gyakorolhassak. Rengeteg időt eltöltöttem így: egyedül zenéltem az üres klubban, itt fejlődtem talán a legtöbbet. Hibáimat kijavította, bátran állíthatom, hogy neki köszönhetek a legtöbbet, hogy megtanultam diszkózni. Bár ő dance zenéket játszott, mégis szívesen hallgattam mixeit. Megtanított egy régebbi típusú Parabellum fényvezérlő kezelésének alapjaira, ezt sajnos még máig nem tudtam kellően elsajátítani. Következő évben ismét váltás, ezúttal Dj. Buzási és Dj. Gregor volt a klub lemezlovasa. Ők már house-t és techno-t játszottak, ami közelebb áll a szívemhez. Ők is segítettek nagyon sokat, gyakorolhattam a bakelit lemezjátszóikon, ami akkor nekem még újdonság volt. Az Ő hatásukra vettem lemezjátszókat, és komolyabb diszkós keverőpultot.
- Mikor álltál először közönség elé?
- Otthon gyakorlogattam, gyűjtöttem a CD-ket, lemezeket, mígnem jött az első kérés: zenéljek a helyi gyereknapon. Kívánságműsort tartottam, a rocktól kezdve a hiphopig mindent lejátszottam, amit kért a közönség. Majd jöttek a koleszos bulik Győrben, utcabálok, házibulik, falurendezvények hangosításának feladatai.
- Hogyan válsztod ki a szoftvert amit használsz?
- Emellett persze nem hagytam abba a saját számok gyártását: Dj. William javasolt egy fantasztikus zeneíró programot, az internetről letölthető Reasont. Demo verzió híján meg kellett szereznem az eredetit, interneten rendeltem meg a jogilag is tiszta, méregdrága verziót. Sajnos nem tanított meg a program kezelésére senki, így négy-öt hónapom azzal telt, hogy megtanuljam a kezelését. Zeneszerkesztés közben nem tudtam minden hangot előállítani a különálló hangszerkesztővel, ami sok bosszúságot okozott.
- Honnan jött a sample business ötlet?
- Internetről kezdtem letölteni a hangmintákat, így könnyebb lett a program kezelése is. 2004-ben elindítottam saját honlapomat, fő célja a promóció volt. A klubban több száz CD-t osztottam szét saját zenéimmel, mindezek mellett a netről is letölthetővé váltak a hangmintáimmal együtt.
- Hogy állsz most a diszkózással?
- Közben a diszkó átalakult, neve Club Haciendára változott, zenei stílusa inkább a funkhouse felé mozdult el, az én progresszív elektronikus zenei irányom nem fért bele a klub zenei világába. Beiratkoztam egy marketing- és reklámmenedzser suliba Győrben, hogy az ott tanultakat saját "menedzselésemre" fordíthassam.
- Nehéz itthon a DJ élete?
- Magyarországon - Európában egyedülállóan - a DJknek vizsgát kell tenniük, hogy hivatalosan is játszhassanak előadóművészként klubokban, mint lemezlovas. A vizsga költségeit sokalltam, ezért inkább úgy döntöttem, hogy saját zenék írására fordítom szabadidőmet. DJ-ként csak akkor lehet megélni, ha nagyon jó ismerősöd van a szakmában. Nekem ugyan vannak ismerőseim, de a biztos karrierhez nem elég. Maradt hobbiként, de a pozitív kritikák hatására mindenképpen folytatom. A hazai dj-k mellett promóciós lemezem van Dave Clarke-nál (UK), Felipe-nél (A), a JSRecords djknél (I), valamint Marco Bailey-nél (BEL). Fő stílusom a progresszív techno, de szívesen meghallgatom mondjuk Madonna számait, vagy akár Rammsteint.
- Közeli tervek?
- Ha újra diszkózni kezdek, csakis kizárólag saját zenéket adjak elő, vagy ún. Live act-tel (vagyis élő "zeneszerkesztéssel") szórakoztassam a progresszív elektronikus zenéket kedvelőket, Addig marad a hobbiszint, meg a virtuális "on-line" DJ-zés. Mellette kevés szabadidőmben internetes honlapokat szerkesztek, sportolok.
- Köszönöm, sok sikert a továbbiakra is!
Sir Oesh
[2006.01.31.]