Fej vagy írás? - a kivételes filmzene
Az esetek többségében csak minimális a film és albumának kapcsolódása, e magyar vígjáték kivétel ez alól
Okos ember lehetett, aki összehozta a film- és a zeneipart, bevezette a betétdalokat. Az ötlet továbbfejlesztőjét, aki feltalálta a filmzenei albumokat, már inkább rafináltnak nevezném. Merthogy az úgynevezett soundtrack-lemezek alapjában véve becsapják a vásárlót. A filmek többségében legfeljebb két dal csendül fel: az elején, meg a végén, s ennyi ugyebár édeskevés az üdvösséghez – a dolog kizárólag akkor működik nagylemez formájában is, ha ezeket kiegészítik ilyen-olyan, az adott alkotáshoz nem kapcsolódó töltelékkel. Az egyik akár el is adhatja a másikat (általában a film a hanghordozót, a fordítottja ritkábban történik meg), de nincsenek egymásra utalva, külön életet is folytathatnak.
A filmzenealbum ötlete azonban nem mindenhol váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Például Európában néhány kivételtől eltekintve az ilyen kiadványoknak sosem volt piaca. Csak a nagybetűs Amerikában tudták megvetni a lábukat, de már ott sincs akkora érdeklődés irántuk, mint mondjuk a kilencvenes években – akkortájt nem is volt igazi a film, ha nem párosult hozzá vízcsapból is folyó felvétel. Mára megváltozott a helyzet, hirtelen nem is tudnék olyan dalt megemlíteni az elmúlt évből, amely filmbetétként lett híres. Pedig a választék nem csökken, továbbra is minden valamire való filmhez album társul. Sőt, nemcsak odaát, hanem mindenütt a világon. A legtöbb esetben a történethez csak a legminimálisabb közük van a filmet indító és záró dal révén – melléjük sztárok lemezeiről lemaradt felvételeket csomagolnak, és kiegészítik szárnybontogató előadók dalaival. Fent azt említettem, hogy a soundtrack-albumok becsapják a vásárlót, ezt most ünnepélyesen visszavonom, hiszen ez nézőpont kérdése, attól még lehet a korong kiváló, hogy a daloknak nincs sok közük az alkotáshoz.
A Lengyel Andor rendezésében készült Fej vagy írás? kilóg a sorból, a vázoltak nem érvényesek rá, a dalrepertoár felcsendül a vásznon is. A film középpontjában a megközelíthetetlen topmodellbe beleszerető félénk, szegény egyetemista áll, akinek eleinte be kell érnie azzal, hogy elegáns szálloda mosogatófiújaként távolról figyelheti kiválasztottját. Aztán persze jön a szerencse, érdekes formában, a csaj a szálloda parkolójában elgázolja, és a botrányt elkerülendő, a lakására cipeli. Ezt a fiú legjobb barátja lefotózza, és a fotókat eladja egy bulvárlapnak. Innentől kezdve a minden hájjal megkent menedzser utasítására azt a látszatot kell fenntartani, hogy a lány szerelme „egyszerű” egyetemista. De az érzelmeknek csak rövid ideig lehet parancsolni…
A történet főcímzenéjét a Supernem együttes játssza. A filmet novemberben mutatták be, a CD-je is már hetek óta a boltokban van, a Fej vagy írás? című dalt mégis csak mostanában kezdik felfedezni a rádiók. A felvételt hallva megbocsátottam a triónak – hiba volt az első albumán képviselt, a magyar zenében hiánypótló dallamos punkot a második lemezén a rock felé elvinni, hiába rukkoltak elő minőségi rockzenével. Ráadásul az elképzelés nem is jött be, így félő, hogy a Supernem a jövőben kiadó nélkül marad. Ám ha ilyen energikus rockdalok vannak még a tarsolyában, én tuti adnék neki „újabb esélyt”, harmadik album formájában. A dal zeneszerzője az egykori V.I.P.-ből megismert, majd 2002-ben kevésbé sikeres szólóalbummal előállt Józsa Alex, aki dalra is fakad a lemezen, két számot énekel, mindkettőt angolul. Egy harmadik angol dal is felcsendül, a tavaly októberben kiadott albumának húzódalát énekli a Jamie Winchester-Hrutka Róbert páros.
Az anyag kuriózuma az első lemezét készítő Bartók Eszter újdonsága, a Gólyalábon áll az idő című. Ezenkívül hallható rajta a Supernem egy másik felvétellel, a Problémás gyerek már ismerős lehet a zenekar második korongjáról, Karányi Dani tavalyi sikerdala, az Álomszép, az egyre népszerűbb Depresszió száma, a Nem akarok elszakadni című, a film zenei társproducere, Gálik Péter is énekel egy dalt a Nem számít, mit hoz a holnap címűt, valamint egy fiatal énekesnő, Reni is képviselteti magát saját felvétellel és az Adj helyet magad mellett című Bikini-sláger átdolgozásával. A hölgyről bizonyára hallunk még. Kiváló szerzők állnak mögötte, az Útvesztő című dalának zenéjét az Ákos és újonnan a Kentaur zenekarából ismert Háry Péter és a Venus énekesnője, Kámán Andrea jegyzi, a szövegét Szabó Ágnes írta.
Összességében tehát slágerek és slágeresélyes szerzemények, már befutott és befutásra váró előadók váltják egymást a korongon.
Puha József (Új Szó)
[2006.02.12.]