2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
Kapcsolatok
Kistehén Tánczenekar
Arctic Monkeys

Zeneipar kontra internet

Eddig az illegális másolás és letöltés, újabban más veszélyek is fenyegetik a zenére épülő iparágakat

Már jó néhány éve használjuk az internetet, de még mindig nem tudjuk, mennyire alakíthatja át fogyasztási szokásainkat, hol a határ. Ha sejtjük is, milyen további változások várhatók, képtelenség felmérni, mikor következhetnek be. Hogy jó-e vagy rossz a világháló térhódítása – ez nézőpont kérdése. Legalábbis a zeneiparban mindenképp. Az Egyesült Államok zenei berkeiben sorra rendezik a hanglemezipar jövőjét firtató konferenciákat. Nem véletlenül.

Váratlan változások

Tavaly alaposan átalakult az USA zenepiaca, ilyen markáns változásokkal kevesen számoltak. Két és félszer annyi dalt töltöttek le legálisan a világhálóról, mint 2004-ben. A letöltések számának jelentős megugrása a hagyományos CD-piacra negatív hatást gyakorolt, összesen 618,9 millió hanghordozót adtak el – ennél kevesebb legutóbb az elmúlt évtized krízisesztendejében, ’96-ban fogyott. Bekövetkezett az, amit legtöbben csak öt-tíz év múlva vártak: 2005 utolsó hetében megfordult az arány, több felvételt vásároltak az interneten keresztül (19,9 milliót), mint ahány albumot értékesítettek a boltokban (16,8 milliót).

Eddig a CD-másolás és az illegális letöltések jelentették a legnagyobb veszélyt, most, a kalózkodás visszaszorításával – ami eddig csak a fejlett piacokon sikerült – rá kellett jönni, hogy hosszútávon akár a legális letöltések is csődbe vihetik a CD-re épülő iparágakat. A dalok a világhálón a hanghordozók árához képest olcsóbban szerezhetők be, sőt, nem kell megvenni az egész albumot, ha egy-két felvétel megtetszik. Ez nyilván jó a zenerajongónak, de jelentős veszteség a kiadóknak, és hatalmas veszteség a hanghordozók gyártóinak és a boltoknak – utóbbiak értelemszerűen ebből egy fillért sem látnak, őket megkerülve zajlik az értékesítés. Az amerikai lemezboltok bevezettek egy új szolgáltatást, az úgynevezett digitális raktárt, ahonnan a vásárló helyben összeállíthat egy válogatást, és kiírhatja CD-re, de a kereskedők ezzel csak kiesett bevételük minimális részét fedezik.

A szakemberek különbözően vélekednek arról, mit hozhat a jövő. „Forradalmi változások előtt állunk. A legális letöltések felrobbantják a hagyományos piacot, de ez még beletelik kis időbe” – jósolta Doug Morris, a legnagyobb kiadó, a Universal Music Group elnöke. Az amerikai Billboard magazin slágerlistaszekcióját vezető Geoff Mayfield szerint azonban a változások korántsem lesznek forradalmiak. „Egyértelmű, a letöltések képviselik a jövőt. Ugyanakkor a CD-k nem fognak eltűnni, és változatlanul ezek szolgáltatják majd a fő bevételi forrást. Továbbra is a lemezek viszik majd hátukon az üzletágat” – mondta.

Internetes gerillakampány

A témát megközelíthetjük a zenészek szemszögéből is. A változások innen nézve is jelentősek. Ha lemezkiadóban dolgoznék, és azt a feladatot kapnám, fedezzek fel új tehetségeket, leülnék a számítógépem elé, és elkezdenék szörfözni, míg a múltban, még két-három éve is kénytelen lettem volna a klubokat, zenés szórakozóhelyeket járni. Csakhogy a kényelmet nekem, vagyis a kiadóknak meg kell fizetniük.

A szárnybontogató zenészek közül egyre többen élnek a világháló adta lehetőséggel, felrakják dalaikat, és ingyen elérhetővé teszik. Nincs vesztenivalójuk. Ha a közönség nem fedezi fel őket, legalább megpróbálták. De ha felfedezi, megnyílhat előttük a piac. Az internetes gerillakampány a napokban még inkább a figyelem középpontjába került egy tizenkilenc év átlagéletkorú, négytagú brit együttes nagyrészt a világháló segítségével elért elképesztően sikeres bemutatkozása kapcsán. Az Arctic Monkeys albuma január 23-án került a boltokba Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not címmel. Nem túlzás, a The Beatles óta Nagy-Britanniában egyetlen zenekar debütálása sem váltott ki ekkora hisztériát. Miután tavaly a zenészek az első felvételeiket felrakták az internetre, pillanatok alatt hatalmas rajongótábort verbuváltak maguk köré, s csak ezután kerestek lemezcéget, kivártak, hogy minél előnyösebb helyzetből induljanak. Mivel addigra már befutottak, a kiadóknak jobban szükségük volt rájuk, mint fordítva, így diktálhatták a feltételeket, és nem kellett attól tartaniuk, hogy bagóért szerződtetik őket.

Eddig az újoncok teljes mértékben ki voltak szolgáltatva a szakma kénye-kedvének. Elkészítették demójukat, és elkezdték járni a cégeket. Pontosabban a postázás volt az elfogadhatóbb forma, mivel általában az előszobákig sem jutottak el. Ha a szakemberek fantáziát láttak az anyagban, a befutásra váró zenészekkel gyakran előnytelen szerződést írattak alá. S azok boldogan aláírták a kevésbé jót és rosszat egyaránt, örültek, hogy egyáltalán valaki felfigyelt rájuk. A beküldött anyagok az esetek többségében természetesen visszajelzés nélkül a kukában landoltak, részben, mert nem érték el a megfelelő szintet, de többször előfordult az is – főleg az USA-ban –, hogy az érintettek választ nem kaptak, ám daluk, dalaik később visszaköszöntek más előadók lemezeiről. Ebbe bizonyíték hiányában bele kellett nyugodniuk, a kezdőknek eszükbe sem jut levédetni a repertoárjukat, vagy ha mégis, pénzük nincs rá. Most azonban más szelek kezdtek fújni, az Arctic Monkeys végleg bebizonyította, hogy az internetes gerillakampány járható út a szerződéskötés előtt.

Egyébként erre már Magyarországon is volt példa, a Kistehén tánczenekar esetében. A kiadók kikosarazták, de miután a zenészek felrakták a Szájber gyerek című felvételüket a világhálóra, és letöltési csúcsokat értek el vele, hirtelen minden cégnek fontosak lettek. Az együttes a Szájber gyerekért január 21-én Fonogram-díjat kapott „Az év magyar dala” kategóriában.

Jövőkép

Az illegális után a legális letöltések térhódítása is veszélyt jelent az iparra, de csak a CD-gyártókra és a boltokra, merő túlzás azt állítani, hogy ez a kiadókat is a csőd közelébe sodorhatja, ahogy az internetes gerillakampány sem fogja, utóbbi csupán a szarvukat törheti le. A zenészeknek továbbra is szükségük van a biztos háttérre – ahogy az Arctic Monkeys példája bizonyítja, a világháló a rajongóbázis kialakításához nyújt segítséget, a piac meghódításához nem, mivel a CD-kiadáshoz, a forgalmazáshoz, a menedzseléshez, a rádiós és televíziós sugárzásokhoz kapcsolatok kellenek, amelyeket kizárólag (komoly) lemezcég tud biztosítani. Egyelőre. Aztán ki tudja, mit hoz a jövő.

Puha József (Új Szó)

[2006.02.19.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még