2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Kesselyák Gergely
Magyar Állami Operaház
Kapcsolódó események
Mozart, W. A.: Don Giovanni
[2006. március 3.
péntek 18:00]

Kozmikus  Don Giovanni az Operában

Kevés népszerűbb előadás található jelenleg az Operaház repertoárján, mint a Kesselyák Gergely rendezte Don Giovanni. Március 3-án is a „Minden jegy elkelt” tábla díszelgett a jegypénztárakon s a 2003-ban bemutatott, hagyományőrzőnek nem nevezhető előadást ezen az estén is siker kísérte

Első látásra mindenképpen meglepő, de rendkívül koncepciózus rendezésű Don Giovanniról van szó. Kesselyák kozmikus jelentőségűvé emelte a drámát, a cselekményben szembenálló világrendek harcára hegyezve ki rendezését. Rendezésében, amelyben a két felvonás két különböző világot mutat be, mind e koncepció szolgálatában áll.

Az első felvonás díszlete az egész univerzum stilizált ábrázolásaként hat, ahol az eredetileg a Kormányzó rezidenciájaként, majd Don Giovanni székhelyeként szolgáló központi kis épületet ellipszis alakban veszik körbe az utak, s a Don Giovanni bűvkörébe került szereplők ezt rendszeresen körbejárják. Legszemléletesebb példája ennek Donna Elvira belépője, ám Zerlinától is láttunk hasonló mozgásokat. A felvonás fináléja mindenképpen parádés csúcspont - a Zerlina meggyalázási kísérletét megelőző ünnepi orgiájával, majd a szoknyavadász és Leporello csodás módon történt megmenekülésével. Az első felvonás akár még egy mérsékelten modernizált, de a klasszikus Don Giovanni előadások hagyományát több ponton még megőrző felfogású színpadra-vitelnek tűnhet. Ám a finálé után beállt törés okozta megváltozott állapotok nemcsak a szereplők lelkében, a díszletképben is egy nyomasztó, apokalipszis előtti állapotot jelenítenek meg. Nyoma sincs a klasszikus szemléletnek, a díszlet központja körül lerongálódott az út, egy hatalmas szeméttelepre emlékeztető tárgykupac veszi körül az egyik oldalról. A kaotikus állapotot, bizarr hatást keltő tárgyak teszik érzékletesebbé: elemlámpák, Don Ottavio gyönyörű áriája alatt egy írógép és annak kattogása, valamint a kormányzó szokatlanul kis szobra. Ráadásul Donna Anna áriája alatt egy véglegesen illúzióromboló, lerobbant lakásbelsőt láthatunk roncsokkal a háttérben, amit az ideális tenor-szoprán szerelmespár elhasználódott hatást keltő ruhát viselve lak be. Ezek után a befejezés formabontó megoldásán sem csodálkozhatunk. A Kormányzó testi valójában, s nem szoborként lép be dohányozva, majd a „rezidencia” forogni kezd, miközben a három mély férfihang a főhős elkárhozása előtti tercettet zengi, s a zenekari árok a felszínre emelkedik ezen transzcendentális erejű zene közben. Giovanni halálával a függöny legördül, s hosszú taps után, a zárószextettet estélyi öltözetben és frakkban adja elő a hat életben maradt szereplő a függöny előtt.
(A díszleteket Valcz Gábor, a korahűségben vegyes motívumokat magukon viselő jelmezeket Zeke Edit tervezte).

E szereplők megformálói mindig nemes és nagy feladat előtt állnak. Az operairodalom talán legnagyobb remekművét, az „operák operája”-ként számon tartott Don Giovannit csak a legnagyobb mesterségbeli tudással s jelenléttel lehet előadni, különben a nyújtott élmény nem lehet teljes, még minimális hiányosságok mellett sem. Ezen az estén a premier két szereposztásából összeállított szereplőgárdát láthattunk, tehát az előadás megszületésének pillanatától annak ismerőit. Mégis, csak nagy elfogultsággal állíthatnánk, hogy e Don Giovanni világszínvonalon került tolmácsolásra, annak ellenére, hogy semelyikükről nem mondható el, hogy ne lettek volna jó előadói szólamuknak s a hiányérzet mibenléte is megmagyarázhatatlan. Első helyen emelném ki Bátori Évát, aki az e rendezésben még a megszokottnál is több megalázó szituációba hozott Donna Elvira szólamát megejtően, szívhez szólóan adta elő; Herczenik Anna játékos Zerlináját, kinek mindkét áriája autentikus Mozart élmény átadására volt képes, valamint Ionel Pantea különleges figurára vett Leporellóját, ami a megszokottól eltérő, szomorúbb értelmezésnek hatott ebben az újszerű előadásban. Kolonits Klára (Donna Anna) az első jelenet kissé erőtlenebb kezdése után, egyenletesen jó színvonalon hozta a bosszúszomjas leány szerepét, oldalán a mézédes hangú Kovácsházi Istvánnal (Don Ottavio), aki ezen az estén csupán a karizmatikus megjelenésnek volt híján. Massányi Viktor (Masetto) furcsa, de kedves párja volt Herczenik Annának, s menyasszonyához viszonyítva kisebb szerepében sem sokkal maradt el a fiatal szoprántól. Kováts Kolos (Kormányzó), a legendás basszus rövidre szabott, ám dramaturgiailag lényeges szerepében nem hatott a legerőteljesebbnek, a vacsora-tercett mégis elérte a hatást, Pantea és a címszerepet kiválóan éneklő Busa Tamás közreműködésével. Busa Tamás könnyen el tudta hitetni nőcsábász lényét kiállásával és hangjának sokszínű játékával. Kegyetlenség, megvetés, vakmerőség, a Zerlina – Giovanni duett hihetetlen behízelgő hangvétele, a „Fin ch’an dal vino” könnyedsége csak néhány kiemelt momentuma ennek a palettának. Kisugárzása sokat megőrzött a klasszikus Don Giovanni jelenségből, s ezzel még drámaibb hatást keltett világrendjének elbukása a kaotikus díszletek között.

Kesselyák Gergely, a rendező dirigálta az előadást, garanciaként arra, hogy az átadni kívánt üzenetet biztos kézből kapja meg a néző s a hallgató. Ha merész rendezése nem nyeri el mindenki tetszését, kiváló karmesterként minden elismerés őt illeti.

Vegyes érzéseket kelt az operaházi Don Giovanni, mindenképpen kuriózumot jelent a jelenlegi repertoáron, ám megtekintését kissé konzervatívabb operabarátként inkább egy DVD-ken több rendezésben is megjelent klasszikus színpadra-vitel megtekintése után ajánlanám könnyű szívvel.

Don Luis de Vargas

[2006.03.13.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még