2024. április 26. | péntek | Ervin nevenapja

Regisztráció
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre

zenés állások
Oldal.info

Linkek
Sziget

Gerendai Károly, a Sziget Iroda ügyvezető igazgatója a Szigetről

A tavalyi Sziget Fesztivállal kapcsolatos legfontosabb tapasztalatokról, az idén várható újdonságokról, a programszervezés jelenlegi állásáról és a jól ismert Sziget-rendezvények talán kevéssé ismert részleteiről mesél Gerendai Károly, a Sziget Iroda ügyvezető igazgatója.

Sziget Fesztivál

- Mi volt az előző évek tapasztalata, mit szűrtetek le tanulságképpen?
- Az elmúlt évek során nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttünk, és kiderült, hogy mára már nem igazán bővíthetők a helyszínek, nagyságrendekkel több látogató sem fér be a Sziget területére, és a kemping terület is megtelt. Jelenlegi elsődleges feladatunk az, hogy jobban áttekintsük, hogy minden helyszín indokoltan működik-e, van-e olyan, amelyet érdemes továbbfejleszteni, vagy kisebb igény esetén visszafejleszteni. Minden évben igyekszünk a szolgáltatások területén javítani, az infrastruktúrán, a higiéniai körülményeken, a tisztaságon stb. és van néhány kérdés, amelyekre évek óta megoldást szeretnénk találni, például hogyan lehet minél kevesebb autót beengedni a fesztivál területére, vagy hogyan lehet a tiszteletjegyek kiadását racionalizálni.

- Van már egy látványos változás, amit már meg is hirdettetek.
- Igen, a legszembeötlőbb változás lesz a Szigeten, az új időpont. A fesztivál egy hete igen szerencsétlen időpont a nagyszínpados fellépők szempontjából, mert pont az az időszak, amikor a zenekarok vagy szabadságon vannak vagy lemezt készítenek, vagy ha esetleg koncerteznek, akkor általában inkább Japánba mennek, mert ott augusztus elején két nagy fesztivált is rendeznek, ahol több pénzt tudnak fizetni és a japán piac eleve nagyobb, mint a kelet-európai. Ezért döntésünk az volt, hogy egy kicsit odébb tesszük a Sziget időpontját - augusztus 10-től 17-ig lesz -, ezzel közelebb tudunk kerülni azokhoz európai fesztiválokhoz és az újrainduló turnéidőszakhoz, amelyek augusztus közepén kezdődnek, ekkor talán esélyünk lehet egy még erősebb programot időben összehozni.

- Minden bizonnyal a racionalizálásból is fakadhat az erős program megteremtése.
- Szeretnénk azt az üzenetet erősíteni, amit tavaly elkezdtünk, vagyis a Sziget több egy hagyományos rockfesztiválnál, mert valóban több fesztivál egy fesztiválon belül, mert ha megnézzük külön-külön minden egyes egységét a színházi programtól kezdve a filmes programon át a dzsesszprogramig, a metálprogramtól az elektronikus zenei programig, ezek olyan elemek, amelyek mind önálló fesztiválként is megállnák a helyüket és önmagukban is jelentős fesztiválok lennének. Ennek érdekében a költségvetést is úgy alakítjuk, hogy míg a legtöbb területen stagnálnak a kiadások, addig a program területen, azon belül a nemzetközi sztár program területen jelentősen megnöveltük a rá fordított pénzt. Idén a Nagyszínpadra kétszer annyi pénzt fogunk fordítani, mint előző évben. A Világzenei Nagyszínpadra is másfélszer többet fogunk költeni, a Hammerworld színpadra és a WAN2 színpadra is többet vagyunk hajlandók áldozni, mert úgy látjuk, és ezt mutatják az eddigi közvélemény-kutatások is, hogy a napijegy-vásárlóknál - az időjárás mellett - a legfőbb impulzust a sztár fellépők adják, amely alapján döntik el, hogy kijönnek-e a Szigetre vagy sem. Nem abban bízunk, hogy nagyságrendekkel több jegyet adunk el, hiszen a hely limitált, hanem inkább azt reméljük elérni, hogy adott esetben ugyanannyi, vagy akár egy kicsit több ember hajlandó legyen - nem az időjárás függvényében döntve - a programokra kijönni, s akár 5000-ért is megvenni a napijegyet.

Évek óta nagyjából 350 ezer néző látogat ki a Sziget egy hete alatt, ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy 370 vagy 350 ezer emberről beszélünk, azóta megrekedtek a nem jegybevételek. A szponzori bevételek nagysága két-három éve nagyjából ugyanannyi, az állami támogatások az elmúlt két évben csökkenő tendenciát mutatnak, ennek következtében azt gondoljuk, hogy ha nem akarjuk azt, hogy belátható időn belül csődbe menjünk, akkor meg kell próbálnunk megerősíteni a jegybevétel oldalt. Ha megnézzük az ár-érték arányt, a Sziget messze alul van kalibrálva. Egy jelentős nemzetközi előadóra jelenleg 5-20000 forint között mozognak a jegyárak, míg tavaly a Szigeten az összes programot 4000 forintért adtuk per nap, amelyben benne volt több nemzetközi sztár és sok más program. Nyilván nehéz kérdés, mert a gazdasági helyzet nem indokolja, hogy jelentős árakkal kezdjünk dolgozni, ám a nemzetközi viszonyrendszer egyre inkább rákényszerít minket, hiszen ha ugyanezt a programot ötszáz kilométerrel nyugatabbi EU-országba tennénk, akkor háromszor-négyszer többet érne, mint jelenleg. És akkor semmi probléma nem lenne azzal, hogy miből finanszírozzuk a rendezvényt. Az biztos, hogy hosszú távon sajnos közelítenünk kell az EU-beli értékekhez, hiszen nem tudjuk kevesebbért megszerezni az előadókat később sem, hiszen az ügynökség azt mondja, hogy nekem teljesen mindegy, hogy az EU-n belül hol léptetek fel, Angliában, Olaszországban vagy Németországban, vagy Magyarországon. Maximum 5-10 százalék engedményt ad, arra hivatkozva, hogy itt olcsóbb a jegyár.

- Mennyire számítotok a hetijegyesekre?
- A hetijegyes az igazi Sziget-látogató. Ő nem egy koncertre jön, ő a Sziget miatt érkezik. Ő az, aki jól jár a Szigettel, hiszen arányaiban lényegesen kevesebbért kapja a Szigetet, másrészt úgy néz ki, hogy nyolc napot fog kapni hét napért, ami eddig titok volt, de mostantól nem az, ugyanis a nulladik napon lesz egy kiemelkedő program a Szigeten. A hetijegyesek négy napijegy áráért kapják meg a nyolc napot. A legtöbbjük a Sziget előtt veszi meg jegyét, időjárástól függetlenül eljön és egy egyhetes kultúr-nyaraláson vesz részt, tehát alapozza a Sziget jelenét. Számuk limitált, körülbelül 25-30 ezer embert tudunk fogadni, hiszen kempinghelyet kell nekik biztosítanunk. Ez még akkor is igaz, ha tudjuk, hogy a hetijegyesek egy része nem kempingezik a Szigeten, de nekünk meg kell teremtenünk az ideális feltételeket, ezért több hetijegyet nem adhatunk ki.

Sziget a Szigetben - Szenvedélyek Napja, Sport Sziget, Gyerek Sziget, VOLT, Budapest Parádé, Tévé Sziget

- Hogyan alakult a Sziget Szervezőirodának az élete? Egyrészt mára rengeteg ember dolgozik itt, kicsit státuszszimbólum is itt dolgozni, másrészt elmaradt a szilveszteri buli.
- Az elmúlt években a Sziget Szervezőirodának kialakult egy portfoliója, amelyről nagyjából kiderült, hogy a benne található eseményekben mennyire van perspektíva, megéri-e anyagilag-erkölcsileg, vagy kevésbé. Az idei évben megpróbáljuk racionalizálni a portfoliót. A szilveszteri bulit már nem csináltuk meg, mert azt láttuk, hogy sok munkával, energiával és egy nagyvonalú kockázattal egy olyan rendezvényt szervezünk, amiért nem akkora tömeg érdeklődik, mint amit mi feltételeztünk. Amikor elkezdtük az ezredfordulón, még felfokozottabb hangulat volt, azóta ez erősen elsikkadt.

- Van még olyan rendezvényetek, amely nem áll biztos lábakon?
- A Sport Sziget esete más bizonytalansági tényezőktől szenved. A Sport Szigetet kimondottan szeretjük, de azt látjuk, hogy éveken keresztül ingyenesen csináltunk egy olyan rendezvényt, ahol százezrek érezték jól magukat, ellenben az állam egyre nagyobb mértékben vonult ki a támogatásából. Mára oda jutottunk, hogy miközben öt év alatt mintegy félmilliárd forint szponzorpénzt hoztunk a sportszakmába és a saját pénzünkből elbuktunk százmillió forintot pluszban az évek során, ez olyan érzéketlenséggel járt az állam részéről, hogy legutoljára azt mondták, hogy még a területet is csak pénzért tudják biztosítani. Ezért el kellett döntenünk, hogy vagy egyáltalán nem csinálunk Sport Szigetet vagy ha igen, akkor milyen konstrukcióban. Valószínűleg szimbolikus belépőjegyet kell majd szedni, ami nem feltétlenül baj, mert egyfajta szelekcióként is szolgálhat azok között, akiknek gondot okozott a felhígult közönség. Ha megcsináljuk, ilyen konstrukcióban fogjuk megcsinálni. Vannak a bevált rendezvények, amelyek továbbra is lesznek, ezeknek egy része továbbra is ingyenes, mint a Budapest Parádé, a Gyerek Sziget, és a Szenvedélyek Napja. Ez utóbbi - bár veszteséges - is szívügyünk, s remélem, az állam is úgy gondolja, hogy ebben a segítségünkre lehet. Természetesen lesz a Sziget Fesztivál és folytatjuk a sikeres VOLT Fesztivált. Nemrég megállapodtunk a Mezőtúri Fesztivál szervezőivel, hogy a fesztivál idén felveszi a WAN2 nevet és ezáltal egy kicsit jobban kapcsolódhat hozzánk, de ugyanazok szervezik tovább, mint az elmúlt években.

- Ide kapcsolódik egy érdekes médiakísérlet, a Tévé Sziget története is.
- A Tévé Sziget egy kísérlet volt. Egy tervezetet adtunk be egy ifjúsági csatornára a Magyar Televíziónál, egy műsorsávra, amely délutántól az éjszakába nyúlt volna filmmel, magazinokkal, élő közvetítéssel. Ehhez képest egy zanzásított rövid egyórás műsorra adtak megbízást, ráadásul ennek finanszírozásában a kisebbik részét, egészen pontosan a 45 százalékát vállalták fel és nekünk kellett volna előteremteni a maradék 55 százalékot. Nekünk ez nem sikerült, úgyhogy a zsebünkből finanszíroztuk, hogy mehetett az adás hónapokon keresztül. A Sziget Fesztivál befejeztével állt le az adás: ekkor úgy váltunk el a Magyar Televízió vezetőivel, hogy ez egy sikeres kísérlet volt, nyilván sok gyerekbetegséggel, de a végére egész jól kialakult és láthatóan kezdett sikeressé válni. Azt mondták, hogy szeretnék folytatni, de már elképzelhető, hogy az m1-es csatornán. Mi nagyon bizakodók voltunk. Egyetlenegy dolgot mondtak, hogy ha valami keresztülhúzhatja a műsort, az a Televízió pénztelensége, de remélik, hogy megoldódik ez a helyzet. Majd utána, hogy bárki bármit mondott volna nekünk, egyszer csak a Magyar Televízió gyakorlatilag lenyúlta az eredeti koncepciónkat, amit beadtunk hozzájuk, ellenben megjelent Kultúrház néven egy olyan műsor, amely kísértetiesen hasonlít arra. Az MTV belső gyártásban saját maga finanszírozza, miközben az volt felénk az érv, hogy nincs meg az a 45 százalék sem, amit eredetileg ígértek - s amivel azóta is tartoznak. Egyszer kerestem a tévéelnököt ez ügyben, aki nem vette fel a telefont, nem hívott vissza, úgyhogy azóta ezt úgy könyvelem el, mint egy orbitális szemétséget, ami őket minősít elsősorban. Ráadásul, még ha az lenne, hogy jobbat csináltak, még mondhatnák, hogy nem volt olyan jó, amit mi csináltunk, itt van bezzeg ez, de a visszajelzéseim szerint ennél azért a Tévé Sziget nagyságrendileg jobb volt. Mi azért sem küzdöttünk, mert számunkra nem az üzlet, hanem egy hiánypótló ifjúsági műsorsáv létrehozása volt a fontos. Most hogy van, csak remélhetjük, hogy jó is csinálnak.

[2005.02.05.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)