A közönség a legfontosabb ATB számára - Interjú a világsztárral
A német André Tanne-berger neve túlzás nélkül fogalmat jelent: a világ egyik legnépszerűbb producer-DJ-je mégsem „szállt el” magától.
ATB, aki egyébként legkevésbé hazájában szeret fellépni, pénteken éjjel még a marosvásárhelyi Félsziget fesztivál közönségének kevert zenét, szombaton pedig már Siófokon buliztak szettjére. Az Erdélybe késő este megérkező sztáron azonban fáradtságnak még csak nyoma sem látszott. Sokan tanulhatnának tőle, már ami a profizmust illeti...
Mielőtt fellépnél, megtervezed, milyen dalokat játszol, vagy spontán alakulnak a szettjeid?
Sosincs tervem a fellépésre. Számomra a legfontosabb az, hogy az emberek, akik eljönnek meghallgatni, bulizni, megihlessenek. Mielőtt a keverőpult mögé állnék, örülök, ha arra is van időm, hogy körülnézzek, lássam, hogy vajon mire vágyhat a közönség. Egyébként szerintem egy fellépést nem lehet megtervezni, ahogyan az életet sem.
Sokak szerint a house végnapjait éli, te hogy látod ezt?
Én nem játszom house-t, és például a dance zenében is százféle stílus van. Nem foglalkozom az ilyen jóslatokkal, azt csinálom, amit szeretek. Nagyon sok különböző ember van, normális, hogy másféle zenéket szeretnek. Nem vagyok a kategorizálás híve, számomra a saját stílus, út keresése számít igazán. Játszom azt, amit szeretek, nem érdekel, mások hogy nevezik.
Fellépés közben mi szokott a fejedben járni?
Amikor játszom, mindig a következő dalon jár az eszem. Egy szett olyan, mint egy utazás, amelyet azokkal együtt teszel meg, akik ott vannak a fellépésen. Minden egyes lépés, mozzanat lényeges, az emberekkel együtt kell mozogni.
Mit gondolsz, nehéz DJ-ként hosszan az élvonalban lenni, sikeresnek maradni?
Én voltaképpen véletlenül lettem ismert. Nem a hírnévért vágtam bele az egészbe, hanem mert DJ akartam lenni, kapcsolatba akartam kerülni a közönséggel. Persze aki DJ lesz, szeretné, hogy ismerjék. Mivel 14 éve dolgozom producerként, tudom, hogy ehhez ott kell lenni az emberek közelében a fellépéseken.
Németországban indítottál egy iskolát producerek számára, miért?
Egy baráti beszélgetés adta. Sok kérdés, kérés érkezett hozzám már korábban is rajongóktól, tippeket kértek ahhoz, hogyan lehetnének jó producerek. Gondolkoztam azon, hogy tehetnék többet értük, végül a legjobb barátom vetette fel, hogy miért nem alapítunk egy iskolát, ahol a fiatal tehetségeken segíthetnénk. Itt én is tanítok, és nagyon jó érzés látni, hogy a sok fiatal tehetség a kurzus végén tudás birtokában lép ki az iskolából, hogy tehettem értük valamit, hogy így nagyobb esélyük lesz a zenei életben megmaradni.
Milyen a jó producer?
Nincsenek produceri jellemvonások: nekem az a fontos, hogy érdekesnek tartsam azt, amit csinál, de ebben a szakmában is lépésről lépésre kell haladni. A legfontosabb tanácsom egyébként az, hogy egyetlen rossz tapasztalat ne keserítse el őket.
Mit kedvelsz jobban: kis klubban vagy fesztiválon fellépni?
Mindkettő nagyon érdekes is lehet, de 500-2000 emberrel személyesebb hangulatú lehet a szett.
Sokat lépsz fel Magyarországon, a magyar DJ-kről mit tudsz?
Az igazat megvallva nem sokat. Fellépések előtt legfeljebb egy órát hallhatok a szettjeikből, ez pedig kevés, ennyiből nem tudom megítélni a produkciójukat. Jobb lenne többet tudni róluk, érdekelnek azok a helyek, ahova ellátogatok. A magyar közönség előtt szívesen lépek fel, mert úgy érzem, ők is azt a fajta zenét kedvelik, amit én - Németországban nem ez a helyzet.
Feltűnő, hogy nincsenek sztárallűrjeid, honnan eza visszafogottság?
Mindig megpróbálok a földön maradni. Akik ebben segítenek és akik a legfontosabbak a számomra, azok a családom és a feleségem. Sok egyéb dologgal is foglalkozom, nemcsak a zene tölti ki az életemet.
- metro.hu -
[2006.08.04.]