Japán rulett
A Fugu első albuma került a lemezjátszómba. Könnyed rock’n’rollnak tűnt első hallásra, de néha okozott meglepetéseket…
Mi is az a fugu? – Egy halfajta, melyből, ha nem kellő odafigyeléssel készítik a sushit, akár halálos is lehet. És így már érthető, hogy miért is Japán Rulett… Na de komolyra fordítva a szót a Fugu 2003-ban alakult pesti zenekar. A Supernem nyomdokain haladnak, slágeres, bulizós rock’n’rolljukkal. A banda külön érdekessége, hogy Pávolics Péter a dobosuk, a saját maga által tervezett, Hydra típusú dobon játszik, amit már sok világkiállításon is bemutatott.
Első lemezük Japán rulett címmel jelent meg szerzői kiadásban, 2006 decemberében. A stúdiómunkákat a tavalyi év májusban kezdték, de a mastering csak októberre készült el. A lemez nagyobbik felét Esztergomban vették fel, az élő megszólalás kedvéért a dob, gitár és basszus alapokat egyszerre játszották fel. A lemez másik felét Kecskeméten rögzítették, az Origo stúdióban, ahol az utóbbi két Supernem lemez is készült.
Mit is nyújt számunkra a 13 dalt tartalmazó korong?
Mivel anyagi támogatás nélkül, magánkiadásban jelent meg az anyag, ezért főleg már régebben megírt számok kerültek fel a korongra. De azért félteni sem kell őket, a média támogatását élvezik. Már többször szerepeltek a magyar zenecsatornán, illetve több rádióba is meghívták őket. Leginkább, könnyed ugrálós dalokat gyűjtöttek össze, melyeket már sokan halhattak koncerteken.
Az első számot könnyed basszus futam vezeti fel, majd jönnek a dalamos gitár riffek. Azért a férfi nemi szervet nem kellett volna kisípoltatniuk belőle, ha csak nem rádióba szánták a dalt, illetve, hát akkor a szövegkönyvből is ki kellett volna. Hova menjek? – mondjuk tovább a többi számra. A Board himnusz az igazán a zenei globalizmus: rock, szkrecs, rap, magyar és némi angol ének is négy percbe sűrítve. Rendhagyó, kísérletezős téma. És még találkozhatunk zenei különlegességek! A Húsevő lány keleti dallamokkal indít, majd a finom dallamok, mocskos rock’n’rollba csapnak át, és egy kapcsolatot kezd el boncolgatni. Amúgy még több szám elejére is beraktak ötletes intrókat, amik nagyot dobnak az albumon. Persze a szexes, partys témák mellet, vannak odamondogatós szövegek is, mint a Globális elmebaj vagy a Selejt a rendszerben. Az első a rohanó életmódot és a fogyasztói társadalmat, míg az utóbbi átlag emberi létből valló kitörésről szónokol.
Visszatérve a nyelvekre, két angol szám és még egy kevert szövegű dal is megbújik a lemezen. Gömör Tamás hangja talán jobban is érvényesül, ha angolul énekel. Sokan mondják, hogy az angol a rockzene nyelve, és van aki úgy tartja, hogy magyar közönségnek, magyar szöveget. Hát nem ez az album fog a két tábor között dönteni, inkább a kompromisszumra törekszik.
Varjú Dávid
[2007.04.07.]