2024. április 19. | péntek | Emma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Képgalériák
Képek a buliról
Kapcsolatok
George Benson & Al Jarreau
Legnépszerűbb csengőhangok
Kapcsolódó események
George Benson & Al Jarreau: Givin’ It Up
[2007. július 17.
kedd 20:00]

Lagymatag koncert a sztároktól

George Benson és Al Jarreau koncertje a Budapest Arénában, azaz ülős buli a zengő-bongó Arénában.

Elöljáróban le kell szögeznem, hogy nem szeretem az úgynevezett ültetett koncerteket. Lehet, hogy még túl fiatal vagyok hozzájuk, de szerintem az ülős zenehallgatás otthonra való. Vagy legalábbis nem egy 12 ezres sportcsarnokba, és nem egy Benson-Jarreau koncertre. Nem teremti meg azt az intimitást, aminek általában jellemzőnek kellene lennie egy ilyen koncertre, ahol a közönség együtt lélegzne, együtt élne a zenekarral. Kicsit feleslegesnek éreztem magam, vagy inkább hiányérzetem volt? Nem is tudom igazán eldönteni... Vagy engedni kellett volna, hogy az emberek álljanak a kűzdőtéren, és akkor az Arénának a fele is elég lett volna, vagy el kellett volna vinni egy olyan helyre (SYMA csarnok, MÜPA) ahol az emberben fel sem merül, hogy felálljon, mégis valahogy közelebb érzi magát a zenéhez...

Sztárparádé a színpadon

Pedig a zenészek nagyon jót produkáltak egytől egyig. Azok a zenészek játszottak, akik szinte végig mellettük voltak egész karrierjük során: Stanley Banks – basszusgitár, Thom Hall – billentyű, Joe Turano – billentyű, szaxofon, Michael O’Neill – gitár, ének, Mark Simmons – dob illetve még egy basszgitáros, énekes, aki talán Louis Johnson volt (nem kis név, de sajnos a bemutatásnál nem értettem jól). Ők mind olyan hatalmasságokkal játszottak együtt, mint Chaka Kan, Quincy Jones, Earl Klugh, Herbie Hancock, Michael Jackson, Stanley Clarke, stb.... Tehát az alap adott volt.

Nem tetsző koncertfelépítés

A koncepcióval is akadtak problémáim. Bevezetésnek a zenekar játszott egy kis egyveleget a slágerekből. Ezután következett a két sztár közös bevonulása. Ezzel nem is lett volna semmi baj. Csakhogy egy szám után Benson levonult a színpadról és jöttek Al Jarreau számai. Amik persze jók, csak közös koncertről volt szó. Az Aréna akkusztikája, amikor ilyen szellős, akkor még rosszabb. Lehet, hogy máskor is ilyen, csak akkor mi az első sorok valamelyikében állva nem halljuk a visszhangot. Ahogy barátnőm találóan megjegyezte, amikor már egy új számot játszottak, akkor a hátul-szemben ülők még az előző számot hallották. Egy idő után ez nagyon idegesítő volt.

Magyar kapcsolat

Al Jarreau a koncertet tanítójának, a Magyarországról kivándorolt Zimber László emlékének szentelte. Mint elmondta, nagyon sokat hallott már az országról, és ha tudja, hogy tényleg ilyen szép és ennyi vidám emberrel van tele, akkor már korábban is tiszteletét tette volna nálunk.

Hakni érzés...

A koncert szépen csordogált tovább a maga medrében. Jarreau mester után következett Mr. Benson része. Játszotta a This Masquerade-ot, majd meglepetésemre a Nothings gonna change my love for you-t. Na itt kezdett egy kicsit elszállni az agyam. Annyi jó számuk van, persze a Masquerade-ot mindenki ismeri, fontos állomás az életében, rendben. De ennyi lassút, ilyen felfogásban eljátszani... Nem ezt vártam. Ja, és mindezt úgy, hogy Benson csak énekelt. Közben a dobos egyfolytában a kontrollját állítgatta. Benson minden szólójából kihallottam a Give me the night riffjét, ami persze nem baj, csak ötödször szintén egy kicsit sok.

Bebop király Benson

Azért azok a részek, amikor Benson gitározott és emellett nyomta ugyanazt énekhangon, az ütött. Ezekben a részekben lehetett hallani nagyon jól azt, hogy hogyan is szól igazán a Gibson gitár minden fajta effekt nélkül. Játszottak Miles Davis – Marcus Miller darabot, a Tutut.

Amikor az úri közönség mulat

A végére azért tényleg olyan lett a koncert, mint amilyennek az eleje óta kellett volna lennie. A közönséget a második szám után leültették a rendezők, az utolsó számnál azonban ez már nem érdekelt senkit. A Give me the night című Benson slágerre mindenki felpattant a helyéről és az addig disztingváltan viselkedő közönség odaözönlött a színpad elé bulizni. Ekkor tűnt úgy, mintha tényleg egy igazi koncerten lennénk. Ám sajnos ez volt a ráadás előtti utolsó szám.

Jó befejezés

Visszajöttek közösen, majd a Givin’ it up-ot is elnyomták (ez a közös lemezük címadó dala). Eközben volt egy nagyon jó kis dobszóló, majd még egy-két refrén és vége. Befejezésképpen a Greatest Love of All-t nyomták el, abszolút szimpatikusan lepacsiztak az első sorban állókkal, majd levonultak a színpadról, a zenekar pedig egy tussal véget vetett a koncertnek.

Tulajdonképpen a koncert nem lett volna rossz, csak véleményem szerint rossz helyen volt, mint ezt a beszámoló elején kifejtettem. De az is lehet, hogy egy kicsit sok volt egymás után a fesztiválokból, meg a koncertekből. Na mindegy, ilyen a nyár! Majd talán legközelebb...

-Aretuska-

[2007.07.18.]

Megosztom:

Hozzászólások: Hozzászóláshoz, lépj be!
jaykay 2007.07.26. 11:09 • [12]
Szia aretuska!

Először is köszi a bnh képeket.a párod még írta ezen a néven irogatsz ide.Nekem amúgy nagy élmény volt ez a koncert és nem is vártam többet sokkal mert a szegedi bensonról is rosszakat hallottam.szóval ahhoz képest hogy mekkora újító és szerintem a legjobb a műfajában (kb wes montgomery óta ő volt a legnagyobb újító a jazzgitározásban,az ő nyomdokain lépkednek csak a norman brownok ronny jordanek stb) és tény hony emellett iszonyat jó hangja van,szal ezzel együtt fura hogy így leragadt a 80as évek szarjain.sokkal több van ebben a fiúban.bácsiban.jarreau műsora akkor már jobban ütött.mindemellett egy élmény volt együtt látni őket.főleg hogy én nyomultam legelőször pofátlanul a színpad elé aztán követett a tömeg és kb fél méterre voltam tőlük.Egy kis kijavítás amúgy:Benson NEM gibsonon játszik hanem ibanezen.már nagyon régóta saját modellje van az ibaneznél.egyszer egy ilyent veszek ha gazdag leszek:).A másik:Jarreau már járt nálunk előtte is.

szép napot

András
aretuska 2007.07.19. 17:16 • [11]
Sziasztok :)
Köszi a hozzászólásokat! Nem állt szándékomba beállni a fikázó újságírók táborába, mivel nem is vagyok az (mármint újságíró sem és fikázó sem). Ezt nem tanultam, 'csak szimplán' zenebolond vagyok. Megadatott az a szerencse, hogy még írjak is a koncertekről, és interjúkat is készítsek esetenként. (Szerintem Al Jarreau említette a Czimber Lászlót, csak azt nem tudtam, h cz-vel írják.)
Ahogy a többi részét a hozzászólásodnak olvasom, nagyából egyetértünk. A számok felcserélésért elnézést. Szeretem a jó zenét, de Al Jarreau és George Benson eddig csak érintőlegesen volt meg. A cikket kb. 3 óra utánolvasás közben-után írtam. A véleményem szabadságát pedig továbbra is fenntartom. Én nem ezt vártam, kicsit pörgősebbet szerettem volna. Én inkább a Marcus Miller, Maceo Parker, Chick Corea, Spyro Gyra vonulatban (és a többi kicsit keményebb jazz-es, jazz-rockos) vonulatban mozgok otthonosabban.
A nyelvtani hibákat igyexem kiküszöbölni (sajnos multinál melózok és nincsen a wördömben :) magyar ellenőrzés, ezért a főszerkesztő úr szokta ezt elvégezni helyettem, ami most ezek szerint elmaradt).
Egyébként meg a Symában igenis elférnek ennyien, tessék utánanézni.
Az Aréna pedig ahogy ezek szerint Al is megjegyezte igenis szarul szól, ez tény. Az embereket azért engedték csak a végén felállni, mert az első részen ültek a 19000 ftos jegyesek, szóval aki megvette ennyiért az élvezni is szerette volna.
Nem ideillő zene: például a The Cult-ról elégé ömlengő cikket írtam, mert az nagyon tetszett. Nagyából ez volt a 2. koncert ami egy kicsit a külsőségek - meg egy kicsit lehet, h tudatlanul - amiatt leszóltam, hogy nem ezt vártam, és nem volt jó helyen. Ezt is fenntartom továbbra is... Ami a két lassút illeti: nekem nem tetszett, annak ellenére, h tudom, h miről van szó.
Várom a további hozzászólásokat, és +1x köszönöm is őket, a hibából- is- tanul az ember :)!!!
Üdv.Aretuska
bizso 2007.07.19. 17:07 • [10]
Köszi a hozzászólást.
Két mnegjegyzést engedj meg nekem.
Az egyik barátom mondta, hogy aki nem tud fogást találni egy cikken, az elkezd foglalkozni a helyesírási hibákkal. :) Nyílván az utóbbi is fontos, de hibázni emberi dolog, de figyelünk mindere, hogy közelítsünk a jóhoz.
Bíró Zsolt
főszerkesztő
jazzkovács 2007.07.19. 16:44 • [9]
Helló mindenkinek!

Azt mondta, egy a médiában járatos kollégám, hogy nem érti miért kell egy komplett újságot a "fikázásnak szentelni". Ő az ÉS-re gondolt, nekem meg ez volt a második gondolatom a "cikk" olvastán. Az első az, amit egy színész mondott egyszer (sajnos nem emlékszem ki volt), "akkor jó az előadás, ha a kritika lehúzza".
Magyarországon sajnos divat a laza pikírtségbe öltöztetett tájékozatlan fikázás. Az nem is lehet a brancs tagja, aki valamivel elégedett. Nehéz lehet így élni...
Egy cikket már önmagában minősítenek a nyelvtani hibák (helyesírás-ellenőrző?), a kevéssé értelmezhető mondatok, hát még a tájékozatlanság! Mert hogyan lehet összekeverni a koncert végén koncepcionálisan eljátszott – és címe nyomán erős üzenettel bíró - „Everytime You Go Away”-t (tehát megyünk, nincs több ráadás), a korábban elhangzott „Greatest Love Of All”-lal? Ráadásul az „Everytime...” rajta is van a lemezen.
Én csak nagyon rövid időre kényszerültem elhagyni a termet, de a koncert után a meet&greet-en megkérdeztem Al Jarreau-t, hogy miért nem említette meg Czimber Lászlót a koncerten (nekem egy interjúban beszélt róla), mire ő azt mondta, hogy úgyis kevesen ismerik. Szabó Gáborról pedig szerintem George Benson beszélt. Szóval vagy akkor történt minden, amikor kint voltam, vagy nekem van igazam. :)
Az akusztika tényleg nem a legjobb, maga Al Jarreau is azt mondta, hogy talán kisebb helyen kellett volna megtartani a koncertet, ahol nem ennyire visszhangzik, ez stimmel. Az sem tetszett (annyira), hogy Benson két lassút énekelt egymás után, bár szerintem sokan nem értették, hogy mit keres itt egy Glenn Medeiros és egy Whitney Houston dal... :O) A többség azért képben volt.
Azt meg én nem értettem, hogy miért csak a végén engedik le az embereket. Én kábé Paks közelében ültem, miközben előttem hatalmas üres placc volt. Bosszantó.
Azt is kérdeztem Al Jarreau-tól (Benson csak bejött, dedikált, majd közölte, hogy „super tired”, és távozott), hogy a Boogie Down miért nem volt. Azt mondta, hogy mindig változtatnak a programon, hogy ne legyen unalmas. Nekik. De ezt már csak én teszem hozzá.
Voltam egyébként önálló koncertjükön is Montreux-ben, úgyhogy némi alapom van az összehasonlításra. Tudom, hogy ott is ugyanannyit adtak bele mint itt, igaz, a hang nem Frenreisz-féle volt.
Lehet, hogy elfogult vagyok, de úgy mentem oda, hogy jól fogom érezni magam, és ez minden apró zavar ellenére is sikerült.
Fikázni majd oda megyek, ahol Aretuska tanítja a cikk írást.... ;)
suriimre 2007.07.19. 13:02 • [8]
üdv jazzerek.
Néhány észrevétel:
Valóban Benson hivatkozott mentorára Szabó Gáborra. Neki ajánlotta a koncertet. azt mondta, amikor ő 17 éves volt akkor nagyon nagy hatással volt rá Szabó munkássága.
Jarreau basszusgitárosa a zenei rendezője Chris Walker. Ő elég felkapott stúdió zenész és zenei rendező, főleg smooth jazz albumokon játszik. multihangszeres.
a kisebb termet adom, de! kb 6000-en voltunk, és ennyi nem fért volna el másutt. Talán a Symában, de az rosszabb lett volna. Jazz koncerten 6000 ember nagyon szép teljesítmény. a legendás Al-John-Paco koncert valóban dupla teltházas volt, de akkor hazánkban és az egész világon a legnépszerűbb lemez volt a friday night in San Francisco, amelynek a zenei anyagát játszották.
Az ültetett jazz koncert nemcsak hogy hagyomány, de majdnem kötelező. Annak idején a jazz tánczene volt, amikor bejött az improvizatívabb stílus, a zenészek megkövetelték a figyelmet. Ezt több módon érték el: pl kitették a No dance please táblát, vagy telerakták székekkel a termet, hogy az emberek ne táncoljanak, hanem rájuk figyeljenek.
zene: Al bácsi hozta a formáját, de elég hamar elfáradt a hangja. az ő repertoárjából nekem két dal nagyon hiányzott, az L is for a lover és persze a bogie down. Amikor ezt frelróttuk neki, azt mondta, hogy mindig változtat a repertoáron, hogy az emberek ne mindig ugyanazt kapják.
Geroge viszont egy igazi best of koncertet nyomott. Benne az összes nagy slágere. sok olyan ember volt aki főleg azokat a dalokat ismerte, amelyet pop előadók, pl Whitney Houston vagy Glenn Medeiros is elénekelt. Szerintem ez nem volt baj, mert a Greatest Love of All, vagy a Nothing Gonna... ezzel az ének technikával elképesztő élmény volt.
sőt nagyon tetszett a Beyond the Sea is, ami ugye nem az ő dala. a zenészcsapat fenomenális volt. külön-külön és együtt is.
Hangulat: Voltam már 3 Jarreau és 3 Benson koncerten. Állítom, hogy ilyen hangulat mégsehol nem volt, és a művészek is nagyon élvezték a bulit.
Csak összehasonlításképpen 2 éve a montreaux-i Jazz fesztiválon, a Stravinsky auditoriumban kb 2800 férőhelyből csak 2200 fogyott el, és a koncert végére a fele elment haza. ott is így volt egyébként, hogy a végén lett belőle táncos buli.
most csak ennyi jutott eszembe a cikk és a hozzászólások kapcsán.

üdv suriimre

Teljes fórum »»»

lap teteje
 
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.18.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.17.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Nem jó érzés rádöbbenni, hogy minden hiábavaló - Az ügynök halála a Centrál Színházban
...

A Quimby 33 év után sem hagyott fel a kísérletezéssel
Ha három-négy éve valaki azt mondja...

Megnéztük a Triász együttes koncertjét - képekkel
Lángba borult a Barba Negra a Hooligans koncertjén - fotókkal
Megnéztük Majka 360°-os koncertjét az MVM Dome-ban - képekkel
Szörnyek és Valhalla harcosok szeánsza a Barba Negraban
Újra egy varázsos éj - Loreena McKennitt ismét Budapestre látogatott
beszámolók még