Tovább csökken a zenekiadók bevétele: Mi van a háttérben?
A világ legnagyobb zenepiacán, az Egyesült Államokban tavaly 15 százalékkal 500,5 millióra csökkent a zenei CD-lemezek eladása, közli a Nielsen SoundScan iparági piackutató cég. Tavalyelőtt, 2006-ban 4,9 százalékkal esett vissza a forgalom mennyisége.
A lemezeladásnak az internetes és mobiltelefonos letöltések támasztanak konkurenciát. Noha a kalóz portálok között piacvezető Napster zenecserélő rendszert mint ilyet 2001-ben sikerült betiltani - jelenleg a Napster az AOL exkluzív előfizetéses zenei szolgáltatásaként működik -, és ezzel általában is visszaszorították a szerzői jogokat sértő letöltéseket -, de újabban a kalózpiac ismét éledezik, és a zeneipar ezzel szemben nagyrészt tehetetlen, a piackutató szerint.
A zeneipar a legális letöltésekre számít a CD-veszteség ellensúlyozására. A digitális albumeladások tavaly 53 százalékkal 50 millió egységre szaporodtak az Egyesült Államokban, de ez még csak az összes eladás 10 százaléka volt. Egyes zeneszámokból 45 százalékkal többet, 844,2 millió egységet adtak el tavaly az Egyesült Államokban letöltés útján a forgalmazók, köztük az Apple iTunes szolgálata, az Amazon.com vagy az eMusic. A digitális zeneeladásban világszinten piacvezető amerikai forgalmazónak, az iTunesnak albumonként körülbelül 10 dollárt, számonként 1,99 dollárt fizetnek a letöltők. A CD lemezek ugyanakkor 14-19 dollárba kerülnek az amerikai boltokban.
A jövő egyik lehetőségének az tűnik, hogy látszólag ingyenessé teszik a legális letöltést is. December elején a világ legnagyobb mobilkészülék-gyártója, a finn Nokia, és a világ legnagyobb zenekiadója, a francia-amerikai Vivendi Universal Music Group megállapodást jelentett be arra, hogy ellenállhatatlanná tegyék a Nokia új készülékeit a popzenekedvelő ifjúság számára, egyszersmind megvédjék és feltornásszák a zenekiadók profitját.
Új világba lépünk
Idén a második félévtől a Nokia zeneletöltésre alkalmas készülékeinek vásárlói egy évig ingyen "szívhatnak le" bármilyen és bármennyi zenét a Universal Music zenetárából, sőt, eltérően más, a piacon már megjelent ajánlatoktól, ingyen meg is tarthatják a zeneszámokat. Pontosabban: nem fogják észrevenni, hogy fizetnek a letöltésekért, azok ára ugyanis benne lesz a mobilkészülék árában.
- Új világba lépünk: a fogyasztók hozzáférhetnek minden rögzített zenéhez a készülék vagy a széles sávú szolgáltatás ára révén - mondta a készülékgyártás és a tartalomszolgáltatás újfajta összevonásának tervéről a Universal Music digitalizálásért felelős alelnöke, Robert Wells.
A Nokia és a Universal szerint a következő években számos hasonló megállapodás várható a gyártók és a tartalomszolgáltatók között, ők ketten is nyitottak további együttműködésekre másokkal. A Nokia minden nagyobb zenekiadóval tárgyal e lehetőségről.
A Vivendihez tartozó Universal Music Group (UMG) tavaly megvette a Bertelsmann zeneműkiadó üzletágát, a BMG-t, de mégis csökkent a bevétele és az eredménye a kisebb mennyiségi értékesítés és a drága euró miatt. A Universal Music Group bevétele 3,265 milliárd euró volt az első háromnegyed évben, 1,5 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál a digitális konkurencia miatt. Viszont jól jelezte a stratégiai irányt, hogy a teljes értékesítésen belül a digitális tartalomeladás 47 százalékkal 488 millió euróra nőtt. A szélesebb üzemi eredmény (EBITA) 335 millió euró volt, 22 százalékkal kevesebb a tavalyi első kilenchavinál.
A visszaesést egyszeri tételek is növelték, főleg a Napster-per miatt. A Bertelsmanntól megvett zenei részleg ugyanis 2000-ig támogatta az egykor valóban ingyenes, majd e minőségében szerzői jogsértés miatt betiltott Napster zenecserélő-letöltő rendszert.
– MTI –
[2008.01.19.]