2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
Leftfield
 
Legutóbbi kiadványok
Final Hit: Greatest Hits (2005)
Stealth Remixes (2000)
Rhythm and Stealth (1999)
Leftism (1995)

Összes kiadvány

Összes program

Kapcsolódó cikkek
Fesztiválajánló: Pohoda Festival, Szlovákia
Leftfield
     
 
Leftfield
Megalakulás: 1989.
Feloszlás: 2005.
Web: http://www.leftfield-online.com
A '90-es évek egyik meghatározó dance formációja
 
     

Leftfield

A Paul Daley és Neil Barnes alkotta duó 1989-ben alakult, az első kislemezt 1990-ben jelentették meg (Not Forgotten), majd szépen sorba jöttek a single-ök egészen 1995-ig, amikor is kiadták az elő albumot Leftism címmel.

Burn Hollywood, Burn!!!

Az első igazi slágerük az Open Up volt, amit John Lydon-nal (Sex Pistols) közösen készítettek el 1993-ban. A dal refrénjében elhangzott "Burn Hollyood, Burn" a dél-kalifornia-i hatalmas erdőtüzekre utalt (elsősorban).

A Leftism albumot már megjelenése után a legfontosabb brit dance albumként emlegették, hiszen a korong olyan dalok gyüjteménye, mint a lassú, erősen reggae hatású Release the Pressure (feat. Earl Sixteen), a dubosabb, ambientes Original (Toni Halliday gyönyörű hangjával), a trances, "savas" Song of Life, a már említett Open Up vagy az zseniális Afro-Left, Neil Cole (Djum Djum) érthetetlen afrikai szövegelésével.

A tipikus Leftfield-hangzást egyaránt meghatározta a punk, a house, a soundsystemek világa, a downtempo, a hiphop és az afrikai törzsi zene. Ezen hatások összessége tette a Leftfield zenéjét olyan különlegessé, hogy ne csak kilógjon a sorból, hanem meghatározó klasszikussá váljon, amit mi sem bizonyít jobban, hogy míg 1998-ban csak a 80. helyet kapta meg a legjobb brit albumok listáján, 2000-ben már a 34. helyre küzdötte fel magát.

A debütáló albumot 1995-ben jelölték Mercury díjra is, de balszerencséjére a Portishead is abban az évben jelentette meg Dummy című lemezét, ami végül is kiütötte a Leftism-et.

A Leftism sikere után nem volt könnyű dolga a duónak: nagy lett az elvárás a következő albumot illetően. Elég ritka, hogy valaki a második lemezzel még magasabbra tudja tenni a mércét. A Paul Daley-Neil Barnes párosnak sikerült: az 1999-ben megjelent Rhythm and Stealth című album jött, látott és mindennél jobb lett!

Az első lemezhez képest kicsit durvább, sötétebb és "okosabb" lett a Rhythm and Stealth. Az első kislemez az Afrika Bambaataa-val közösen készített Afrika Shox, melyhez Chris Cunningham kérték fel, hogy készítsen videót. Chris nevéhez fűződnek olyan nagyszerű klipek, mint Aphex Twin Come to Daddy-je (és a Windowlicker is), vagy Madonna Frozen-je.

A következő nagysikerű kislemez a Dusted címet viselte, a kötelező közreműködő pedig az angol hiphop szcéna egyik ismert arca: Roots Manuva. A Dusted egy kemény basszusokra ültetett hiphop szám, melyet Roots Manuva absztrakt szövegelése tesz igazán izgalmassá.

A harmadik kislemez a Swords címmel jelent meg. A dalhoz a soul énekes, Nicole Willis adta a hangját. Az elektrós ütemek, a kifinomult effektezés, Nicole hangja és a dal furcsa építkezése az egyik legkiforrottabb Leftfield szerzeményé tette a Swords-ot.

A duó több filmhez is készített zenét, ezek közül a leghíresebb a Trainspotting soundtrackjén megtalálható A Final Hit és a Parthoz készült Snakeblood.

Akik fegyverként használták a hangerőt

A duó kifejezetten szeretett a színpadon állni és úgy gondoltak az élő fellépéseikre, hogy azoknak minimum felejthetetlennek kell lennie. Ennek egyik nélkülözhetetlen elem volt a hangerő. A csapatnak sokszor meggyűlt a baja amiatt, hogy mindig maximumra tekerték a volumét. Megesett, hogy rajongók halláskárosodást szenvedtek egy-egy Leftfield live alkalmával. Franciaországban elvitték a hangmérnöküket a rendőrök, 1996-ban pedig leesett pár hangfal a Brixton Academy faláról, mivel nem bírták a rázkódást. 5 évig a lábukat se tehették be a helyre: ki lettek tiltva. 2000-ben léptek fel utoljára.

Talán mondani sem kell, de nem igazán volt olyan számuk, amit a kritikusok az égekbe ne dícsértek volna. A Leftfield olyan hangzást gyúrt össze, ami utánozhatatlan, a munkásságuk pedig igazi mérföldkő az elektronikus zene történetében.

[2008.12.21.]

Kiadványok
stúdió
Leftfield: Leftism (1995)Leftfield: Rhythm and Stealth (1999)Leftfield: Stealth Remixes (2000)
válogatás
Leftfield: Final Hit: Greatest Hits (2005)

Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még