2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Utánajártunk, eláruljuk! Mikor adták át a világon az első aranylemezt?
Utánajártunk, eláruljuk: mit jelent az akusztika?
Kapcsolatok
Komolyzene

Utánajártunk, eláruljuk: Mit jelent a libretto?

Iskolái énekórák homályos emlékei között kutatva talán még felsejlik egyeseknek, hogy valamikor, valaki vagy valami kapcsán szó volt a librettóról. Egyeseknek talán meg az is beugrik, hogy bizony valamiféle szövegkönyvről lehet szó. Utánajártunk, eláruljuk!

Most induló vadonatúj rovatunkban szeretnénk ezeket a régi emlékeket leporolni és feleleveníteni mikről is hallhattunk már a zenével kapcsolatban. Régebbi és újabb fogalmakat teszünk tisztában.

A jelentése, jellemzői, témái, állandó alakok

Mi is az a librettó, hogyan is határozhatnánk meg a legjobban? Kezdjük talán a jelentésével, ami nem más, mint könyvecske. Így nevezik a zenés színpadi művek – például operák – szövegkönyvét. Lényegében irodalmi alkotásról van szó. Az megnevezés kezdetben a 17. századbeli velencei operák zsebkiadású szövegkönyveire vonatkozott, de az oratóriumok és kantáták szövegkönyvét is jelöli. Librettókat csak elvétve használnak fel zenenélküli drámaelőadásra.

A jó librettó nem megrövidített irodalmi dráma. Külön technikája van, amely az operai stílus szerint is más-más. Írói szempontból speciális, mindeneképpen a zenés színpad igényeivel számoló szakértelmet kíván. Témái lehetnek: eposzok, mitológiai történetek, mondák, bibliai történetek, történelem, elbeszélések, regények, mesék, elsősorban a drámai költészet, vidám bohózatok, paródiák.

Középpontban szinte kivétel nélkül szerelmi bonyodalom áll, helyenként az erkölcsi mondanivaló kerül az előtérbe. Vannak a librettó-irodalomnak bizonyos állandó alakjai, főként a vígoperában. Ilyen a fösvény és kéjenc öreg, a hetvenkedő katona vagy éppen a néma szolga.

Nem egyszerű megírni

Nem minden téma alkalmas librettóra amiből irodalmi dráma születhet. Ugyanis a librettó csak olyat használhat, amelyben a lírikus elem elég alkalmat ad a zenei kibontakozásra. Éppen ezért a remek drámaírók nem szoktak librettót írni, mert elmondható, hogy túlzottan megkötött a kezük a zene miatt. Ám ahogy szinte mindenben, itt is találhatunk kivételt, méghozzá nem kisebb személy esetében, mint Goethe. Ugyanis két kis dalműve – „Jery und Bätely” és az „Erwin und Elmire” – kivételt képez. De ezek között a kivételek között megemlíthetjük Goldoni „La cecchina”-ja-t is.

Ügyes mesteremberek kellettek

A jó librettó-írók általában csak ügyes mesteremberek; a nagy zenészek között pedig ritkán akadt jó librettista. A költők írásaiban többnyire a lírai részek sikerültek, s nem a dramatikus építkezés, ezért hamarosan lekerültek a műsorról. Kifejezetten szerencse, ha az ügyes librettó író jól ért zenéhez. Ideális megoldásnak pedig az tekinthető, ha a komponista maga írja librettóját. Ferrari a 17. Wagner pedig a 19. században élt; s mindketten zseniális zenészek és egyben nagy drámai költők is voltak. Ám ez eléggé ritkaság számba ment, nem sok hasonló esetet említhetünk. Sokkal inkább gyakoribb, hogy a zenész jobb-rosszabb mesterember módjára maga alkotja meg műve szövegkönyvét. Példának ragadjunk ki egyet a sok közül: Lortzing Kienzl, A bibliás ember című művét.

A jól sikerült librettókat az idők folyamán többször és többen is megzenésítették, ám ennek a 19. században bevezetett szerzői jogvédelemmel vetetettek véget.

Fény és árnyék

Történelmileg megkülönböztethetünk különféle fénykorokat, amelyekben egy-két nagy egyéniség a zenedráma legművészibb követelményei szerinti mintákat állított fel. Ám természetesen beszélhetünk hanyatlásról is, amelyekben ügyes sablonok szerint dolgoztak, s csak a változatosságot, mulattatást célozták meg a szerzők. Ezek a különféle korok egészen az 1600-as évektől kezdődnek, s az utolsó fénykorról az 1843-1892-es évek között beszélhetünk, amely főként Wagner nevéhez fűződik.  

Jelentősebb szövegkönyvírók:

Pietro Metastasio (1698-1782)
Raniero Calzabigi (1724-1795)
Lorenzo Da Ponte (1749-1838) (Mozart operáihoz)
Arrigo Boito (1842-1918) (Verdi Otellojának és Falstaffjának írta librettóit)
Hugo von Hoffmannstahl (1874-1929) (Richard Strauss számára írt)

Olvass tovább: Eláruljuk, mit csinálj a karcos CD-vel

A hunphilharmonic.hu alapján: – Havassy

[2009.02.28.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még