Négy évszak - kicsit másképp - Van új a Nap alatt?
Akár hiszitek, akár nem, 2008-ban már negyvenedik születésnapját ünnepelte a világ talán legismertebb énekegyüttese. A jubileumi koncerteken már nem az a hat fiatalember állt a színpadon, akik anno Cambridge-ben, a King’s College-ban megalapították az a capella műfaj huszadik századi reneszánszát megindító formációt (a capella = acapella: hangszeres kíséret nélküli zene, eredetileg többszólamú kórusmű).
A King’s Singers népszerűsége azonban továbbra is csak tagjai virtuózitásához hasonlítható. Nem tudom, hogy ez az évforduló, vagy a tavaly, sorozatban negyedik éve megrendezett a capella fesztivál sikere ihlette meg az ötletgazdát, esetleg mindezektől függetlenül történt, de tény, hogy 2008-ban egy új magyar csapat indult e műfajban ország-, sőt talán világhódító útjára. Szubjektív megítélésem szerint a 4 Seasons bizonyos szempontból könnyedén felveszi a versenyt honi vetélytársaival.
A színpadi látvány tekintetében bizonyos, hogy nem lesznek lépéshátrányban sem a műfajban leginkább ismert Bolyki fivérekhez (Bolyki Brothers), sem a bor és vidámság istene előtt tisztelgő Vivat Bacchus, a korábban említett szegedi fesztivált életre hívó Fool Moon vagy az Uni Cum Laude együttesekhez képest.
Magyarország első női a capella kvartettje ugyanis négy olyan fiatal hölgyből áll, akikről könnyedén el tudjuk képzelni, hogy a tér és idő gátjainak leküzdése esetén, a napvilágot először éppen 330 évvel a 4 Seasons születését megelőzően megpillantó „vörös pap” (Antonio Lucio Vivaldi) legismertebb művét ihlető múzsák is lehettek volna.
Régi-új színfoltok a magyar zenei élet palettáján
A négyesfogat csak ebben a felállásban jelent újdonságot a publikum számára, tagjai az elmúlt években külön-külön már nem egyszer koptatták koncerttermek és színházak esetenként világot jelentő deszkáit, az önmegvalósítás és tehetségük kibontakoztatása reményében. A hölgyek nőiességben és énektudásban igen harmonikus egységet alkotnak ugyan, de egyéniségük, habitásuk és hangszínük mellett az eddigi életútjuk is teljességel különböző.
Van köztük, akinek a nevét több könnyűzenei duóból ismerhetjük, van tv-s tehetségkutató versenyen győztes „popsztár”, Színház és Filmművészeti Egyetemet végzett (fényképész végzettséggel is rendelkező) díva, sőt a jogtudományok doktornője is.
A tavalyi év elején azonban úgy döntöttek, mostantól az „egységben az erő” mottó szem előtt tartásával próbálják megtalálni a zeneszerető közönség szívéhez vezető utakat és kinyitni az ott található, sokszor bizony megvetemedett ajtókat.
Almár Judit (az Ízisz és a Mystic együttesek egykori énekes-szövegírója), Molnár Márta (a „csallóközi csalogány” – bocsánat a kissé bugyuta alliterációért -, a TV2 által kreált Sugar&Spice, majd a Vision együttesek tagja), Krassy Renáta (akit egyebek közt olyan darabokból ismerhetünk, mint az Operaház Fantomja, az Anna Karenina, a Fame vagy a Nyomorultak) és Dr, Péter Barbara (aki ifjú gyermekkora óta az éneklés szerelmese és akit többek között Zorán és Szekeres Adrien koncertjein láthattunk és hallhattunk) közös célkitűzése nem kisebb, mint hogy külön-külön is egyedi, együttesen pedig mindenképpen kuriózum számba menő hangvételükön keltsenek új életre populáris dalokat a legkülönböző műfajokból.
Cél az igényes szórakoztatás
Az a capella műfajának folyamatos népszerűsége nem egyszerűen a gazdasági válságnak az előadóművészet színfalai mögé is begyűrűző hatásával (a zenészek gázsijának megspórolásával) indokolható.
Ennél sokkal fontosabb indikátor az előadásokat jellemzően átszövő zenei humor, valamint annak elismerése a közönség részéről, hogy totális zenei élményt nyújtani hangszeres kíséret nélkül korántsem egyszerű feladat, ahhoz lényegesen több kell „egyszerű” énektudásnál.
A 4 Seasons saját hitvallása szerint olyan igényes és egyben szórakoztató, izgalmas zenei utazásra invitálja célközönségét, amely elsősorban pop-rock számok acapella feldolgozásaival járja be az egyre inkább határok nélkülivé váló nagyvilágot.
Az utazás egynémely állomásán a hölgyek ideiglenesen kilépnek az acapella formai keretei közül, néhány dalban ugyanis zenei alapokkal próbálják tovább cizellálni, még összetettebbé tenni a hangzást.
Az persze nem tudom, hogy mennyien váltanak majd jegyet az utazásra, és az mennyiben fogja beváltani a pihentető kikapcsolódáshoz fűzött reményeiket. De ez a körülmény a megvalósított művészi érték mellett döntően befolyásolja, hogy hosszú évek múlva Queen’s Singers-ként emlegetjük-e majd a most megalakult csapatot. Őszintén kívánom a hölgyeknek, hogy így legyen, és számos siker után minimum a Take6 vagy a Naturally7 ismertségével és népszerűségével legyen összemérhető a 4 Seasons sikere.
-Balázs András-
[2009.03.05.]