2024. április 19. | péntek | Emma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Linkek
Segítség a válaszadáshoz
Kapcsolódó cikkek
Novemberben Szegedre költözik az operavilág
Pécsett középpontban a reneszánsz
Kürtös kerestetik Pécsett!
A Pannon Filharmonikusok zenészeket keres!
Kocsis Zoltánnal nyitják az évadot
Kapcsolatok
Pannon Filharmonikusok (Pannon Filharmonikus Zenekar)
Komolyzene
Kapcsolódó események
Pannon Filharmonikusok
[2009. szeptember 19.
szombat 19:30]

Megnyerték a jegyeket a Pannon Filharmonikusok évadnyitó hangversenyére!

Ehhez nem kell mást tenned, mint jól válaszolni a cikkünk alján található kérdésre, és akkor részese lehetsz a csodának, amelyet szeptember 19-én a Művészetek Palotájában mutat be a zenekar.

Az este három részből épül majd fel, felcsendülnek a műsorban olyan híres és közkedvelt művek, mint a Nürnbergi mesterdalnokok nyitánya Wagnertől, Beethoventől az I. (C-dúr) zongoraverseny op.5 és a Concerto nagyzenekarra Bartók Bélától.

Ismerkedjünk meg egy kicsit közelebbről a Nürbergi mesterdalnokok című operával, amelynek bemutatására 1868-ban került sor, Wagner lelkes híve, Hans von Bülov vezénylete alatt. A Tristan mélysége és pesszimizmusa után szinte vígoperának hat a Nürnbergi mesterdalnokok.. Mégis több ennél: a szépség és a fiatalság, a művészet erejét hirdeti az akadékoskodókkal, a merev konvenciókkal szemben. Mind a zenekar mérete, mind a nyitány formája klasszikus jegyeket hordoz: kiegyensúlyozott szimfonikus együttes és szonátaforma.

Álljanak itt a szerző szavai, melyben – ugyanúgy, mint a nyitány zenei anyaga – összefoglalja a drámai mondanivaló lényegét.
„A Mesterdalnokok Nürnbergben kivonulnak a nép elé. Ott viszik a törvénykönyvet, a költői formáknak ezeket a féltve őrzött, ósdi szabályait, melyeknek tartalma már rég elavult. A hárfán játszó Dávid királyt ábrázoló zászlójuk alatt lépdel Hans Sachs, akit a nép Sachs saját költeményével üdvözöl. A sorokból azonban szerelmes sóhajtás száll föl. Az egyik mester szép leányának szól ez egy ifjú ajkáról, aki költő ugyan, de nem mesterdalnok. A leányka – akinek keze lesz az ünnepség díja – aggódva és vágyakozással kutatja szerelmét. Az ifjú tat tör magának a tömegen keresztül. Pillantása, hangja az örök ifjúság régi szerelmi dalát suttogja. Közben a buzgó inasok gyermeteg fontoskodással zavarják meg a szerelmi vallomást. Kavarodás és zavar támad. Ekkor Hans Sachs, aki megértette a szerelmi dalt, közbelép, segítő kezet nyújt a dalnoknak és helyet csinál számára maga és a leányka között, a mesterek ünnepi menetének az élén. A nép ujjongva köszönti őket: a szerelmi dal a mesterek dallamára csendül fel. Aggályoskodás és költészet kibékültek”.

Öt csodás tétel Bartók Bélától

A zenekari Concerto tulajdonképpen öttételes szimfónia, de a barokk „concerto” műfaj elnevezést viseli álnévként, mint a mű 1944. december 1-i bemutató előadása előtt Bartók által megírt rövid ismertetésében a címadás okát jelöli: a különböző hangszerek és hangszercsoportok szólisztikus, virtuóz kezelésére vonatkozik.

A Concerto lenyűgöző gondolatgazdagsága azonban nem csupán a műfaj adta lehetőségekből, hanem sajátos tartalmi forrásokból is táplálkozik. A négy éve hallgató géniusz felgyűlt mondanivalója árad ki a mű öt tételében.

A tételek tagolása Bartók híd-szimmetriájú szerkesztésének azt a típusát eleveníti fel, amelyben a lassú középrészt kettős scherzo fogja közre. Ezúttal azonban az egyes tételek belső tagolása is különösen részletező. Az I. tételt lassú bevezetés készíti elő, s az önmagában is többszörösen rétegezett III. tétel ennek a bevezetésnek a zenei ötletéből indul ki. Az I. tétel szigorúbb, az V. lazább, füzéres szonátaforma, s az utóbbiba – kidolgozási részként – önálló szabad variáció-sor ékelődik. A páratlan számú tételek hármas pillérének közeiben helyezkednek el a scherzók. A II. tétel terjedelmes triós szerkezet, a IV. pedig a rondó különös kombinációja, melyet a tételcím, mint formai program – megszakított intermezzo – értelmez.

„A mű hangulata – eltekintve a tréfás második tételtől – egészében az tétel és a harmadik gyászos siratóénekének sötétségéből az utolsó élet-igenléséhez vezető fokozatos átmenetet valósítja meg.” – írja Bartók a bemutatóra szánt magyarázó szövegében.

Ezek után nem is maradt más hátra, mint hogy feltegyük azt a kérdést az olvasóinknak, amely 2X2 jegyhez segíthette hozzá őket erre a csodásnak ígérkező estére. Aki tudta a választ, nem is kellett mást tennie, mint elküldeni a jatek@zene.hu címre a megfejtést szeptember 17-ig, Pannon Filharmonikusok tárggyal és drukkolni, hogy szerencsések legyenek.

Íme a kérdés:

Ki vezényel a Pannon Filharmonikusok évadnyitó hangversenyén? SEGÍTSÉG!.

A belépőket Csápné Kató Annamária és Hódi Éva nyerte.

– zene.hu –

[2009.09.17.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.18.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.17.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Nem jó érzés rádöbbenni, hogy minden hiábavaló - Az ügynök halála a Centrál Színházban
...

A Quimby 33 év után sem hagyott fel a kísérletezéssel
Ha három-négy éve valaki azt mondja...

Megnéztük a Triász együttes koncertjét - képekkel
Lángba borult a Barba Negra a Hooligans koncertjén - fotókkal
Megnéztük Majka 360°-os koncertjét az MVM Dome-ban - képekkel
Szörnyek és Valhalla harcosok szeánsza a Barba Negraban
Újra egy varázsos éj - Loreena McKennitt ismét Budapestre látogatott
beszámolók még