"Na, ez a mű ötvöz szinte mindent!" - Ami a klipek mögött van
Az amerikai Linkin Park zenekar New Divide című dalához készített klipet elemzi Tokay Péter. A Pixelfilm vezetője ezentúl rendszeresen jelentkezik lapunk hasábjain videoklipeket elemző anyagával. Az írásokban több olyan érdekes részletre felhívja figyelmünket, amit kevesen vennének észre klipnézés közben.
Ez egy nagyon nehéz klipválasztás részemről, de szeretem a kihívásokat. És alapvetően a Linkin Park klipeket is imádom.
Ez az új alkotásuk a Transformes legújabb részének egyik soundtrack-jéhez készített videoklip. Tehát egy nagyszabású, professzionális, hollywoodi klipről beszélünk, aminek helyszínéül a film díszlete szolgált. Nem semmi…
Hibák tömkelege
Azt írtam hogy hibák? Igen. Azok? Igen. Szándékosan? Igen! A klip olyan filmes, digitális és egyéb számítógépes hibákat szimulál, amiket a laikus néző zavaró tényezőként foghat fel, és azt hiheti, hogy bekrepált a lejátszója, vagy a videomegosztó ahol nézi, esetleg a TV-je meghibásodott, ha elkapja a klipet valamelyik zenecsatornán. Nagyon-nagyon érdekes megvalósítás és egyben újítás! Filmes hibákból és efféle effekthalmazokból felépített klipet még nem nagyon láttam.
Na, ez a mű ötvöz szinte mindent! Első nézésre személy szerint engem is megtévesztett, mivel nem TV-ben láttam, hanem a neten, és én is abba a hibába estem, mint sok hozzászóló a különböző videoportálokon. „Nem tudom rendesen megnézni, szétesik a kép!” Vagy például: „Miért ilyen hibás ez a video?” Na most azt viszont én sem tudom, hogy néha tényleg megáll a video, azaz a mozgókép egyes snittje állóképpé merevedik ki, vagy az én gépem nem bírja elviselni a HD-t. Ez lehet örök rejtély marad. De maradjunk annyiban, hogy ez is egy effekt, és semmi probléma nincs a gépemmel.
És hogy mire forgathatták a klipet? Szerintem 35-ös filmre, és legrosszabb esetben gondolok a RED-re, vagy egy full HD kamerára. Nekem ez inkább tűnik filmnek.
A klip Particle Illusion-ös kezdéssel indul, különböző zenei ütemre automatikusan generált hanghullámok társaságában, melyek egyszerű video szerkesztő/kompozitáló pluginek segítségével elkészíthetők. Majd beindul az őrület…
A kompozit szoftverek füstjeitől kezdve, a negatívba átalakított zenekaros jelenetek, az össze-vissza forgatott és tükrözött zenekari snittek, és a már említett filmes betétek és klipes jelenetek között található hibának tűnő áttünések/összemosódások sokasága teszi ki ezt az alkotást. Kíváncsi vagyok, hogy vajon ez egy új vonal lesz, vagy pedig egy egyszeri próbálkozás, és a nagy zenekarok, kliprendezők meghagyják a Linkin Parknak ezt az egyedi stílust. Máramennyire tényleg egyedi stílusról beszélünk, és nem csak az én figyelmemet kerülte el egy esetleges már korábbi hasonló alkotás.
A rendező
Nos ez is érdekes a Linkin esetében. Bár nem egyedi, de mondjuk úgy, hogy náluk ez már bevált szokás. A Linkin Park mondhatni összes videoklipjének rendezője Joe Hahn. Aki nem ismerné a zenekart, azoknak jó tudni, hogy a nevezett illető a zenekar billentyűse. Tehát az egyik zenekartag az, aki rendezi, kitalálja, megálmodja a Linkin klipeket.
A rendezése úgy történik, hogy amikor azokat a jeleneteket veszik fel amin ő maga is rajta van, akkor a billentyűzetébe egy beszerelt kontrol monitoron követi az operatőr munkásságát, tehát még ilyenkor sem tágít a rendezés mellől, amikor aktív szereplőként lép fel a zenekar tagjai között.
Általában a Linkin Park klipek mindegyike technikailag, cselekmény- és sztoriügyileg is teljesen profin össze van rakva. Látszik, hogy sem a zenélést, sem a klipezést nem ma kezdték és nem is veszik félvállról. Hitelesen viselkednek a kamera előtt, csúcsszuper eszközökkel, kamerával dolgoznak, és van mindegyik klipjük mögött koncepció, gondolkodás, és kreativitás. Vagy csak én érzem ezt…
Valljuk be, nem egy hirtelen befutott „sztárzenekar” első klippróbálkozásáról van szó.