Örvényben lesz az Operaház?
A Magyar Állami Operaház 2009/2010-es évadjának utolsó bemutatója a Magyar Nemzeti Balett Örvényben című produkciója lesz június 5-én és 6-án. A modern táncesten öt különböző nemzetiségű és korú kortárs koreográfus alkotásaival ismerkedhet meg a közönség.
A művek többsége először látható Magyarországon, és kettő közülük egyenesen a Magyar Nemzeti Balett számára készült ősbemutató: Myriam Naisy Gustav Mahler Adagietto-jára készült A szerelem és a lány című kettőse és Lukács András Philip Glass zenéje ihlette Örvény című munkája. Robert North A halál és a lányka című, már modern klasszikusnak számító vonósnégyesére pedig a budapesti társulat egykori sikerének felújítása.
Sokszínű ám egységes alkotóelemek
A színes program zenei kínálata a romantikától a huszadik századi song-on át napjaink két népszerű kortárs zeneművéig terjed. Ugyanakkor a táncmatéria is markáns különbségeket mutat, hiszen a koreográfusok alkotói stílusa, művészi habitusa is eltérő, bár mindannyian a klasszikus balett felől érkeztek meg – életük különböző szakaszaiban – a modern és /vagy kortárs balett világába. Az ezredfordulót megelőző évtizedektől kezdve napjainkig a balett nyelve olyan sokféle elemet olvasztott magába a modern és a posztmodern irányzatokból is, mely szinte lehetetlenné teszi a stiláris határok meghúzását, de azt bizton állíthatjuk, hogy az Örvényben című est mindegyik alkotója erős klasszikus képzettséggel rendelkező táncosokkal dolgozik világszerte. Robert North és Myriam Naisy életművének több darabját is ismerheti már a magyar színházlátogató, Lukács András pedig rövidebb lélegzetű kamaraműveivel már sok sikert aratott, de az est legfiatalabb alkotójaként most először jelentkezik egyfelvonásossal az Operaházban.
A bemutató fényét emeli, hogy két nemzetközileg elismert, de hazánkban még felfedezésre váró művész adta hozzá egy-egy kettősét: Krzysztof Pastor (aki Carmen című balettjével egy előadás erejéig már jelen volt hazánkban, a Magyar Táncművészeti Főiskola 2002-es vizsgakoncertjén) a Kurt Weill zenére készült Még meddig? (Wie lange noch?) című részletet, a világszerte nagy népszerűségnek örvendő, és a feltörekvő nemzedék egyik legjelentősebb tehetségének tartott David Dawson pedig a A napfény természete (On the Nature of Daylight) című poétikus kettőst Max Richter azonos című zeneművére.
Az Örvényben című est előadásain a Magyar Nemzeti Balett vezető szólistái és fiatal tehetségei egyaránt lehetőséget kapnak, hogy művészetükkel újabb híveket szerezzenek a (kortárs) balett rajongóinak.
Sok kérdést vet fel a darab
Kellenek-e modern és kortárs művek a repertoárba? Máshogy alkot-e egy kortárs koreográfus, ha klasszikus képzettségű táncosokkal dolgozik?
Miért nevezi magát klasszikus koreográfusnak egy mai alkotó? És hogyan közelíti meg a választott témát?
Ilyen és ehhez hasonló kérdések gyakran merülnek fel, ha a klasszikus (operaházi) típusú együttesek repertoárjáról esik szó. A kötetnyi gondolat, érv és ellenérv, vélemény ellenére, a világ meghatározó társulataiban már eldőlt a kérdés – igen, kellenek a kortárs művek is –, bár megfigyelhetők árnyalatnyi különbségek. Sajnos a magyarországi táncéletben éles határ húzódik a „balettosok” és a „kortárs táncosok” között, bár az utóbbi két évtizedben több táncművész és néhány koreográfus is átlépte már azokat. Az igazi átjárás azonban – mint például a francia táncéletben, a Párizsi Opera Balettegyüttesének példátlanul sokszínű repertoárját figyelembe véve – csak illúzió még ma is.
Az Örvényben című modern est alkotói a klasszikus és a kortárs közötti világba kalauzolják a nézőt.
– zene.hu –
[2010.06.03.]