Kortárs japán experimentális muzsika az A38-on
Az A38 Hajó japán zenei sorozatában ezúttal a Japanese New Music Festival, a kortárs japán kísérleti zene sajátos "utazó cirkusza" lép fel. A JNMF voltaképp három zenészből áll, és ők alkotnak az este folyamán hét különböző formációt. Tsuyama Atsushi, Kawabata Makoto és Yoshida Tatsuya ezzel a hét fomációval a kortárs experimentális muzsika szinte minden stílusát és műfaját lefedik a hangszer nélküli "zippzárzörej"-zenétől a legsúlyosabb drone-zúzdákig.
Ez a három úriember nem akárki: Tsuyama Atsushi és Kawabata Makoto a pszichedelikus-noise-free-drone-rock zenekar, az Acid Mothers Temple basszusgitárosa és gitárosa, a hozzájuk csatlakozott Yoshida Tatsuya pedig, a Zeni Geva és a Ruins dobosa, a japán szcéna egyik legnagyobb újítója.
Acid Mothers Temple SWR
Az est legnagyobb és legismertebb neve talán az Acid Mothers Temple, ez a zenei kísérletezést a szélsőségig vivő pszichedelikus noise-rock zenekar, aminek egyfajta sűrítménye lép fel SWR néven. Brutális erejű, vad elszállásokkal, széttorzított gitárokkal operáló, egészen egyedi trió képviseli az AMT szellemiségét.
Zubi Zuva X
A trió nem csupán noise zúzdára képes, rommá torzított hangszereken. A Zubi Zuva X formáció a három úriember a capella előadását takarja, ami egyszerre épít az európai énekes és kórushagyományra, a szinte követhetettlen poliritmiára és a nonszensz humorra. Ezekből az alapanyagokból gyúrnak nem mindennapi elegyet.
Akaten
Az Akaten talán az egész este „legszórakoztatóbb” produkciója, a szó hagyományos értelmében. A zenészek eldobják hangszereiket, és „talált térgyakkal” hoznak létre zenei szövetet és kompozíciókat. Fésű, zippzár, fogkefe vagy olló – a leghétköznapibb használati tárgyban is meglelik a muzikalitást. „Költséghatékony zörejzene, avagy szatócsbolt-punk” - mondják az Akaten tagjai, a minimális befektetés-maximális kifejezés jegyében.
Zoffy
A Zoffy, Tsuyama és Kawabata duója talán a „legklasszikusabb” az est formációi közül. Természetesen ez a klasszicizmus is igen messze áll a szó hagyományos értelmétől. Tradicionális rockszámok dekontstruktivista feldolgozásai, mindez kiegészülve az európai dalkinccsel, ironikus humorral, zenetörténeti paródiákkal, rózsaszín gitárral és fapofával előadott marháskodással.
Tsuyama Atsushi solo
Az Acid Mothers Temple brutális basszusjátékáról elhíresült tagja éppúgy nagyszerű énekes és gitáros. Szólóestjein e három „hangszert” kombinálja és hoz létre meglepő hatású progresszívrock-metál-tradicionális blues kotyvalékokat.
Kawabata Makoto solo
Kawabata az Acid Mothers Temple gitárosa, vad futamairól elhíresült tempókirály, a kegyetlenül torzított hangok nagymestere, a drone-nagymester. Elkötelezetten experimentális játéka, a hangszerből előcsalogatott szónikus hangszőnyegei, elsőrangú technikája nem véletlenül teszik a japán színtér egyik legeredetibb zenészévé.
Ruins Alone (Yoshida Tatsuya solo)
Az 1980-as évek közepén (!) alakított japán duó, a Ruins egyedülálló dob-basszus felállású produkció: vitális, gyors és erőteljes számok, a lehető leglecsupaszítottabb hangszerelésben. Yoshida mág ezt is képes tovább egyszerűsíteni, szóló dobkoncertjén elektronikus basszus-samplingeket használva.
[2010.10.24.]