Új időszámítás és világpremier az Operában
A Magyar Nemzeti Balett bemutatói a 2011-2012-es évadban
Eldar Aliev, a Magyar Nemzeti Balett újonnan megbízott igazgatója nemzetközi szakmai kapcsolatai révén olyan koreográfiák műsorra tűzésére szerezte meg a jogot, amelyek eddig nem szerepelhettek hazai balett-színpadon.
A társulat szakmai és művészi fejlődésének érdekében a prímabalerina assoluta címmel rendelkező, világhírű Irina Kolpakovát kérte fel balettmesternek egy, a jövő évadban rendezendő kurzusra.
A balett-igazgató koncepcióját tartalmazó repertoár-piramis 50-60 százaléka klasszikus baletteket, 30 százaléka neves koreográfusok neoklasszikus, vagy akár kortárs zenére megálmodott munkáit, 10 százalékban kísérleti vagy modern produkciókat tartalmaz.
A jövő szezon kínálatában: • széles alkotói spektrum, • fókuszban a mai közönségigényekhez alkalmazkodó klasszikus előadások, • műsoron a Seregi-trilógia minden darabja.
A darabválasztás motivációi: • a magyar balett fejlődésének elősegítése, • az együttes önazonosságának erősítése, • a táncosok művészi erősítése, • a Magyar Nemzeti Balett repertoárjának gazdagítása.
2012. február 18., 19. Szergej Prokofjev: Hamupipőke
Szergej Prokofjev zenéjére a koreográfiát Vlagyimir Vasziljev alkotta. Vasziljev a moszkvai Bolsoj szólistájaként kezdte pályafutását. A klasszikus balett műfaj meghatározó alakja, számos koreográfust ihletett meg technikai tudása. Szólista sztárként járta a világot, legtöbbször felesége, a nem kevésbé híres Jekatyerina Makszimova partnereként, később számos balettet állított színpadra, több nagybalettet koreografált. 1995-2000-ig a Bolsoj Színház főigazgatója.
2012. május 12., 13. Maurice Jarre: A párizsi Notre Dame
A koreográfiát Maurice Jarre zenéjére Roland Petit készítette. Roland Petit igazi világnagyság a balettéletben. Francia táncművész és koreográfus. Karrierjét a Párizsi Operaház balettegyüttesében kezdte, majd több saját alapítású együttessel turnézott Európa-szerte és az Amerikai Egyesült Államokban, 25 éven át a Ballet de Marseille igazgatója. Drámai balettjeiben a fantázia keveredik a modern realizmus elemeivel; a halál és a végzet asszonyának motívuma végigszövi munkásságát. A párizsi Notre Dame Victor Hugo regénye alapján készült, bemutatója a Párizsi Operában volt. A darab jelmeztervezője Yves Saint Laurent
Az évad első felében műsoron:
Mendelssohn /Seregi: Szentivánéji álom
Adam /Lavrovszkij: Giselle
Goldmark / Hidas / Seregi: A makrancos Kata
Csajkovszkij / Pártay: Anna Karenina
Hérold / Ashton: A rosszul őrzött lány
Csajkovszkij / Vajnonen: A diótörő
Az évad második felében az alábbi kínálattal várja közönségét a Magyar Nemzeti Balett:
Örvényben - modern balett-est (Robert North, Miryam Naisy, Krzysztof Pastor, David Dawson és Lukács András koreográfiái)
Minkus / Petipa: Don Quijote
Goldmark / Hidas / Seregi: A makrancos Kata
Kocsák / Harangozó: Hófehérke és a 7 törpe
Prokofjev / Seregi: Rómeó és Júlia
Kiemelt események a 2011/2012-es évadban
A tavaszi Parsifal-előadsok karmestere a világhírű Christoph Eschenbach, aki az évadban két zenekari koncertet is vezényel.
Eschenbach vendégkarmesterként a világ leghíresebb zenekaraival és operaházaiban lép fel. A washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekar (National Symphony Orchestra) és a John F. Kennedy Előadóművészeti Központ zenei igazgatója. Szoros kapcsolatban áll a Schleswig-Holstein Zenei Fesztivállal, amelynek zenekarát vezető karmesterként gyakran dirigálja. Az Orchestre de Paris, majd a Philadelphia Orchestra zeneigazgatói posztját is betöltötte, turnézott a Londoni Filharmonikusokkal és a Drezdai Staatskapelle-vel, de fellép a Bécsi és New York-i Filharmonikusokkal és a San Franciscó-i Szimfonikus Zenekarral is.
A Nemzeti Erőforrás Minisztériuma, az Operaház és a Budapesti Filharmóniai Társaság megegyezésének értelmében a dalszínház saját büdzséjéből támogatja a zenekar működését – ezzel hosszú évek biztosítottá válik az együttes szakmai fejlődése, amely fontos lépés ahhoz, hogy visszanyerje nemzetközi rangját. A támogatás egyben olyan, nemzetközi hírű vendégkarmesterek meghívását is lehetővé teszi, akik a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának régi presztízséhez illőek.
Az együttes decemberi hangversenyét Rafael Frühbeck de Burgos vezényli.
Rafael Frühbeck de Burgos az egyik legnagyobb repertoárral rendelkező mai karmester, a berlini Rádiózenekar zeneigazgatója, korábban a Berlini Deutsche Opera és a Bécsi Szimfonikus Zenekar zenei direktora volt. Vendégkarmestere a washingtoni National Symphony Orchestra-nak és a tokiói Yomiuri Nippon Symphony Orchestra-nak. Korábban olyan együtteseket irányított, mint a Bilbaói Zenekar, a Spanyol Nemzeti Zenekar, a Düsseldorfi Szimfonikusok és a Montreáli Szimfonikus Zenekar. Az Egyesült Államokban a Philadelphiai Szimfonikusokkal debütált, azóta szinte valamennyi nagy amerikai együttest dirigálta, turnézott a Londoni Szimfonikusokkal és a Svéd Rádiózenekarral.
Tudja meg, kik lesznek a világhírességek a Magyar Állami Operaház színpadán, lapozzon![2011.02.25.]