Eladósorba került a Zene.hu. Komoly érdeklődők: klikk a részletekért.
2020. március 30. | hétfő | Zalán nevenapja
    Zene.lap.hu
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
Smiling bar
 
Oldal.info


Zene.hu
 
 
Linkek
Bővebb információ
Kapcsolódó cikkek
A Pozsonyi Nemzeti Színház vendégjátéka az Operaházban
Az Operaház Énekkara énekeseket keres
Beindult jegyértékesítés a következő operaszezonra
Budapesten utcai óriáskivetítőn is látható a sztárbariton  
Éld át a tavaszt az Operaházban!
Gyermekrajzzal fizethetnek a nézők az Operában!
Ismét gyász az Operaházban! Albert Tamás is elhunyt
Májusünnep, kettős céllal
Örvényben lesz az Operaház?
Rózsalovag érkezik az Operaházba
Képgalériák
Mefistofele első szereposztás
Mefistofele második szereposztás
Kapcsolatok
Arrigo Boito
Arrigo Boito
Magyar Állami Operaház
Kapcsolódó események
Boito: Mefistofele
[2010. szeptember 17.
péntek 11:00]
Boito: Mefistofele
[2010. szeptember 19.
vasárnap 11:00]

Először megbukott az opera, amit bemutat az Operaház…

Új bemutatóra kerül sor a Magyar Állami Operaházban, ahol egy három felvonásos operát tűztek műsorra. Arrigo Boito Mefistofele című művének premierje szeptember 14-én este 7 órakor lesz.

Érdemes pár szót ejteni a szerzőről is, aki méltán vált népszerűvé és világhíressé a művészvilágban. Pedig az előjelek igencsak baljósak voltak…

A költő, regényíró, karmester, librettista és zeneszerző Boito a 19. század végi olasz kultúra egyik legizgalmasabb és legsokoldalúbb személyisége volt. Mefistofele című operája 1867-ben keletkezett és a milánói premieren (1868) mindjárt hatalmasat bukott. Legendás fiaskó volt.

A 26 éves, rutintalan Boito dirigált, a beszámolók szerint meglehetősen rosszak voltak az énekesek és az előadás elviselhetetlenül hosszadalmassá vált, hajnali fél kettőkor fejeződött be. Az 1875-ös átdolgozás után viszont hangos ünneplésben részesítették. Boito – bár Verdi őszintén bíztatta – a későbbiekben kevéssé ambicionálta a zeneszerzést (másik operája, a Nerone befejezetlenül is maradt) és tehetségét inkább más területeken kamatoztatta. Neki köszönhetjük például Verdi két időskori remekművének – az Otellónak és a Falstaffnak – a szövegkönyvét.

Nagyratörő célok, mint a bukás fő okai?

Az egykori bukásban – a sikerületlen előadás mellett – az is közrejátszhatott, hogy a fiatal zeneszerző rendkívül nagyratörő célt tűzött ki maga elé: operájához Goethe Faustjának mindkét részéből merített és nagy gondot fordított az alapmű filozófiai, eszmei rétegének megragadására is. Ebben eltért mind Berlioz, mind Gounod Faust-feldolgozásától – s általában: figyelmen kívül hagyta az olasz közönség konvencionális operai elvárásait. A címadás is sejteti, hogy Boito a Goethe-drámából elsősorban Isten és a Sátán fogadására, s nem Faust és Mefisztó szerződésére koncentrált.

A zeneszerző „az olasz modernisták Don Quijotéja a Faust-témának nem valami halvány-távoli rokonát dolgozza fel a Mefistofele-operában, hanem magát a Művet hívja ki. Operadramaturgiai síkon Goethe Faustja szükségszerűen vezet a misztériumjáték, a parabola, a nyitott mű körébe. Goethe mennyei előjátékának adaptálásával Boito kilép a 19. századi operahagyományból, pontosabban: kívülről-fölülről lép be; a nagy kérdést mintegy a függöny felemelkedése előtt teszi fel, s aztán a kérdésre egymást követő, egymással cselekményben össze nem függő, példázatos epizódok során keresi a választ. Barokk világszínház, misztérium, de mégis: opera, nagyoperai-oratoriális tablókkal, zsánerjelenetekkel, hagyományos áriákkal, sőt dalokkal, meg concertatókkal, táncokkal, valamint a szerzőre oly jellemző meztelen, sokszor egyszólamú szituáció-zenékkel, amelyek a csupaszságban, elvonatkoztatásban keresik a kifejezhetetlenül telített, tömény tartalmak érzékeltetésének eszközét” – írta Tallián Tibor, az opera Kovalik Balázs által rendezett szegedi előadása nyomán.

A mű töredezett, epizodikus szerkezete, víziószerű fantasztikuma, a dramaturgiai sablonok meghaladása a Mefistofelét ízig-vérig modern operává avatja, melynek színpadra segítése mindenkor izgalmas színházi kalandnak számít.

Az opera bemutatójára szeptember 14-én kerül sor, este 7 órai kezdettel. Mefistofele szerepében Bretz Gábor látható majd, míg Faustot Fekete Attila formálja meg. A szereposztásról és az egész műről bővebb információkat az Operaház hivatalos honlapján találhatnak.

- zene.hu-

[2010.09.08.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
Nagyon megbízható magánhitel-ajánlat egyéb [2020.03.11.] apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu
Fabrik
koncert.lap.hu

Bemutatták a Hello Again musicalt a Pinceszínházban - képek
Egy utcalány egy katonával.......

Gutenberg! A Musical! - képek az előadásról
Homonnay Zsolt és Peller Károly rendezésében...

cdbolt.lap.hu
Nikola Tesla - Végtelen energia musical show ősbemutatón jártunk
Képes beszámoló! Five Finger Death Punch, Megadeth és Bad Wolves az Arénában
beszámolók még