˝A zene egy közös szexus.˝ - Exkluzív interjú a Barátok Közt sztárjával
A népszerű sorozatból ismert Mérai Kata a szívének oly kedves dalokat dzsesszköntösbe bújtatva – a Juhász Attila Jazz Quartet kiváló zenészeivel, Montázs címmel – zenei albumot jelentetett meg. Exkluzív interjú zenéről, családról, egyéniségről és minőségről…
– Tánc, színészet, éneklés. Melyik áll leginkább közel a szívedhez?
– Az életemben mindig vannak különböző fontosságú dolgok, amitől persze a többi nem felejtődik el, csupán kissé háttérbe szorul. Sok mindenről vélekedem valahogy, amit színészi eszközökkel, tánccal is meg lehetne mutatni, de ez mindkettő vizualitás. Az éneklés egy olyan önkifejező forma, ami a hangon és a szövegen túl rengeteget elárul az előadóról is. Az elsődleges dolog azonban, amiért ez a lemez született, egy üzenet, amelynek én csak közvetítője vagyok. Ma Magyarországon a korszülés népbetegség. A fiam, Bálint is koraszülöttként jött a világra, s azóta már Jószolgálati Nagykövetként is feladatom, hogy felhívjam az emberek figyelmét arra, mennyire fontos az odafigyelés, a megelőzés és a megfelelő ellátás. Tervezünk egy klubkoncert-turnét, amely bevételének egy része a MÁV ÁEK koraszülött osztályának alapítványát hivatott támogatni, valamint a lemezeladásból származó előadói jogdíjam is az alapítvány számlájára megy.
– Az albumodon szereplő dalokat mi alapján válogattad össze?
– Azok a dalok, amiket feldolgoztunk, egytől egyik az életem különböző szakaszaiban nagyon fontos szerepet töltöttek/töltenek be. A lemez egyrészt egy önkifejezés az én részemről, másrészt egy nagyon szoros kapocs Attiláékkal. A zene tulajdonképpen egy közös szexus, ami oda-vissza működik. Ez nem más, mint egy együttvibrálás: megszólal valami egy hangon, ami vagy bizsergést, vagy fájdalmat okoz, persze, remélhetőleg nem szó szerint. [elmosolyodik] A lemezen szereplő dalok széles közönséget ölelnek fel, de a lemez egy gyűjtőpont. Bízom benne, hogy éppen ezért üzenetemmel is széles réteget fogok majd megtalálni.
– Miért a Juhász Attila Jazz Quartet lett a partnered ebben a projektben?
– Ránézel valakire, és tudod, hogy van-e közöd hozzá, vagy sem. Attilát láttam zongorázni, hallottam játszani, és olyan rezgésfokon létezett, ami alapján azt gondoltam, olyan ember, akivel akár konfrontálódni is érdemes egy cél érdekében. Ráadásul rendkívül színes a zenei múltja. Ahhoz, hogy az önmagukban is komoly popszámokhoz olyan hozzáértően nyúljon valaki, ami a dzsessz műfajában is helytálló, olyasvalakire van szükség, akinek rálátása van a popvonalra is. Attila abszolút ilyen karakterű zenész. Ettől a pillanattól kezdve nem is volt kérdés, hogy ő lesz az emberem.
Emellett régóta szeretett volna egy saját csapatot összehozni, akikkel együtt tud gondolkodni. A Juhász Attila Jazz Quartet tagjai a névadón kívül: Rieger Attila gitáros, aki számos zenei ötletben gazdája ennek a lemeznek, Cseh Balázs dobos és Radics József bőgős.
Sherlock Holmes után szabadon, szeretném megismerni a másik fél álláspontját, így az album zenei producerét, Juhász Attilát kérdezem.
– Miként tekintesz közös „gyermeketekre”?
– Egy feldolgozáslemez azért kihívás, mert általában ismert számokkal kell újat csinálni; ráadásul egy dzsesszkvartettel, úgy, hogy hallgatható legyen, hozzáadjon az eredetihez, és ne legyen megerőszakolt.
Nekem is hatalmas kaland volt, inspiráltuk egymást, összegyúrtuk egymás erősségeit, és az egész zenekar élvezte. Viszonylag szabad kezet kaptunk, kreatívak lehettünk. Büszke vagyok rá, főleg, hogy a saját stúdiómban készítettük, nagyon kevés idő alatt.
Ajánlunk egy jó koncertet!
A kis kitérő után újfent Mérai Katához fordulok.
– Mennyire vonod bele a párodat szakmailag?
– Abszolút. A párom dobolt. Ő egy őrült zenei koponya, hihetetlen polihisztor. Olyan szinten részese ennek a lemeznek, hogy mind megjelenésben, mind zeneileg ő ötletelte végig a lemezt, persze azért az áment mindig én mondtam ki rá. [nevet] Kreatívként ő találta ki a borító bujtatott viccét, miszerint egy bőgő csücsül egy 1952-es. BMW Isettában, és próbálunk vele eljutni a világ végére. A folyamatos ötletelés révén iszonyatos mennyiségű dal jutott az eszünkbe – legfőképpen neki –, amelyekről tudta, hogy nekem fontosak. Természetesen maradtak ki számok, de ezek is mindig közös döntések voltak a párommal és a fiúkkal.
|
További képekért kattints! |
– Jó házasságnak tűnik.
– Igen, több gyümölcse is van; ez az egyik. [mosolyog]
– A Mennyország tourist című Tankcsapda-feldolgozáshoz különleges élmény és történet fűz…
– Ez így igaz. A jogvédelem értelmében Magyarországon egy dal feldolgozása csupán bejelentési és jogdíjfizetési kötelezettséggel jár. Nagyon szeretem a Tankcsapda szövegeit, mert elképesztően mély mondanivalójuk van; a Mennyország tourist pedig az egyik szerelemszámom. Amikor megszületett a feldolgozás, és már majdnem elküldtük a nyomdába a lemezt, figyelmeztettek, hogy a Tankcsapdával óvatosan, mert tőlük külön engedélyt kell kérni. Felkeresetem a sajtósukat, akinek elmondtam, hogyan született az egész zenei anyag, s úgy érzem, attól lesz kerek egész a lemez, ha ez a dal is rákerül. Továbbította a fiúknak a kérést és a számot, majd két nap múlva hívott, hogy a srácoknak tetszett, és engedélyezik. Nagyon boldog voltam, megnyugodtam. Pár nappal ezelőtt ültem az autóban, csörgött a mobilom, felvettem, és bejelentkezett Lukács László [a Tankcsapda alapítója, énekes-gitárosa – a szerk.]. Telefonon keresztül, személyesen is elmondta, hogy természetesen hozzájárulnak a feldolgozáshoz, ami számomra nagyon megható volt.
Az interjú a következő oldalon folytatódik![2011.12.02.]