Érdekes válaszok! Bruce Springsteen és a dolgozó férfi dala
Kérdezd meg Bruce Springsteent, honnan veszi az ötleteit, és ő valószínűleg egy Freehold-i (Nem Jersey) házba visz majd vissza, szétszakítva a dühtől és csalódástól. Ez nem az a népszerű kép, amit az énekes gyakran témának választ.
Különböző pontjain a karrierjének, volt már a rock 'n' roll megmentője, amerikai hős, dolgozó osztálybeli költő és talán mindenekelőtt Bruce templomának az ikonja, akinek rajongók isszák szavait. Ő egy gitáristen, multimilliomos, és családos ember. De Springsteen nem felejt.
„A legmélyebb motiváció abból a házból jön, ahol felnőttem és abból, ami körülvett ott. Ami most is visszatükröződik szerte az Egyesült Államokban a munkanélküliség szintjén” – mondta a sztár európai riportereknek új albumával, a Wrecking Ball-lal kapcsolatos meghitt beszélgetésen.
Nyomj egy tetsziket, ha szereted a zenét.
A beszélgetést – ritka alkalom a gyakran sajtó-érzékeny zenésszel – Springsteen publicistája, Thom Zimmy filmre rögzítette és kisfilmet vágott belőle, belevonva zenéket és videókat a Wrecking Ball-ról. Az Austin-i South by Southwest fesztiválon készített interjú után Zimmy a film premierjével kapcsolatban megkereste a CNN-t, szóval a film Amerikában a csatornán debütált.
Az igazi Springsteen-rajongók már biztosan hallottak párat a filmen is elhangzó történetei közül. A koncerteken ugyanis – maratoni hosszúságúak, akár három órán át vagy még tovább is tarthatnak – a dalok közötti átmenetet szívesen tölti meg az életéből szemezgetett sztorikkal. Egyesek az apjáról, Douglas Springsteenről szólnak, olyanok, mint az alaposan megvizsgált hegek.
Másokban igazán szívhez szólóan beszél a gyerekkoráról, ami talán meglepi az embereket: ül az üres színpadon a francia tévés személyiséggel, Antoine de Caunes-nal egy párizsi színházban, a riporterek a zenészek helyén ülnek, válaszai kimértek, átgondoltak.
A kapcsolat apa és fia közt nem volt túl jó, mikor Bruce tinédzser volt. Doug Springsteen – aki 1998-ban hunyt el – dolgozott szőnyeggyárban, volt taxisofőr és börtönőr is. Egyik sem tartott túl sokáig. Egyszer csak Springsteenéknek el kellett költözniük Bruce nagyszüleihez, egy házba, amit béreltek. Doug Springsteen nem igazán volt akkoriban boldog, és a fia késői fentlétei – klubokban és bárokban játszott a Jersey-parton – nem segítették elő a problémáik megoldását.
„Néhány éjjel, csak ült a South Street-i ház konyhájában, sört ivott, minden lámpa le volt kapcsolva” – írja Marc Dolan az új Springsteen életrajzban, melynek címe Bruce Springsteen and the Promise of Rock 'n' Roll, azaz Springsteen és a Rock ’n’ Roll ígérete.
Bruce saját bevallása szerint tinédzserként későn járt haza, remélve, hogy lábujjhegyen elmehet az idősebb Springsteen mellett. Gyakran nem sikerült, és ilyenkor a beszélgetéseik vádaskodásokba csaptak át, ami akkor ért véget, amikor az anyja közbeavatkozott.
„Az apám próbált munkát találni. Láttam, hogy ez fáj neki és krízist okoz a férfiasságában. Ennek eredményeképp a ház olyanná vált, mint egy aknamező” – emlékezett a zenész a párizsi beszélgetésen.
Amerikai valóság kontra amerikai álom
Közel negyven évvel első, 1973-ban megjelent Greetings from Asbury Park, N.J. című albuma után Springsteen továbbra is ugyanabból a forrásból táplálja varázsát. A Born to Run (1975) tette sztárrá, a Born in the U.S.A. (1984) pedig fenomenálissá. Az elmúlt két évtizedben albumai között volt töprengő (The Ghost of Tom Joad), laza (The Seeger Sessions), és talán a legütősebb, a 2002-es The Rising, ami a 9/11-es eseményeken elmélkedik.
Legutóbbi albuma, a félreérthetetlenül politikus Wrecking Ball első helyen debütált a Billboard albumlistáján március elején, ezzel Springsteen tizedik number one lemeze lett.
A „Főnök” (The Boss) két 2012-es életrajzi alkotásnak is a főszereplője lesz: az egyik Dolan könyve, a másik kötetet pedig Peter Ames Carlin írja, akinek a nevéhez olyan előadók biográfiái kötődnek, mint Brian Wilson és Paul McCartney.