A Whitesnake Budapesten: tisztelet és realitás
A ’80-as évek egyik legrangosabb hard-rock formációja a Whitesnake, 2008. július 21én, a „Good To Be Bad” világkörüli turné budapesti állomásaként lépett föl a Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán. Ami első látásra szemet szúrt: a zsúfolásig megtelt nézőtéren, a közönség soraiban szorongott a hazai rock-élet színe-java.
Nagyon vártuk ezt az estét. Mikor 1997. november 23-án először léptek a
Petőfi Csarnok deszkáira, az együttes éppen feloszlását deklarálta. Aztán annak rendje- módja szerint újjáalakultak, (hiába, no: az igazi rocker élete végéig az is marad), majd 2006. nyarán újra megkísérelték bevenni a Magyar Rockzene fellegvárát. Az eredmény ismert: a hazánkban is lassan már állandósult, XXI. századi, elementáris erejű viharok és felhőszakadások egyikének, pontosan azon a napon támadt halaszthatatlan tombolhatnékja.
Nagyon vártuk ezt a pillanatot. Nyolc óra után öt perccel, intro gyanánt, a hangfalakból felbődül a
Who-együttes örök himnusza, a
„My Generation”, minek hallatán, a rock-hadsereg egy emberként üvölt fel. Kezdésnek David Coverdale és csapata, a „legjobb éveket” próbálja felidézni az új album „
Best Years” nótájával, de az utána következő, már bejáratott „
Fool For Your Lovin’” azért nagyobbat üt. Nagyjából ekkor kezd feltűnni, hogy Coverdale intonációjával valami nem stimmel.
Először a rendkívül gyatra hangosításra gyanakszom, de rá kell jöjjek, hogy ettől sokkal nagyobb a baj. Mondjuk ki: néhol hamis. A Mester ma vagy nincsen formában, vagy pedig őt is elérte a Rém, ami a hatodik X közelébe érkező énekeseket általában fenyegeti; nevezetesen az évek során intenzíven igénybevett, túlerőltetett hangszálak nyugdíjba vonulási igénye. Neves rock-dalnok barátom – sajnos - ez utóbbi verziót erősíti meg.
Amúgy a műsor profi szinten megy.
Doug Aldrich gitáros
Les Paul Gibsonja ontja magából a csodálatos hangokat, persze a fogólapon és bundokon boszorkányos gyorsasággal járó, virgázó ujjak segítségével. Nem marad le tőle
Reb Beach sem, akivel felváltja hozzák a kőkemény gitárszólókat.
Rajongók ezrei borzongnak bele
Egy párbajban próbálják csúcsra járatni különleges képességeiket
(a nagyobb hatás kedvéért a többiek magukra is hagyják őket a színpadon), de valahogy mégsem a legszerencsésebben alakul a mutatvány; a nem eléggé pörgős blokk, végül hosszan elnyújtott bűvészkedéssé degradálódik.
Szerencsére előtte még elhangzik a
„The Deeper The Love” lírája a ’89-es
„Slip of The Tongue” albumról, melyben azért a karcos hangú rock-legenda mégiscsak megcsillogtat valamint abból az orgánumból, amelybe korra-, és nemre való tekintet nélkül,
(de különösen a hölgyek) rajongók ezrei borzongnak bele. A két gitáros is jóval szelídebbre veszi a hangvételt; akusztikus hangszerre váltva, magas széken ülve nyomja a kíséretet a lágy dallamok alá.
Az 1987-es sorlemez egyik sikerdala, az
„Is This Love” is még befér a gitárpárbaj elé, a zsűri legnagyobb örömére. A
„Fool In Love” (Hölgyek figyelem! Feltűnt, hogy hány dalszöveg témája a szerelem?) az új albumról érkezik, majd hangulatfokozónak az
„Ain’t Gonna Cry”-t vezetik elő. A refrént David vezényletével már a publikum skandálja önfeledten, csakúgy, mint a
„Give Me All Your Love” megfelelő részeit. Elvileg a
„Here I Go Again” (szintén 1987) lenne a búcsú, de a „kötelező” ráadás most sem marad el.
Jön tehát a
„Still of The Night”, és a végére a –
„Burn”. Kicsit más felfogásban, mint anno a
Purple-től, de ez természetes. Itt végre
Thimothy Drury, az orgona felelőse is életjelt ad magáról – az eddigiekből ugyanis nem igazán derül ki, hogy jelen van. Ugyanígy a ritmusszekcióról
(Uriah Duffy- basszusgitár; Chris Fraizer- dob) sem lehet szuperlatívuszokban beszélni; teljesítményük abszolút átlagos.
Aligha lehet megítélni egy emblematikus, nagy múltú rock-zenekart egyetlen koncert alapján. Még akkor sem, ha tizenegy évvel ezelőtt sikerült maximálisan elkápráztatnia akkori közönségét. Mint ahogy nem lehet figyelmen kívül hagyni azt nem mindennapi életművet sem, amit a
Whitesnake 1977-es megalakulása óta tett le a rock asztalára. Ezért minden tisztelet jogosan illeti meg Coverdale mestert és mindenkori csapatát. A
„Good To Be Bad” koncert ambivalenciája pedig a realitás.
- Hegedűs István -
[2008.07.24.]