A Királynő ismét elkápráztatta az Arénát - A Queen harmadszor járt Budapesten
Immár harmadjára látogat hazánkba a neves rock-formáció -, hogy életkorra és nemre való tekintet nélkül - mindannyiszor lenyűgözze, elkápráztassa a minőségre és a különleges produkcióra rendkívül fogékony magyar publikumot. A Queen és Paul Rodgers alkotta project, a Rock the Cosmos Tour koncertsorozat keretében 2008. rocktóber 28-án, a Papp László Sportaréna vendégeként - jött, látott és győzött.
Égzengés, villámok, sűrű eső a Világűrben, melybe valami kozmikus robajjal csap bele a Hammer To Fall kőkemény riffje és dallama, összekapcsolódva a Tie You Mother Down nem kevésbé ütős tételével. A színpadkép nincs túldimenzionálva -, látványos, kifejező.
A megszólalás, hangkeverés tökéletes, abszolút profi munka. Paul Rodgers érzelemdús, érces-bluesos orgánuma képes feledtetni a világ legjobb rockénekesének tartott Freddy Mercuryt – persze nem az elvakult Mercury-fanoknak. Könnyen adódik az összehasonlítás, hiszen az első blokkban a régi nagy nóták dübörögnek a készletek rockosabb szekciójából. Más a helyzet az új album, a The Cosmos Rocks - C-Lebrity darabjával, hiszen ez már egyértelműen Paul énekhangjára készült.
A közönség közé mélyen benyúló kifutó megelevenedik. Először Rodgers ragad akusztikus gitárt, hogy saját magát kísérve ismertessen meg bennünket élete szerelmével (Love Of My Life). Ezután Brian May költözik oda, mikrofonnal és akusztikus gitárral felszerelkezve, hogy együtt emlékezzünk a 22 évvel ezelőtti, akkor Népstadionbeli megakoncertre – és Freddy Mercury-re.
Magyar szavak akusztikus kísérettel
Kedves gesztusként, a magyar rajongók iránti tisztelet jeleként - akkor is, és most is-, pár kedves magyar szó után felhangzott a Tavaszi szél vizet áraszt, közismert népdal. Annyi különbséggel, hogy akkor, az azóta elhunyt énekes vezette elő a capella és magyarul (!); most Brian, akusztikus gitárkíséret mellett, e feladatot inkább a nagyérdeműre bízza. Meg is vagyunk elégedve magunkkal.
Az egykori négyesfogat akkori és jelenlegi dobosáról Roger Taylorról csak viszonylag kevesen tudják, hogy hangszeres tudása mellett, kitűnő énekes is egyben. A kifutón ennek mindjárt tanújelét is adja (I’m In Love With My Car). Sokoldalúságát bizonyítandó, először Danny Miranda elektroakusztikus bőgőjéből - (a basszusgitároson kívül Spike Edney billentyűs, és Jamie Moses gitáros a koncert állandó közreműködői) - csalogat elő különböző hangokat és ritmusokat két dobverő segítségével (miközben a bőgős lefogja a húrokat), majd az egyenként bővülő, lassanként teljesen felépülő dobfelszerelésen rögtönöz fokozatosan kibontakozó dobszólót.
A kifutóra ideiglenes jelleggel kihelyezett helyszíni attrakciók sora a szintén új Say It’s Not True melodikus tételével zárul. Mégpedig oly módon, hogy a dob mögül Taylor éneke kezdi a sort, Brian folytatja, majd előkerül Paul Rodgers, hogy feltegye a koronát a Királynő fejére.
Sokoldalúságát tekintve a Free és a Bad Company egykori frontembere sem marad le társaitól. Ez utóbbi együttes, ugyanazon című számát hallhatjuk tőle, miközben a színpad hátterében elhelyezett fekete zongoránál áll és énekel. Eközben a kivetítőt nézve elmerenghetünk az idő múlásán, valamint azon a tényen, hogy bizony a nemsokára 60 éves Paul is volt egyszer fiatal.
Tízezer torok alkalmi kórusát alkot
A We Believe vokállal sűrűn tűzdelt vallomása után Brian May-n a sor, hogy megmutassa azt, amit amúgy is tudunk. Nevezetesen: ilyen gitárhangokat kevesen tudnak előcsalogatni hangszerükből, és ahogyan ezt teszi, abszolút egyedi, egyenesen utánozhatatlan. Blokkjában két instrumentális darab kap helyet, majd a Cosmos Tour rakétája érezhetően a célegyenesbe fordul. Egyik legnépszerűbb daluk, a Radio Gaga után jön a Crazy Little Thing Called Love tempós rock and rollja, ezt követően a show még folytatódik (The Show Must Go On)…
Freddy Mercury életnagyságú alakja jelenik meg a kivetítőn, saját zongorakíséretével virtuálisan vezetve fel azt a különleges darabot, mely annyi elismerést hozott az együttes számára. A videokliprészletek után, a középrésznél jelenik meg Paul, hogy tízezer torok alkalmi kórusától kísérve befejezze a Bohemian Rhapsody operisztikus tételét, ezzel feledhetetlenné téve ezt a fantasztikus estét.
Persze a ráadás sem maradhat el. A The Cosmos Rocks album nyitószámát, a Cosmos Rockin’ –t, a Free együttes legnagyobb sikere az All Right Now követi, majd a We Will Rock You ütemes együtt tapsolásra késztető örökzöldje, és a We Are The Champion fülbemászó melódiája után – s persze mindvégig a közönség hathatós közreműködésével - tényleg itt a búcsú pillanata.
Az átélt katartikus élményhez nem sok mindent lehet hozzátenni. Mindössze annyit, amit a koncertet lezáró aktus alatt bejátszott Queen-himnusz címe ősidők óta üzen: God Save The Queen, azaz Isten óvd a Királynőt…
Olvasd el ezt is: Magyar zenész találkozhatott a Queen gitárosáva
-Hegedűs István-
[2008.10.30.]