Take the lead: hová is vezet Antonio Banderas?
A nőismerőseim szerint a legjobb, ha azonnal az erdőbe… Június 1-től pedig a moziba. Banderas új filmje a „Take the lead” az erőltetetten hangzó „Vezet a ritmus” címet kapta a magyar keresztségben. A sármos spanyol egy létező személyt, egy francia származású amerikai tánctanárt alakít (Pierre Dulaine), aki egy new york-i középiskola legrenitensebb diákjait próbálja átnevelni a társastánc segítségével.
A meglehetősen meredeken induló alaphelyzet és a még meredekebb hollywoodi történetmesélés ellenére a film aranyos, és szinte hihető is. Már persze akkor, ha az ember saját maga nem táncos, mert akkor tudja, miként is folyik egy táncverseny, hogyan működik egy táncstúdió, és két lépés után észreveszi, hogy Banderas nem igazán tud táncolni. Legalábbis nem tangózik jobban, mint a Szombat Esti Láz celebritásai. Persze ők is aranyosak.
A film nem elsősorban a parádés táncjelenetekre épít – olyan nincs is nagyon benne –, hanem arra, hogy mi értelme van táncolni tanulni egy mai fiatalnak. Az elmúlt időben egyre több társastáncos „propagandafilm” bukkant fel, amelyekből a „Vezet a ritmus” merít is rendesen: a harmatos Dirty Dancing 2, majd az annál lényegesen nívósabb Hölgyválasz, és a Magyarországon sajnálatos módon be sem mutatott – szerintem zseniális – Mad Hot Ballroom. Annyiban azért különbözik, hogy megkísérli a látszólag lehetetlent: rávenni a hip-hop kultúrában nevelkedett fiatalságot a táncra. Ráadásul úgy, hogy az ember vakarja a fejét, hogy a szentségit ez most izé…ügyes...naggyon ügyes.
Főszerepet kap a tangó
A történet valós személyeken és valós eseményeken alapul, ráadásul az eredmény sem csak a hollywoodi optimizmus. A film zenéje főleg fekete divatzene, a társastánc jótékony hatása a leszakadókra a Mad Hot Ballroom óta ismert, és bár nagy színészi teljesítményt még Banderas sem nyújt, már csak azért érdemes a filmet megnézni, ami a táncról a filmben elhangzik. Úgy gondolom hasznos volt, hogy egy olyan valós táncos, tánctanár áll a háttérben, aki 120 new york-i iskolában vitt végig egy hasonló programot.
Sajnos nem tudom megállni, hogy ne említsem meg: a tangó – a Hölgyválaszhoz hasonlóan – ebben a filmben is főszerepet kap. A központi jelenetben persze itt se sok igazi tangó van, de sok nagyon tangós döntögetést, pózt és pár imitált tangófigurát láthatunk a Gotan Project helyett egy másik ún. electrotango együttes, a Bailongo zenéjére – amit a még ki nem adott második soundtrack albumon lehet majd csak megtalálni. Igazából a fene se érti, mit esznek a tangón ott Hollywoodban, főleg, hogy még eddig nem sikerült egyetlen épkézláb tangót sem lefilmezniük, pedig csak az elmúlt másfél évtizedben több mint egy tucat filmben szenteltek központi jelenetet a táncnak az Egy nő illatától a Mr és Mrs. Smithen keresztül a Hölgyválaszig…
Ecsedy Áron – http://www.holgyvalasz.hu
[2006.05.07.]