Suzanne Vega Budapesten
Suzanne Vega amerikai alternatív pop-rock és folk-énekesnő július 20-án este fél 8-kor a Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében ad koncertet. Az énekes-gitáros több alkalommal adott már koncertet Budapesten, ezúttal is régi zenésztársával, Michael Visceglia basszusgitárossal érkezik.
A megasztár egy szál gitárral előadott dalaival a hetvenes évek végén tűnt fel a New York-i folk- és popklubokban; stílusa kialakulására egy Lou Reed-koncert volt a legnagyobb hatással. Steve Addabbo hangmérnök-producer és a jogász Ron Fiernstein vállalta a menedzselését, s bár a kiadók elutasították Suzanne első demófelvételeit, a New York Times 1984-ben a New York-i folk-színtér legnagyobb reménységeként mutatta be.
1985-ben végre megtört a jég, és a Patti Smith-gitáros Lenny Kaye produceri munkájával megjelent első albuma, a Suzanne Vega. Ennek rendkívüli sikere – huszonhét hetet töltött a sikerlistán, és olyan slágereket tartalmazott, mint a Small Blue Thing és a Marlene On The Wall – aztán egy csapásra ismertté tette a nevét. Két évvel később újabb remekművel rukkolt ki: a Solitude Standing a maga keresetlen tisztaságával és a Luka című megaslágerrel rátett két lapáttal a debütáló album népszerűségére: nemcsak platinalemez lett, de három Grammy-jelölést is kapott.
Az 1990-ben megjelenő Days Of Open Hand-et Suzanne a korábbiaknál kísérletezőbb hangvételű – dobgépekre, szintetizátorokra támaszkodó – albumokat készített, és a Nine Objects of Desire csendesebb fogadtatása azt a látszatot keltette, mintha kimerült volna az alkotóereje.
A fordulathoz – ha úgy tetszik, a „visszatéréshez” – 1998-ban bekövetkező válásának a drámája kellett: a 2001-es Songs In Red and Gray albumon újra a lenyűgöző, hétköznapi-lírai Vegát hallhattuk. Azóta régi basszusgitáros kollégája, Michael Visceglia társaságában énekli életműve kimagasló – a közelmúltban Retrospective címmel válogatáson is megjelent – dalait.
- bíró -
[2006.07.13.]