Menni félek, maradni jobban: October - Mélységi Mámor
Az October zenekar most megjelent Mélységi Mámor című lemezét hallgattuk meg.
Molnár Róbert az Árnyak zenekar révén lett ismert a magyar rockszíntéren. Az Árnyak felbomlása után az October élén tért vissza, 2007-ben Sziget A Szívnek címmel jelent meg az új csapat első lemeze. Tavaly Gyémánt Út címmel egy maxi látott napvilágot, melyről mi is írtunk.
Annak a maxinak mindhárom nótája szerepel ezen a második emezen is. A Mélységi Mámor-t a Molnár Róbert – ének, Lázár Zoltán – gitár, Munkácsi Péter – gitár, Boros Gábor – basszus, Németh Sándor – dob felállású csapat jegyzi, bár Boros Gábor basszer azóta kilépet a bandából.
A Gyémánt Út három nótája után egy nagyon picit más a Mélységi Mámor. Talán összességében még atmoszférikusabb, letisztultabb dark zenét lehet hallani Molnár Robi jellegzetes szövegeivel. Néhol búskomorság árad a mondanivalóból a zene mégis egy picit naposabb, egy percig se keríti az embert hatalmába a most felvágom az ereimet hangulat. Én személy szerint a Folyók Hátán-hoz hasonló hangvételű dalt többet is el tudtam volna képzelni a lemezen, de így sem rossz a végeredmény.
A zenéért a Munkácsi-Lázár duó felelt, míg a szövegeket Molnár Robi jegyzi. A felvétel a szolnoki Denevérben készült Boros Béla irányításával, a keverést Cserfalvi Töfi Zoltán végezte. Az anyag nem szól rosszul, bár a pergő néha elég puffogósra lett véve. Az album booklet-je gyönyörű, Boros Gábor munkáját dicséri.
A zenei világ gazdag, az October zenéjében felbukkan egy kis The Mission, F.O. System, az elektronikával korábban megtámogatott Paradise Lost és egy kis Anathema is. Mindezek persze csak érzés szintjén vannak jelen, mert az October finom megoldásaiban rejlik az igazság.
A majd ötven perces album négy nagyon erős nótával nyit. Az Üveg És Ököl egy vontatottabb riffre épülő, torzított basszust előtérbe állító nóta, remek refrénnel. A kettes rockosabb 80 Órája Ébren egy perkával díszített, fejben ragadó refrénű darab. Az ezt követő, Rigó Zsófi vokáljával színesített Októberi Szél egy könnyedebb, abszolút slágergyanús szerzemény. A már említett - The Mission, F.O. System rokon - Folyók Hátán az album legkeményebb dala. A középrész döngölő gitárjátéka visz mindent mint a piros hetes. Ez után a Búcsú finom zenei megoldásai és Bartha Ildikó hangulatos csellójátéka viszik a prímet, megnyugtatva ezáltal a hallgatót.
A népzenei elemekkel gazdagon megszórt - Pék Zsuzsa játszik dudán – Gyémánt Út az album egyik legjobb dala, abszolút sláger. Az ezt követő keleties hangvételű, női vokállal megtámogatott Mindenen Túl megint egy könnyedebb darab. A Víz Vagy majdnem akusztikus, népzenei motívumokkal vastagon átszőtt, csodaszép nóta. A kilences Épülj Fel Újra egy lebegősebb, kicsit szomorkás, de koránt sem lassú dal. Az utolsó előtti Játék hard rockos megoldásai könnyedebb dalt eredményeznek. A lemezt a magasan szárnyaló Holtomiglan Holtodig zárja, melyben újból a finom zenei megoldások és a női vokál dominál.
A Mélységi Mámor nem tipikusan a magyar rockszíntérre termett lemez. Mégis úgy gondolom az October-nek megvan a maga közönsége, mely ezt a lemezt is nagyon fogja értékelni. Nem minden hangjában remekmű, de szomorkás hangulatvilága mély érzésekkel teli, mégis magasan szárnyaló.
Hancz Attila
[2009.04.06.]