A máshogyzenélés ünnepe az A38-on
Hatalmas összzenei maraton a honi „máshogyzenélés” számos kiválóságával a jazztől az undergroundon át a világzenéig, és még azon is túl. Az este jótékonysági célból jött létre, a zenészek a Pop Ivan zenekarnak ajánlják a bevételt bizonyos ellopott szaxofon újratestesülésén fáradozva.
Az ef Zámbó Happy Dead Band egy alternatív rock együttes, amit ef Zámbó István képzőművész és zenész, az egykori A. E. Bizottság nevű együttes tagja alapított. A Happy Dead Band házibuli együttesként már a Bizottság megalakulása előtt, az 1970-es években létezett.
Koncertjeiken saját szerzeményeiken kívül és az egykori Bizottság-számok feldolgozásai mellett játszanak Balaton-, Neurotic-, és Trabant-dalokat is. Ezeken kívül a 60-as, 70-es évekből származó, örökzöld jazz, blues és rock dalokat is előadnak, repertoárjukba tartozik többek között Miles Davis egyik alkotása is.
Szövegeiket a gátlástalanság, a megbotránkoztatás és az önirónia jellemzi, a meghalt szerelemmel, az elmúlással, az örökkévalósággal és az önkívülettel foglalkoznak. Önmagukat kommandó együttesnek aposztrofálják, mivel rajtaütésszerűen fellépnek szinte mindenhol.
Az Egy Kiss Erzsi Zene egyedülálló, semmi mással össze nem hasonlítható színfoltja a magyar zenei kultúrának. A dalok szövege nyelvnélküli, a hangsúly emocionális, szabad asszociációkkal teli. Az Egy Kiss Erzsi Zene világa a népiesebbtől a jazz-en át a balladisztikusabb témákon keresztül a mai tört ritmusokig. Mással össze nem téveszthető, hamisítatlan örömzene.
Grencsó repertoárja rendkívül sokszínű, a zeneszerzőt a formai változtatások mesterének tartják. Improvizatív zenei kísérletei mellett feldolgozott számtalan jazz-standardet, aktuális divatirányzatoktól függetlenül játszott pop-, rock- és etno zenét, újraértelmezte a hatvanas évekbeli magyar tánczenéket, sanzonokat, komponált klasszikus zenébe hajló szvitet.
Játszik a Kampec Doloresszel, állandó tagja a Szabados György vezette MAKUZ-nak és az elektronikát is alkalmazó Budbudas-nak. Az utóbbi időben többször is fellépett a marokkói gyökerű Gnawa Trióval, illetve saját neobeat együttesével, az AMA-val, valamint együttműködött a noise rockot játszó Pozvakowski zenekarral.
A progresszív, kísérletezős gitárzenében utazó Pop Ivan már 1998 óta keveri a moldavai dallamokat a latinos ritmussal amolyan freejazz-módra. 2000-ig számos koncertet adtak Európa különböző városaiban, majd 2001-ben adták ki debütáló albumukat Hospital Hungary címmel.
A Betonka zenekar Kovácsné Gyapjas Betonka (egyszervolt népimester) fohászait, férjéhez (Kovács Losangeleshez) írt vallomás-töredékeit, a világra való csillagkapu kopogtatásait adja elő. Sugalmazott dzsessz zenészek és egy kiugrott apáca szakrál-haknija.
A Santa Diver napjaink egyik legígéretesebb budapesti zenei formációja: technoid zenei felfogása és lüktetése, a különböző népzenékből és a jazzből hozott dallamvilága és szabadsága olyan egyveleget alkot, ami nem csak, hogy önmagában is gyönyörű zene, de ráadásul nagyon aktuális, ezredfordulós zene is egyben.
A Santa Diver zenéjére hatással volt a techno minimalizmusa, a marokkói gnawa transz-élménye és sosem szűnő energiája, a jazz szabadsága, valamint a romantikus zenék érzékenysége és szépsége. A zenekar 2006 októbere óta ad koncerteket, többek között a Mediawave-n, az Ultrahang Fesztiválon, a Hídünnepen, a bécsi Ost-klubban, a Gödör Klubban, a Trafóban, a Millenárison, az A38-on és a Francia Intézetben. Gyakran lépnek fel vendég szólistákkal, mint például Laurent Blondieu, Barabás Lőrinc, Vázsonyi János vagy Bede Péter.
A jó tíz éve Keszei Krisztián gitáros vezetésével alakult az alapvetően és aktívan invenciózus, önmagukat felismerő, öntudatra ébredő zenei entrópiáiról híres kortárs zenei összeesküvés. Zenéjük állandó motívumok által megteremtett, pillanatnyi hangulatok köré épülő, ösztönös, többnyire elnyújtott improvizációkban talál feloldódást. Ez a Sumolight.
A Syntax Orchestra a cinema-jazz egyik legelszántabb hazai képviselőjeként ismert öttagú formáció, mely olykor egy VJ-vel egészül ki. A zenekar szabadon közlekedik különféle stílusok között és egyedülálló audiovizuális szintaxisokat hoz létre, felhasználva bármilyen vizuális ingert és zenei késztetést, az avantgard művészfilmektől Fellinin át Jarmuschig, a klasszikus jazztől, a funkyn, indiai zenén, magyar népzenén át az atonális 12 fokú kortárs zenéig, repetitív elemekkel megspékelve.
Első albumukon (Mozizom - Cinema'C, 2008, AR01) videóval összekötött body arttal kísérleteztek, mostanában pedig némafilmek újratekercselésén munkálkodnak. Mozikban, klubokban, galériák tereiben, filmelméleti konferenciákon, köztereken és mindenhol ahol egy filmvászon és öt zenész elképzelhető.
-a38-
[2009.12.19.]