A progresszív hiphop történetének egyik alapzenekara az A38-on
Március első hétvégéjén a New York-i undeground hiphopszcéna legnevesebb, legjobb és legokosabb formációja, a két éve újjáalakult és tavaly friss lemezzel jelentkező Anti-Pop Consortium lép fel az A38 Hajón. Előtte a Sadant melegít.
Anti-Pop Consortium, azaz APC – a kilecvenes évek végi független hiphopszíntér meghatározó zenekara. A Sayyid, Earl Blaize, Priest és Beans által alkotott kvartett kemény, absztrakt ütemeket vegyített áradó, álomszerű szövegvilággal és kemény, társadalomkritikus hozáállással – aminek köszönhetően hamar óriási riszpekt övezte őket az egyébként nem kispályás New York-i színtéren. Nem csoda, hogy szinte azonnal lecsapott rájuk az absztrakt, independent hiphop pápája, Dan The Automator (akit manapság inkább a Gorillaz vagy a Peeping Tom projektből, esetleg a Kasabian legutóbbi lemezéről ismerünk), akinek 75 Ark kiadója gyors egymásutánban két APC-lemezt is megjelentetett.
Az Anti-Pop Consortium nem sokkal később a nem kevésbé neves, kísérleti elektronikában utazó Warp Recordshoz szegődött, miközben részt vett a Radiohead, illetve DJ Shadow turnéin. Ám a csúcson megtört a korábbi lendület, és az APC – művészi összeférhetetlenségre hivatkozva – feloszlott. Évek teltek el, az egykori tagok több-kevesebb sikerrel szólókarrierbe kezdtek. Aztán öt évvel a feloszlás és pontosan tíz évvel a megalakulás után kiderült, hogy az első lemez baljóslatú címe - Tragikus végkifejlet – mégsem lett érvényes a zenekarra: az Anti-Pop Consortium újjáalakult.
Első koncertjét a neves Knitting Factoryben, New York egyik alapvető klubjában tartotta, részt vett a Public Enemy 2008-as angliai turnéján, és nem mellesleg új lemezbe fogott. A Fluorescent Black című album pedig talán még a Warpnál is nevesebb kiadó, a Ninja Tune kiadásában jelent meg, ami talán annak is köszönhető, hogy az APC ezúttal - szakítva az underground hiphop hagyományokkal – némiképp bátrabban nyúlt az elektronikához, mint korábban.
Az előzenekar, a Sadant Magyarország egyik legkülönösebb és legígéretesebb zenei vállakozása. A Sadant eredetileg Kunert Péter instrumentális, félig elektronikus, félig akusztikus zenéjére épült. Miután a zeneszerző-producer találkozott a rapper-szövegíró MC Zeekkel, megszületett egy teljes egészében vokális album készítésének ötlete. A lehető legkülönbözőbb területekről érkeztek zenészek a projektbe, Kunert elismert színházi zeneszerző, Keresztes Tamás a Katona József Színház színésze, Lamm Dávid elsősorban dzsesszgitáros, Pető Kata az új színészgeneráció egyik legtehetségesebbje... Ám az ezer forrás ellenére a végeredmény mégis egységes, sötét, fojtott, intenzív atmoszférájú anyag. A tagokat saját bevallásuk szerint nem hajtja semmi, ezért aztán bőven volt idejük briliánsra csiszolni a lemez anyagát, amit igen ritkán adnak elő koncerten.
-a38-
[2010.03.01.]