Komoly változás a YouTube-nál - egyre gyümölcsözőbb a jogtulajdonosokkal az együttműködés
A múlt hónapban egy YouTube felhasználó, TomR35 egy klipet töltött fel a Reklámőrültek című sorozatból, amelyben a főhős, Don Draper egy szívhez szóló beszédet mond a nosztalgia fontosságáról a reklámozásban. A klip nézői talán észre sem vették, de a klip fontos mérföldköve volt a modern reklámiparnak is, amely rámutatott arra, hogy a YouTube egyre növekvő és kifizetődő csatornája lehet a reklámozóknak - olvasható a hamisitasellen.hu oldalon.
A múltban a jogtulajdonos Lions Gate valószínűleg arra kérte volna TomR35-öt, hogy távolítsa el a klipet a videómegosztó oldalról. Ma ehelyett úgy döntenek, hogy fennhagyják a klipeket az oldalon, de cserébe a YouTube hirdetéseket futtat rajta és az abból befolyó bevételeken megosztozik a jogtulajdonossal.
Megfigyelhető, hogy a heti kétmilliárd, jogtulajdonosi tartalmat érintő, YouTube megtekintés egyharmada hasonló hirdetéssel van ellátva, mint a TomR35 által feltöltött klip. Ezek olyan anyagok, amelyeket a jogtulajdonos engedélye nélkül töltöttek fel, ám az ő engedélyükkel hagytak fenn az oldalon.
Az ilyen tartalmak egyre népszerűbbek, a megtekintések száma a tavalyi évben 50 százalékkal növekedett, ám még így is az oldal forgalmának csupán 14 százalékát jelentik. Ám úgy tűnik ez is elegendő ahhoz, hogy a Google tulajdonában lévő oldal nyereséges legyen az idén.
Egy jobban hoz a szöveg a konyhára
A YouTube egyre meghatározóbb tagja a Google-csoportnak, amely bevételeinek 90 százalékát szöveges hirdetésekből szerzi. Ám az új forrás, a mozgóképes tartalmakkal összekapcsolt hirdetések további növekedést eredményezhetnek. Habár a Google nem adott közre jelentést a YouTube bevételeiről, az elemzők szerint az oldal 450 millió dollár bevételt hoz az idén és akár nyereséges is lehet. A videómegosztó oldal bevételei az elmúlt három év mindegyikében megduplázódtak. Ez komoly változás, hiszen a Google sokáig nem profitált a 2006-ban 1,65 milliárd dollárért megvásárolt YouTube-ból.
„A YouTube jelenlegi jövedelmező kapcsolata a jogtulajdonosokkal nem volt mindig ilyen rózsás. Az oldal vezetői idejük egy jó részét ügyvédi irodák tárgyalóiban töltötték, és a szerzői jogok megsértésének következményei miatt aggódtak. A találkozókon résztvevők 90 százaléka ügyvéd volt, míg a marketing szakemberek meghúzódtak a háttérben. Ma a tartalomtulajdonos partnereink csekket kapnak, mely minden hónapban egyre nagyobb összeget tartalmaz. Egy találkozón már csak néhány ügyvéd van jelen, de ők is csak azért, hogy szerződéseket hozzanak tető alá” – monda Chris Maxcy, a YouTube tartalmi együttműködésért felelős igazgatója.
Olvass tovább: A Youtube teljesítette felhasználóinak legfőbb kérését
- hamisitasellen.hu alapján zene.hu -
[2010.09.08.]