Új rockmagazin, régi stábbal: szeptembertől ROCK!nfo Classic néven folytatja a miskolci szerkesztőség
Szeptembertől új rockmagazin foglalja el helyét az újságos standok állványain. Elég egy pillantást vetni az impresszumra, a műfajban jártas rutinos olvasónak, törzsolvasónak máris ismerősnek tűnhet a szaklap szerkesztői, újságírói gárdája; ugyanis az eddigi Rockinform munkatársai ROCK!nfo Classic név alatt új lapot indítottak. A részletekről Hímer Bertalan Paya, az újság főszerkesztője beszél.
- Idén lépett nagykorúságba az általad alapított Rockinform, amely tizennyolcadik születésnapját már nem „leánykori nevén”, hanem Rock!nfo-ként ünnepeli. Mi történt?
- Egészen pontosan még a 18. évet betöltöttük júliusban a július-augusztusi összevont számmal, az volt a 175. Több mint másfél évig dolgoztunk a debreceni RNR Médiával. Az utolsó lapszám még a mi szerkesztésünkben, a mi újságíróink cikkeiből lett összerakva. Ezt megelőzően, tavasszal a kiadó vezetője közölte velünk, hogy úgy döntött, ezzel a számmal bezárólag meg kívánja szüntetni a lapot. A kiadó részéről sok jó ötlet merült föl a lap átvételekor, amit nagyobb részben meg is valósítottunk - közösen. Nagyon jó visszhangjai voltak a DVD-s különszámoknak és a CD mellékletes havi lapszámoknak is, viszont adódtak bonyodalmak is a kiadványok körül, ennek okán döntött úgy egy idő után Erdélyi úr, hogy a továbbiakban nem akar rock kiadványokkal foglalkozni. Pedig elismerten a Rockinform és a Rockinform Special volt az RNR Média legszínvonalasabb kiadványa. Az emberi hozzáállás sem megkerülhető, mi meglepő dolgokkal szembesültünk a debreceni kollégák és a vezetés részéről.
Tavasztól kéthetente változott az álláspont a kiadónál, miszerint először egy olyan verzió volt, hogy létre kell hozni egy Rockinform Kft-t, ami egy közös vállalkozás lett volna a kiadó vezetőjével, Vadászi László kollégámmal és velem. Ennek számunkra voltak kétséges elemei is, ami miatt nem fogadtuk el a felajánlott lehetőséget. Utána volt egy olyan verzió, hogy a kiadó-tulajdonos és az RNR grafikai stúdió vezetője, Szilágyi István megcsinálja ezt a kft-t más társakkal, nélkülünk. Körülbelül ezekben a napokban realizálódott az új befektetőkkel való megállapodásunk. Mi ekkor vázoltuk Szilágyi Pistinek, hogy nekünk is lapkiadási terveink vannak. Később felmerült, hogy ők csak a honlapot működtetnék, utána már úgy volt, hogy azt sem. Ezzel egy időben indultak egyeztetések a mi jelenlegi befektetőink vásárlási szándékával - a Rockinform újságra és honlapjára vonatkozóan. Ez sajnos nem vezetett eredményre, mert számunkra nagyon magas árat jelöltek meg. Meglepődve, csak július végén értesültünk arról, hogy a debreceniek mégiscsak üzemeltetik tovább az újságot és a honlapot is.
Mi ekkor már javában szerveztük az új lap beindítását. Tehát megyünk tovább a régi stábbal, csak ROCK!nfo Classic néven, amit a Rockinform folytatásának tekintünk, az újság 18 éves hagyományait megtartva. Egyébként a szerkesztőség is a régi helyén maradt Miskolcon! Fontos információ, hogy a régi emailcímeinkre érkezett leveleket június 15-től mi már nem tudjuk olvasni, új címünk: rocknfo@rocknfo.hu.
- Mennyire okozhat zavart a vásárlók körében, hogy a piacon két hasonló lap is jelen lesz?
- Kétségtelen, hogy ez egy kiélezett szituáció az amúgy is haldokló piacon, de szerintem rövid időn belül eldől, hogy a 18 éves szakmai tapasztalatnak, kapcsolatoknak, presztízsnek, elkötelezettségnek milyen tőkéje van a piacon – akár egy új névvel is. Mert most ugye az a helyzet, hogy a szellemi műhely egyben maradt, amitől mi rockinformosabbak leszünk/vagyunk a Rockinformnál! Debrecenből ugyan a régi néven, de egy új, ismeretlen stábbal készül egy lap a továbbiakban. Természetesen az új kiadói hátterünkről sem szabad megfeledkezni, ugyanis a Miskolcon épülő Rock!Europe (Rockmúzeum) érdekeltségi körébe tartozunk, ami erős szakmai bázist biztosít a ROCK!nfo-nak.
Mi most a hagyományra és minőségre építünk, természetesen nem ölbe tett kézzel ülve! Erős marketinget építünk föl, ami az előző kiadónknál talán nem volt megfelelő – az induláskor egyeztetettekhez képest különösen. Augusztus elejétől indult a hadjárat, minden létező csatornán tudatosítani fogjuk, hogy a ROCK!nfo Classic név mögött a Rockinform korábbi újságíró csapata áll, új kiadóval.
- Erről a csapatról - amellett, hogy sok minden átélt a Rockinform tizennyolc éve alatt – elmondható, hogy összetartó és lojális. Hogy viszonyulnak a kollégák az új helyzethez?
- A néhány hónapos huzavona alatt is biztosítottak lojalitásukról a kollégáim - a nem egyszer igen komoly erőfeszítéseket igénylő helyzetben is. Ezúton is köszönöm nekik ezt, és büszkeséggel tölt el, hogy a 18 év alatt ilyen csapatot sikerült összekovácsolnom!
- Beszéljünk a kezdetekről, a születés körülményeiről! Mivel járt 1992-ben egy rockzenei szaklap megalapítása?
- Végül is elhatározás és tőke kérdése volt már akkor is egy lap beindítása. Nekünk az utóbbi nem állt rendelkezésűnkre. Hihetetlen, de gyakorlatilag nulla forinttal indítottunk lapot. Itt most hosszadalmas lenne mindent leírni, maradjunk annyiban, hogy nem volt egyszerű a helyzet! Gyakorlatilag egy év működés után vettem át/vissza a kiadói jogokat, onnantól én voltam a kiadó is, némi baráti és családi kölcsönnel vágtam neki a vállalkozásnak.
- 2005-től már sötét fellegek kezdtek gyülekezni az orgánum fölött, aztán 2006 elejére ki is tört a vihar. Mi okozta az összeomlást?
- 2004-től erősen átalakult a piac, fokozatosan gyűrűzött be a zeneletöltések, CD másolások hatása a lemezpiacra és áttételesen a zenei sajtóba is. Komoly hirdetési bevétel csökkenés volt a lemezkiadói oldalról, így már az újságot sem tudtam egyedül eredményesen működtetni mint addig, partnert kellett találnom. Ekkor került a képbe – több verzió közül - Cselőtei László és a Súly Kft. A vihar megjelölést túlzónak érzem, mert gyakorlatilag a márciusi szám még az én kiadásomban jelent meg, az áprilisi pedig a HammerWorld kiadójának gondozásában. Tehát a folyamatos megjelenésben nem volt zavar, csak egy kiadó és egy dizájnváltás történt.
- Az RNR korszak után, most itt a ROCK!nfo Classic a régi koncepcióval, a régi stábbal és lelkesedéssel. Változik-e valamiben a lap struktúrája?
- A lapunknak teljesen új grafikai arculata lesz, a struktúrája jelentősen nem változik, de lesznek új rovatok stb. Már a szeptember végén megjelenő első szám megjelenésével igyekszünk magunkhoz csábítani az olvasókat, például a ROCK!nfo-t vásárlók között kisorsolunk egy gitárt, 5db új Iron Maiden CD-t, 5 db Joe Satriani koncertjegyet és zenei könyveket (Green Day, Manu Chao, Muse, Placebo)... Egyébként már tárgyalunk egy fúzióról egy hangszeres magazinnal, ami decemberre realizálódhat, akkor egy 120 (vagy 136) oldalas újsággal lépünk piacra!
- Megint visszautalnék az elmúlt évekre. A visszajelzések és statisztikák alapján a vásárlóközönség részéről voltak nagyon népszerű CD mellékletek az újsághoz. Az új kiadó is folytatja a hagyományt?
- Tagadhatatlan, hogy az RNR média nagyon erős hátteret tudott biztosítani a lapnak, és meglátásom szerint több kifutási időt engedve jobb eredményeket lehetett volna elérni ezzel a felállással. Egy idő után sajnos a kiadó vezetőjének elfogyott a türelme a rockszakmával szemben. Most nincs meg minden háttér egyben, viszont tárgyaljuk a partnerekkel a lehetőségeket. Meglátásom szerint nem minden CD melléklet volt népszerű, de például egy P. Mobil nagyon hatott az eladásokra, és a DVD-s különszámok is kelendőek voltak. A továbbiakban nem minden számhoz adunk CD-t ajándékba, de már tárgyalunk zenekarokkal, egyelőre egy 1993-as Mini koncert CD a lehetséges első melléklet – számtalan neves zenész vendégjátékával -, illetve a Dinamit új lemezének megjelenéséről is tárgyalunk az év végére.
- Mennyire kap hangsúlyt az online megjelenés?
- Szeptember végére tervezzük ennek is az elindítását. Fokozatosan építjük föl, illetve bővítjük majd a weboldalunkat. 2011-re tervezzük, hogy online TV felé visszük el a ROCK!nfo honlapot.
- Mit kínál a lap a szeptember végén megjelenő debüt-számban?
- Szeptember 28-tól ott leszünk az újságárusoknál. Címlapon a gitáros legenda, Joe Satriani lesz. Néhány név a tartalomból előzetesként: Kid Rock, Toto, Doors, Korn, Megadeth, Varga Miklós, Napra, Tarja, The Used, P.Box, Alvin Lee, Kamelot, Bullet For My Valentine, Rudán Joe. Természetesen a szokásos rovatok is helyet kapnak, csak más néven...
- Hegedűs István -
[2010.10.03.]