Sötétségbe burkolózik az A38
Sötét, atmoszférikus filmzene-dzsessz, leheletfinom elektronikával: a holland Kilimanjaro Darkjazz Ensemble már többször fellépett Magyarországon, mindannyiszor nagy sikerrel. A mostani A38-as koncert különlegessége, hogy ezúttal az izlandi múm trombitása, Eirikur Orri Olafsson, illetve a magyar Pándi Balázs (dob) is erősíti a TKDJE sorait. Az estét az Esclin Syndo, a Failotron és Cadik fellépése teszi teljessé.
Lassú, súlyos, sötéten kavargó dzsessz, elektronika, illetve Charlotte Cegarra sejtelmes éneke - a Kilimanjaro Darkjazz Ensemble (illetve ahogy néha magát emlegeti, a Mount Fuji Doomjazz Corporation) 2000-ben alakult, eredetileg azzal a céllal, hogy létező némafilmekhez, mindenekelőtt Murnau és Fritz Lang munkáihoz készítsen kísérőzenét. Aztán a projekt az eredeti tagok, Jason Köhnen (Bong-Ra) és Gideon Kiers mellett kibővült és önállósodott: a sötét tónusú, eredetileg erőteljesen elektronika-orientált zene egyre több akusztikus elemmel, énekhanggal bővült.
A „darkjazz” elnevezés igen találó: improvizatív dzsessz találkozik atmoszférikus ambienttel, filmzene-hangulatokkal, és magával ragadó vizualitással: de a zenekar koncertjein nagy hangsúlyt helyez a látványra is, ezért aztán a TKDE fellépései nem mindennapi élményt nyújtanak. Az együttes sosem riadt vissza a legkülönbözőbb együttműködésektől, ezúttal például a magyar Pándi Balázs lesz a zenekar dobosa, de az igazi nagy dobás, hogy az izlandi elektro-alter-pop együttes, a múm trombitása, Eirikur Orri Olafsson is a zenekarral tart a budapesti koncerten.
A KDE tökéletes magyar előzenekara a 2003-ban alakult Esclin Syndo - mely következetesen cáfolja a vádat, miszerint neve Celine Dion anagrammája lenne. Az együttes saját meghatározása szerint indusztriális elektrometált játszik, a helyzet azonban nem ennyire súlyos. Az eredetileg háromtagú zenekar világszínvonalú muzsikája ugyan hordoz magában valamit az ipari zenéből, de az énekesnő, Berger Dalma gazdag orgánuma, a számok rafinált ritmikája, a páratlanul atmoszférikus zenei világ inkább a Goldfrapp vagy a Moloko lemezeit juttatja eszünkbe. Tökéletes precizitás, melankolikus hangulatok, elegáns hangmintázás és gazdagon burjánzó ének és elképesztő műfaji és stílusbeli változatosság: progresszív rocktól extatikus metálig, dzsesszes daraboktól földszagú bluesig, ellszállt triphoptól döngölős indusztriálig terjed a skála. A koncert szomorú aktualitása, hogy ezt a formációt nem láthatjuk többet a színpadon: Berger Dalma énekesnő utoljára lép fel az Esclin Syndóval.
Birtalan Áron, azaz Failotron minimalista elektronikus zenét készít különböző videojátékok hardverjeinek a felhasználásával, valamint különböző lo-fi hangszerek és effektek segítségével. Nagy hatással voltak különösen masszív egyéni hangzásának kialakulására a korai ambient és kísérleti zenék, ahogyan a nyolcvanas évek punkja és egyéb zúzós stílusai is. Az általa létrehozott elképesztő gazdagságú és rétegzettségű hangzás távoli szónikus tájképektől a hangos, kíméletlenül felemelő kataklizmáig terjed. Az utóbbi években Áron fellépett az Egyesült Királyságban, Malajziában, Olaszországban, Hollandiában, Ausztriában és persze Magyarországon, valamint a rangos Blip fesztiválon New York-ban. Emellett tagja a The Great Wave Off Kanagawa nevű gameboy-dob duónak is.
Cadik, azaz Séfel Pál egykor az Anima Sound Systemmel kezdte a szkreccset, és azóta hazánk egyik vezető lemezlovasává küzdötte fel magát. Jungle, d'n'b, hiphop - főleg ezekben a műfajokban alkot nagyot, de a Palotaival közös B2B-akciók, a Rewindok és Sunday Sessionök gyönyörű eklektikus szetteket szültek.
Az évek során Cadik Magyarország egyik leginnovatívabb, mindig új utakon járó producerévé vált, amit leginkább a megfontoltan haladó, de annál kidologozottabb, briliánssá csiszolt anyagokkal előálló Membran projekt bizonyít. Cadik legutóbbi kezdeményezése, az A38 Hajóval közösen létrehozott Real Your Nature sorozat az elektronikus underground legfrissebb, kísérletező irányzatait mutatja be havi rendszerességgel.
[2010.10.29.]