„Gyökértelenül nem lehet szárbaszökkenni”! - művészportré Szolnoki Péterrel
Már kissrácként a zene bűvöletében élt. Nyolcévesen már fuvolázott. Általános iskolai tanulmányait követően a Zalka Máté Tiszthelyettesképző Zeneművészeti Szakközépiskolában klasszikus zenét tanult. Kíváncsi kamaszként a könnyűzene műfaja is vonzotta. Neve először session - zenészként vált ismertté.
Zenei sokszínűségére jellemző, hogy párhuzamosan a klasszikus -, a jazz-, a musical, a rock- és a popzenében is egyaránt megállta a helyét, így mára zenei életünk egyik meghatározó személyisége lett. Az eddig elért sikereit a zenei műsorok slágerlistáin mérhette le a közönség, ahol máig az élvonalban szerepel. Peti nem egyszerűen egy Bon-Bon-os srác, hiszen a nagy zenei történelemkönyvbe már előtte beírták a nevét. A sikeres zenésszel, életéről, pályájáról beszélgettem.
- Gyerekként kezdted a zenei pályát. Felmenőid között volt zenész, vagy művészi vénával megáldott egyéniség?
- Igen, az édesapám zongorázott és fuvolázott. Az ő felmenői, a Bacskorok között is találunk zenészeket. Az őseim Besztercebánya mellett, Špania Dolinában (Úrvölgyben) éltek és a helyi bányász zenekar tagjai voltak. Sőt, anyai nagypapám is hegedült, szóval volt honnan örökölnöm.
- Mi késztetett arra, hogy a katonai pályát válaszd és ezen belül ott még zenét is tanulj?
- Elsősorban zenésznek tanultam, de mivel ez a szakma már akkoriban sem volt biztos megélhetési forma, a szüleim - a fuvolatanárom, Szvoren András javaslatára - beírattak a Zalka Máté Tiszthelyettesképző Zeneművészeti Szakközépiskolába, aminek elvégzése után munkát és jó megélhetést biztosított a katonaság. Első munkahelyem a Zrínyi Miklós Katonai Akadémia Fúvós - Szimfonikus Zenekara volt, ahol a zeneirodalom legszebb és legismertebb műveit volt szerencsém játszani. Egy év múlva - egy kis tatai vargabetű után - átigazoltam a Készenléti Rendőrség Zenekarába. A rendőrzenekari elfoglaltságaim mellett több műfajban is kipróbálhattam magam: a 90-es évek elejétől párhuzamosan fuvoláztam a Kovács József által alapított Lehár Ferenc Operett Zenekarban és énekeltem Tomsits Rudolf jazz-triójában. '93-ban Bussy Gábor gitáros barátommal indultunk a Ki Mit Tud?-on jazz kategóriában, ahol az első tévés elődöntőig jutottunk. Aztán még ugyanebben az évben bekerültem a Rapülők együttesbe.
- Azóta több együttesben, zenekarban megfordultál, és számos, neves művésszel dogoztál együtt. Kik voltak ők, és mit lehet tudni róluk?
- Itt engedj meg egy “kisebb” felsorolást: Auth Csilla, Balázs Fecó, Balázs Klári, Bársony Bálint, Bereczki Zoltán, Berkes Gábor, Bíró Eszter, Bródy János, Budapest Jazz Orchestra, Charlie, Cotton Club Singers, Császár Előd, Cserháti Zsuzsa, Csipa, Csondor Kata, Delhusa Gjon, Demeter György, Demjén Ferenc, Dér Heni, Dés László, Dolly, Edda, Erdőhegyi Brigitta, Fábián Juli, Farkasházi Réka, Feke Pali, Fekete-Kovács Kornél, Fenyő Miklós, Fool Moon, Freeport, Ganxsta Zolee, Gesztesi Károly, Geszti Péter, Gerendás Péter, Gergely Róbert, Gőz László, Group’n’ Swing, Hajdu Klára, Happy Gang, Havasi Balázs, Hevesi Tamás, Homonnay Zsolt, Horváth Ákos, Irigy Hónaljmirigy, Jazz+Az, Kálloy-Molnár Péter, Keresztes Ildikó, Koncz Zsuzsa, Korda György, Koós János, Kozma Orsi, Kukely Júlia, Kulka János, Lakatos Pali, László Attila, Lovegun, Lerch István, Malek Andrea, Magna Cum Laude, Mező Misi, Modern Art Orchestra, Markos György, Mester és Tanítványai, Miklósa Erika, Miller Zoltán, Nagy Tibor, Nárai Erika, Nikola Parov, Oláh Ibolya, Omega, Pándi Piroska, Patai Anna, Pély Barna, Pierrot, Polyák Lilla, Presszer Gábor, Rácz Gergő, Rapülők, Ricardo Salsa Club, Roy, Rúzsa Magdi, Sárközi Anita, Sárik Péter, Scorpions, Serbán Attila, Sipos F. Tamás, Soho Party, Somló Tamás, Stúdió 11, Szalontai Szilvia, Szekeres Adrienn, Szekeres Tamás, Szentmihályi Gábor, Szikora Róbert, Szinetár Dóra, Szőke András, Szulák Andrea, Szűcs Judith, Takács Tamás, Taxfree, Tomsits Rudolf, Tóth Vera, Török Ádám, Tunyogi Bernadett, Tunyogi Orsi, Tunyogi Péter, Ullmann Mónika, Unisex, Váci Eszter, Varga Miklós, Végvári Ádám, Veres Mónika, Zanzibár, Závodi Gábor, Zorán, Zsédenyi Adrienn…
A legemlékezetesebb viszont az volt, amikor az egyik budapesti fellépése alkalmával Bobby McFerrin-nel együtt énekelhettem. A nevek önmagukért beszélnek.
- Hallhattunk, hallhatunk rajzfilmekben, sőt szinkronszerepekben is. Mennyire kihívások ezek a szerepek számodra?
- Annyiban mindenképpen, hogy így nem csak a saját dalaimat, hanem világhírű, Oscar-díjas zeneszerzők műveit is előadhatom olyan sztárok után, mint Phil Collins, Bryan Adams, Rob Thomas, vagy Tom Jones. Az is legyezi a hiúságomat, hogy Amerikában ilyen sokszor engem választottak a lehetséges előadók közül. Mivel nagy filmrajongó vagyok, mindig is vágytam arra, hogy énekelhessek egy Disney filmben. ’98-ban kaptam az első lehetőséget. Az azóta eltelt tizenhárom évben, tizennégy rajzfilmben daloltam. A visszajelzések után bátran mondhatom, hogy a gyerekek és szüleik nagy örömére.
Rajzfilm dalok:
Dreamworks: Szilaj, a vad völgy paripája
Walt Disney: Toy Story2, Eszeveszett Birodalom, Suli, Suli sorozat, Mackótestvér, Mackótestvér2, Amerikai Sárkány rajzfilmsorozat, Csodacsibe, a Robinson család titka, Bűbáj, Micimackó, A hercegnő és a béka, Toy Story3.
A következő dalokat végül más adta elő, de a castingokon (válogatásokon) én is felénekeltem: Mulan, Egyiptom hercege, Kincses Bolygó, Némó nyomában, Tarzan 2, Oliver, Micimackó.
Szinkronok:
Filmek: Tron – Legacy, Rabló-pandúrok, Kemping, Monk - Flúgos nyomozó, Városfejlesztési osztály.
Rajzfilmek: Simpson család, Batman, Tündéri Keresztszülők, Disney On Ice: Buzz Lightyear hangja
Az interjú a következő oldalon folytatódik![2011.11.30.]