Csillag születik - interjú Alföldi Róberttel és Szakács Ildikóval
Az ARMEL Operaverseny és Fesztivál idei döntőjébe – az erős nemzetközi felhozatal mellett – két magyar énekesnő is bekerült. Az egyikük Szakács Ildikó, aki Verdi Rigolettójának női főszerepét, Gildát alakítja az Alföldi Róbert rendezte operában. A mű plzeňi főpróbáján jártunk, ahol exkluzívan beszélgettünk a két magyar művésszel.
Immáron negyedik alkalommal kerül megrendezésre – többek között a Mezzo klasszikus és dzsesszzenei televíziós csatorna mint alapító partner támogatásával – a magyar kezdeményezésű, nemzetközi ARMEL Operaverseny és Fesztivál. A jelenkori operajátszás követelményeinek megfelelően nemcsak kiváló hangi adottságokkal, hanem remek színészi képességekkel rendelkező operaénekeseket keresnek a szervezők. A döntősök a világ öt helyszínén színpadra vitt, öt operaprodukció főszerepeiben mutatkoznak meg a nemzetközi zsűri előtt, amely az idén októberben választja ki a legjobb női és férfi előadót.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész-tanár szakán 2007-ben, kitüntetéssel végzett Szakács Ildikó gyermekkora óta a zene bűvöletében él. Különleges és kétségbevonhatatlan hangi adottságai, hangszíne mellett tudatossága, szorgalma, szakmai felkészültsége, pozitív kisugárzása és nem utolsó sorban a színpad, valamint szakmája iránti alázatának köszönhetően, egyenes úton tart a világkarrier felé.
Tagja a Bel-Canto Operatársulatnak, ahol megannyi közismert opera-keresztmetszet bemutatóján énekel főszerepeket. Számos európai országban (Anglia, Franciaország, Lengyelország, Németország,) és a tengerentúlon (Kanada, USA) is vendégszerepelt (2007 őszén például a New York-i Carnegie Hall Weill Recital Halljában adott szólóestet a La Gesse Foundation szervezésében). Ritkaságszámba menően a 2010/11-es és a 2011/12-es évadra is elnyerte a Fischer Annie előadóművészi ösztöndíjat, ami hatalmas szakmai elismerés.
A mostani versenyszereplés azonban nemcsak egy következő állomás Szakács karrierjében, hanem a nagybetűs nemzetközi bemutatkozása is egyben. Hab a tortán, hogy álomszerepében a külföldön is elismert és sokat foglalkoztatott Alföldi Róbert rendezi, aki a verseny második, május 29-ei fordulóján, az első forduló zsűrije által eredetileg egy másik szerepre javasolt énekesnőt, extra workshop keretében választotta ki Giuseppe Verdi Rigoletto című operájának női főszerepére (Gilda).
A döntősökkel (a mantovai herceg szerepében Szakács párja és egyben versenytársa a francia tenor, Paul Gaugler – a szerk.) színpadra vitt előadást június 30-án, nagy sikerrel mutatták be a csehországi Plzeňben. A közönség hatalmas ovációval és bravózással ünnepelte a fiatal kora ellenére erős, tiszta és sokszínű hanggal megáldott magyar szopránt.
A zene.hu-nak azonban lehetősége nyílt részt venni a két nappal korábban tartott főpróbán, ahol a már kosztümös előadás után Alföldi különpróbáját is figyelemmel kísérhettük.
Nyomj egy tetsziket, ha szereted a zenét.
A rendező szakmaiságához, zsenialitásához kétség nem férhet. A minimálstílusban berendezett játéktér (fehér falak, két fehér oldallépcső, illetve egy piros virágokkal teli, a kertet szimbolizáló, fehér box) merően eltér a laikusok számára az operával azonosított, nyilván a zeneművek megalkotásának idején dívó belsőépítészeti megoldásokat, a korszakra jellemző öltözködési szokásokat híven visszaadni kívánó, túlcizellált, fényűző, pompaszerű, néhol monumentális színpadképtől. Ez – társítva a kifogástalan fényjátékkal – egyértelműen a szereplőkre, mimikájukra, gesztikulációjukra, a tényleges történésre és mondanivalóra tereli az összes figyelmet.
A jelmezek színben szintén korlátozottak: Gilda pirosban, később fehérben, a herceg fehérben-ezüstben, Rigoletto – bolondsapkáját leszámítva – és a többi szereplő feketében mutatkozik.
A klasszikus Rigoletto-inszcenálástól némileg elrugaszkodva, a megboldogult lány angyalként tér vissza. Az Alföldi-féle Gilda pedig alapvetően az opera műfajában megszokott, nyavalygós, a giccstől totálisan túlfűtött ábrázolás helyett mai, vagány, fiatal nőként jelenik meg, akinek elege van a bezártságból.
A főpróbát követően Alföldi a két versenyzőt különpróbára szólítja. Plasztikus, könnyen vizualizálható instrukcióival tökéletesen célba talál, hiszen a művészek szinte azonnal végrehajtják azokat. Maximálisan kisajtolja a rejtett tartalékokat.
Alföldit – aki mind rendezői, mind színigazgatói minőségében a magyar média és egyes csoportok kereszttüzében áll –, úgy tűnik, a nemzetközi porondon nem érik a hazaihoz hasonló, alaptalan vádak. Szigorúságát a francia versenyző, Paul Gaugler sem tagadja, aki ellenben úgy tartja, a munka ezáltal körülhatárolt, nem marad helye a kételkedésnek, a bizonytalanságnak. A próbák alatt jómagam sem tapasztaltam extrém, negatív, polgárpukkasztó, vagy netalántán szemérmet sértő megnyilvánulást, „mindössze” az alkotó igényesség és a hatékony munka körvonalazódott.
Az interjú a következő oldalon található! [2011.07.18.]