Bánkitó nappal
Az elmúlt évekhez hasonlóan több tucat nemzetközi és hazai civil szervezet és szerveződés mutatja be működését, de a szimpla megnyilatkozáson kívül több is történik. A szervezetek nyitott fülekre és szívekre találnak, együttműködéseket kötnek, önkénteseket toboroznak és aktív társadalmi tevékenységbe vonják be az erre nyitottakat.
A három nap alatt olyan mintaértékű projektek kerülnek bemutatásra, mint a Város Mindenkié Csoport rendhagyó osztályfőnöki órái, melyek a hajléktalan-kérdést járják körül; az Artemisszió Alapítvány különböző kultúrák találkozásának nehézségeit és örömeit bemutató játékos workshopja, vagy a TASZ romaprogramjának bemutatkozója.
A civil programok és társadalmi műhelyek sokaságából néhányat (szomorú) aktualitásánál fogva övez majd várhatóan nagy érdeklődés. Ilyen a „A közösség ereje” című kerekasztal-beszélgetés, ahol Pásztor Eszter, a Bódvalenkei asszonykör, Siroki László, a Cserehát, és Bódis Kriszta a hétesi cigánytelep képviseletében fognak arról beszélgetni, hogy hogyan lehet hátrányos helyzetű településeken közösséget építeni a „nulláról” indulva, és ez milyen pozitív változásokat indukál a mindennapi élet szintjén.
A gyöngyöspatai krízis intervenciót körüljáró beszélgetés is sokak érdeklődésére tarthat számot. Felvetjük a kérdést, hogy kik azok, akik „le akarják járatni hazánkat a nemzetközi közvélemény előtt”? Avagy: civilek, romák vs. masírozó nácik, parolázó rendőrök, tehetetlen (?) önkormányzat, feldühödött falu, cinikus kormányzat.
A MAROM Volunticipate projektjének, valamint a Roma Pride Camp résztvevőinek nyitott, interaktív találkozóján is érdemes lesz részt venni, az esemény központi témája: hogyan mobilizálhatók a fiatalok a társadalmi változás érdekében?
Az „Egyetemisták civilben” című beszélgetés hátrányos helyzetű térségeket érintő egyetemi projekteket mutat be. A MOME-s alapítású EcoLab elhozza a veszprémi "pokoli torony” terveit; a Romaversitas ismerteti a bereti fejlesztési projektet, és bemutatkozik a Corvinus Egyetem KözjóTett szervezete és a TEK Szociális Építőtábora is.
Kultúrával a szexibb Magyarországért!
A civil műhelyek és beszélgetések mellett egy-egy színházi előadás, kiállítás vagy filmvetítés résztvevőiként is társadalmi kérdésekkel, problémákkal, helyzetekkel szembesülhetnek a látogatók, de aki pihentető, könnyed szórakozásra vágyik, az is meg fogja találni számítását a fesztiválon.
A Pelsőczy Réka rendezésében megvalósuló Kicsi nyuszi hopp hopp öndefiníciója szerint hungarian road movie egy prostituált történetéről. Az előadás 2010-ben elnyerte a Vidor Fesztiválon a „legjobb kamaraszínházi előadás díját”, érdemes lesz megnézni! Igaz ez a rögtönzött politikai show-ként definiált Ünnepeink című darabra is, K.V. Társulat előadásában.
A fesztivál egyik legizgalmasabb művészeti eseményének ígérkezik a ’SzabadTér’ kiállítás, mely a tavalyi Mesél a bánki erdő (http://meselabankierdo.blog.hu/) elképzeléseit követve egy nyílt pályázati kiállítás, vagyis nem már befejezett, hanem kifejezetten a fesztiválra és a bánki tópartra készülő alkotások kapnak bemutatkozási lehetőséget, idén a szabadság és az egyéni felelősség témáját körüljárva. A nyertes alkotások már készülnek.
Délutánonként tematikus filmes blokkok várják a fáradt fesztiválozókat, csütörtökön a filmek ’az ember közvetlen tapasztalatáról’ szólnak, pénteken a Dolgozók Esti Filmklubja keretében a ’történelmi film lehetőségéről és lehetetlenségéről” látunk mozgóképeket, szombaton pedig ’idilli és kevésbé idilli vidékek’ filmjeit nézhetjük meg.
A Trafó Bálnája is a fesztivál egyik főszereplője lesz! A Bálnában Terebessy Tóbiás és a Bélaműhely Hanyatt című rendhagyó koncertje és egy workshop kap helyet, majd Juhász Kristóf One man show-ját láthatjuk megelevenedni a bálna átlátszó ’testében’. A szokatlan helyszínen lesz még Kitchen Budapest interaktív installáció Babits emlékére, és természetesen TÁP egypercesek is.
Izgalmas kísérlet a KÖ-SZI Közösségi Színház csoport láthatatlan színháza, mely a fesztivál bármely pontján felbukkanhat, és párbeszédre invitálja a fesztiválozókat fontos társadalmi kérdésekről anélkül, hogy azok tudatában lennének a színházi helyzetnek.
[2011.07.25.]