Egy megkésett Mini album
Három kislemez, két demofelvétel egy korongon. A 2008-ban napvilágot látott analóg kiadvány után, most CD-n is hozzáférhető a Mini talán legprogresszívebb korszakának nyolc felvétele. Elgondolkodtató: ha mindez, harmincnyolc esztendővel ezelőtt kerül a boltokba, a kiadó Moiras helyében MHV-t, a Fruit Pebbles helyett pedig egészen más címet olvashatunk a borítón…
Miközben a Minivel egy időben zászlót bontó „nagyok” réges-rég túl vannak a világot jelentő sokadik albumukon,Török Ádámék lemezjátszójukon mindössze három (saját) kislemezt cserélgethetnek. Talán az éles szemű és botfülű, hivatali figyelő embereknek köszönhetően? Ki tudja… De legalább ennyi megadatott.
Pedig a Papp Gyula - Török Ádám szerzőpáros ereje teljében ontja az éppen csak kibontakozóban lévő hazai progresszív rock mára kultikussá érett darabjait. Még az olyan opuszok, mint a Gőzhajó, hátoldalán a Délelőttel – talán sorsolás útján dőlt el az A-B oldal sorrend – sem képesek áttörni azt a mesterséges falat, amit a lemezgyár döntéshozói húztak maguk és kegyeltjeik köré. Odavetett koncként 1972-ben aztán még egy kislemezre futja: Halványkék gondolat és a Ne félj!, de az üdvösséghez ez is kevés. Papp Gyula empatikus, virtuóz billentyűjátéka messze megelőzi korát; ujjai a játékos, könnyed futamoktól az ólomnehéz dzsesszes elemekig mindent végigjárnak. Nehezen található olyan szegmens, ahová be ne kukucskálna, vagy éppenséggel hosszabban el ne időzne. A zenekar védjegye Török Ádám (szerzőtárs, szövegíró, énekes, zenekarvezető) és különleges, egyedi fuvolajátéka, amely szervesen illeszkedik a billentyűs hangzáshoz. Énekhangján érződik a huszonvalahány év fiatalsága, legalább egy oktávval magasabb, mint napjainkban.
Csatlakozz, ha szereted a zenét.
Mint tudjuk, ha nincsenek alapok, nincs felépítmény sem. Németh „Nemecsek” Tamás dobos és Nagy István basszusgitáros ritmusszekciójára bizton lehet építeni, markáns jelenlétük formálja kerek egésszé művüket. És még valami. A négy muzsikus egymásra gyakorolt kölcsönhatása, összetartó ereje. Mindez megmutatkozik a Videoton dzsesszfesztiválon is, ahol Keith Jarret előtt az instrumentális Éjféli nap arat frenetikus sikert. Talán a Ködben is egy dzsesszfesztiválra készült, mindenestre a Moiras kiadó által első ízben került bakelit korongra.
1973-ban még egy nekirugaszkodás: a nem egyszerű felépítésű Sirályok és a máig ható Kereszteslovag ballada. Ám a második rockzenei Nagy Átrendeződés hulláma magával sodorja Papp Gyulát, így a két súlyos progresszív darab már egy másik összetételű Mini-formációkkal aratja jól megérdemelt sikereit.
A Fruit Pebbles a Mini aranykorának kései lenyomata, a magyar progresszív rock nyolc fényesen csillogó gyöngyszemével.
- Hegedűs István -
[2012.01.17.]