Polar Beat: Free Fall és Mikhail Alperin az A38-on
A kortárs skandináv zenei szcénát bemutató Polar Beat sorozatban a Hurra Torpedo januári „mosógépmetálja” és a Movits! svéd „hiphopszvingdzsessze” után a szabad improvizációs muzsikáé a főszerep. Márciusban a zenei avantgárd egyik legismertebb alakja, Ken Vandermark érkezik norvég zenészekkel, illetve ugyanazon este koncertet ad az ukrán származású, de évtizedek óta Norvégiában élő Mikhail Alperin. Két klasszikus egy este, kihagyhatatlan csemege!
Free Fall (USA/N)
Ken Vandermark, a kortárs improvizatív zene egyik legelismertebb és leginnovatívabb alakja már többször megfordult az A38 Hajón, megszámlálhatatlan projektjei valamelyikével, legutóbb tavaly, a Brötzmann Chicago Tentet tagjaként. Ezúttal kamarazenével tér vissza, norvég muzsikusokkal alapított triójával, a Free Fall-lal. A triót tíz évvel ezelőtt alapította a kitűnő fúvós, a norvég dzsessz középgenerációjának két nagy alakjával, Håvard Wiik zongoristával és Ingebrigt Håker Flaten bőgőssel. A trió különlegessége, az ütőhangszerek hiánya némiképp Jimmy Giuffre, Paul Bley és Steve Swallow klasszikus projektjére emlékeztet, és Vandermarkék gyakran hivatkoznak is a nagy elődökre, többek között már névválasztásukban is.
A kizárólag saját kompozíciókat előadó Free Fall nagyszabású zenei formává emelte a trió-megszólalást. Ken Vandermark rengeteg formációban játszik, de többször elmondta, hogy a triófelállás igen közel áll a szívéhez: ebben éppúgy lehetőség van az egyéni gondolatok, improvizációk kiteljesítésére, mint a másokra való odafigyelésre, az együtt-élmény megtalálására. A produkció döntő része a pillanat szülötte, a szabad improvizáció és zenészek közös inspirációjának eredménye. Bonyolult zenei struktúrák váltakoznak elemi erejű kitörésekkel, a Free Fall páratlan dinamikájú muzsikája a kortárs zene és avantgárd dzsessz egyik leginkább innovatív vállakozása.
Mikhail Alperin (N)
Az ukrajnai születésű, ám Moldáviában (pontosabban a Moldáv SZSZK-ban) felnőtt Mikhail Alperin klasszikus zenei képzésben részesült, ám érdeklődése hamar a dzsessz felé fordult, abban az időszakban, amikor ez a Szovjetunióban még egyáltalán nem volt magától értetődő. Az első moldáv dzsessz-zenekar alapítója volt, aztán 1980-ban Moszkvába költözött, ahol Arkagyij Silkoplerrel és Szergej Sztarosztyinnal létrehozta a korszakos jelentőségű Moscow Art Triót.
A kilencvenes évek elejére azonban úgy érezte, hogy lassan elfogy körülötte a levegő, ugyanakkor hosszú távú szerződést kapott manfred Eichertől, a „new age jazz” óriású hatású producerétől és lemezkiadójától, az ECM kiadó atyjától. Alperin klasszikuszenei forrásokból táplálkozó, gyönyörű, helyenként kifejezetten romantikus darabjai tökéletesen illettek az ECM már-már védjegyszerű hangzásába, és ez lehetővé tette Alperin számára, hogy 1993-ban Oslóban telepedjen le, ahol a Norvég Zeneakadémián kapott katedrát. Lemezei azóta is megbízható rendszerességgel jelennek meg az ECM-nél, illetve a szintén németországi Jarónál.
Bár Alperin sok formációban játszik, igazi műfaja mégis a szólózongora. Erre komponálta legszebb, finom hanguulatokból építkező, némiképp Satie műveire emlékeztető darabjait, és szólózongora-estjei minden dzsesszfesztivál kitüntetett pillanatai. Alperin az A38 Hajón is szólóban lép fel, és műsora izgalmas ellenpontja lesz a Free Fall szabad improvizatív muzsikájának.
[2012.03.02.]